Thursday, February 21, 2013

Grand Finalé Fasnacht

Trejde och sista dagen för Fasnacht med karneval. I måndags var allt stängt och alla lediga och idag tror jag återigen att väldigt många var lediga. Alla butiker nere på stan hade stängt. Klockan 13.30 drog karnevalen igång med avslutnings cortegén.


Igår var det ju barnens Fasnacht. Även de allra minsta fick vara med och klä ut sig.

 Igår kväll samlades folk uppe på torget vid stora katedralen för att titta på lanternorna som man samlat här uppe på display. Lanternorna tändes vid skymningen. Man öppnar upp en av sidopanelerna och tänder dem med gas.



Här fanns alla typer av budskap som ni ser. Politiska, satiriska, skojiga och fina.
 Den ena gruppen efter den andra kom marcherande över bron där jag stod. Trummor och flöjtspel fyllde luften. 


De stora cortegé vagnarna var väldigt poppis. Ivriga händer sträcktes hela tiden upp i luften i hopp om att få något fint eller gott från vagnarna där det delades ut det ena och andra. Blommor, godis, frukt, leksaker ect.


 
 Men det är inte alla som får. Innan karnevalen så får man se till att köpa olika märken som man sedan fäster på sin jacka. De ska vara väl synliga. De finns i olika storlek och prisklasser. Jag fattade inte riktigt vad man skulle ha dem till då jag köpte varsin i koppar till mig och C. Men endast personer som bär sin "plackette" får grejer grejer och desto finare och dyrare plackette desto finare och fler gåvor. 

Jag fick plöstligt detta röda ägg i min hand. Jag har ingen aning om det var ett rått ägg som var målat, ett koktägg som var målat, ett fejkägg av något slag. Men jag vågade inte lägga det i min väska eftersom det kunde vara rått och kanske skulle gå sönder. Ville inte riskera att få ägg i hela väskan.


 Blev förvånad då jag såg svenska flaggan både här och där och undrade först om det var några svennar som var med i cortegén. Men temat var ju förstås Jas-Gripen som Schweicharna har köpt in sig på.



Det delas ut främst apelsiner, rosor och mimosablommor.

Men men, det delas inte bara ut trevligheter eller godsaker utan lite bus får man också räkna med i form av confetti. Många sträcker sig upp i hopp om att få en ros men får istället en stor näve confetti kastat i ansiktet.


 Confettin yr i luften och ligger som drivor på marken. Det måste gå åt åtskilliga säckar och mängder med confetti. Den sätter sig överallt vill jag lova. Alla ser ut som tjejen här med blå confetti över hela sig. Det går inte undvika. Jag hittade senast imorse spår av confetti i min säng! Måste suttit någon enstaka kvar i håret.

Nu är Fasnacht slut för i år och även om det varit kul och mycket att se och uppleva så är det också rätt skönt att det är över för denna gången. Tre dygn av trummor, confetti och parader räcker för min del iallafall. I natt väntar nog ett stort saneringsjobb av gatorna i city.





7 comments:

Annika said...

JA! och eftersom det är Schweiz lär allt vara bortstädat och perfekt på ett kick.
KUL att ni fick ta del av allt detta.
Det är ju så läckert.
Roligt och annorlunda.
Men, jag förstår också att det är rätt skönt att det är över.
Kramar!

Desiree said...

Annika, ja det är postivt att de är väldigt effektiva här när det gäller sådant. Det här var jättekul att få se och vara med om. Men nu är stan säker igen och man kan gå på gatorna utan att riskera att få en konfetti bomb på sig.
Kram!

Charlie sa ... said...

Vilket event! Vad roligt att ni har varit med om detta. Kan tänka mig hur det såg ut direkt efter alla konfettibomber ;)

Önskar er en härlig helg!

KRAM
Lotta

Jane said...

Kul med karneval. Jag har något av en hatkärlek till karneval. I Köln är den jättestor och man måste verkligen resa bort om man inte vill fira i en vecka, det kan bli rätt jobbigt med fulla tyskar så länge haha. Men lite mysigt är det på avstånd. Kul att uppleva. Bränner de också en trasdocka på onsdagen som måste lida för alla våra synder?
Kram!

Desiree said...

Lotta, ja superkul på många sätt. Jag var nere en sväng på stan igår och det är helt otroligt hur väl de lyckas städa upp det mesta. Det är knappt så man kunde tro att det varit stor karneval där dagen innan.
Kram!

Jane, oj en hel vecka förstår jag är påfestande. Det är många här som också väljer att resa bort under dessa tre dagar. Jag kan förstå de som väljer att göra det om man upplevt detta år efter år och vill göra något annat. Nej här hörde eller såg jag inget om någon trasdocka som de tände eld på.Det var jättekul för oss att få uppleva allt detta eftersom det var första gången.
Kram!

Anne-Marie said...

Verkligen roligt att ha fått se den här karnevalen genom din blogg och dina ögon.
Litet kul med den svenska flaggan mitt uppe i allt.
Lanternorna var vackra och stämningsfulla. Kramar!

Suzesan said...

VAd kul och vad fina bilder. Så roligt att ni fick vara med. Vädligt noggranna och amitiösa utklädningar.

Tack för visningen

Kram
/Susanne