Tuesday, February 12, 2013

Grocery Shopping

 The two most common grocery stores here are either Migros or Coop. There are small local ones as well as large and beautiful ones. Swiss grocery shopping is quite a pleasure until you reach the cashier. Well at least if you have bought meat or fish. It is just so expensensive here. Salmon costs about 350 kr per Kg and normal ordinary pork chops 240 kr per Kg! So what you do is to cross the boarder and go to Germany to do most of your grocery shopping. You almost freak out by these prices. We actually eat vegetarian several times per week as we both like it and it helps to keep costs down a little.

 The stores are beautiful here, well organized and neat. You almost feel like you've stepped into Whole Foods in the US when entering some Swiss or German stores.The fruit and vegetable sections are large with a great selection. You also have a really large selection of organic grown produce as well. A bigger and better selection of organic goods compared to most Swedish grocery stores. It is so nice to be able to buy wine while you buy everything else. 

The dairy section is equally wonderful. They have it all there and the selection of cheese is even bigger here than in Sweden.

Plenty of organic stuff to choose from. Something you do have to remember is that you have to weigh all your fruits and vegetables yourself and put on the little price sticker unless they have been pre-packed and pre-priced already. Of course I have forgotten this and had quite an embarrasing encounter at the cashier. The only thing I could say was " I am sorry" (well at least I could say that in German) but I would have liked to explain that I forgot as this is something that is not done in Sweden or the US. Well I guess this will help me to remember hopefully in the future to weigh and make sure I got my price sticker on my bag of bananas and tomatoes. 

So people do a lot of their grocery shopping in Germany since it is both cheaper and convenient as the drive is not far away. However, there is a limit on the amounts of meat, milk and alcoholic beverages that you are allowed to bring into Switzerland. Boarder patrol may stop you and want to check your goods when you pass from Germany to Switzerland. The limits for meat are just half a kilo or one kilo per person (I can't remember exactly) so you can't really get a lot.

Since all stores are closed on Sundays here and it seems like just about all of Switzerland goes grocery shopping in Germany on Saturdays me and C have realized it works a lot better for us to go on an evening mid-week instead. We usually go around 7 or 7:30 pm and that works great. The stores are much less crowded and usually boarder patrol has closed up and gone home even.

Another thing when it comes to grocery shopping in Germany is that the tax in Germany is about 19% wheras in Switzerland it is 8 or 9%. So you save your receipt, get it stamped by the German border patrol and next time you go shopping you get the difference in tax back in money. Just have to make sure that you get your green slip with you and stamped. 

Another thing that you have to remember is to bring your own bags to pack in. They only have paper bags or recycling bags here. But as we did this in Sweden as well it is not something new to us. We actually went to Germany yesterday so now we are good and stocked up again for a while. Our fridge and freezer aren't so large so that sets the limit but so far it has worked out for us.

8 comments:

Miss Marie said...

Vilken skillnad! Här i München är mataffärerna väldigt små o även om man åker en bit utanför så finns inga superstora affärer som vi är vana vid i England o Sverige. Och det där med frukten känner jag igen! PÅ de flesta affärer här så vägs dom när man betalar, men i några affärer måste man väga dom själva, det gäller att hålla koll på vilken affär man är i! :) Kött o fisk är snordyrt här också!

Annika said...

Härligt Desiree!

Men priserna är hemska. UÄCK! Förstår att man åker över gränsen för att handla.
Samma i Finland, man väger frukt och grönt själv. Jag har också glömt bort det flera ggr :-)
Kassörskan har fått springa och väga och jag har skämts.

Roligt att mataffärerna är så fina och har så mkt att erbjuda.
Stort plus i kanten. Men minus för priserna.

KRA;AR!!

Suzesan said...

Jaså nu har ni BLIVIT matsmugglare. Haha coolt. Men så DYRT med kött och sånt i Schweiz. Det är det jag minns = dyrt. På "stenåldern" innan Euro-tiden. FICK inga pengar när vi växlade. TYP.

Det med att väga och få pris på klisterlapp finns här om man scannar varor. Ibland gör jag det ändå för att vara schysst mot dem i kassan. För att de är kul att veta priset på det jag köper.
När ni stämplar kvittona i tullen SER inte de om ni handlat FÖRmycket?? Ni får skaffa större frys och lära känna nån köttbonde och nån Fiskare;)

Kram
/Susanne

Desiree said...

Affärerna är jättefina stora och fräscha här. Jag har både en Coop och en Migros på gångavstånd som är riktigt fina. Känns som en lyx att handla där. Även de affärer vi besökt i Tyskland. Intressant att kött och fisk är snodyrt hos er för det är mycket mer normalla priser bara man åker över gränsen för oss och in på Tyska sidan. Där går det faktiskt att handla kött och fisk utan att känna att man blir fullständigt rånad. Skitjobbigt det där med att komma ihåg att väga frukt och grönt men som sagt jag behövde nog göra misstaget för att det inte ska bli fel igen.Kassörskan fick springa iväg och väga mitt skit och då kännde jag mig hur dum som helst.
Kram!

Annika, det var precis det som hände att kassörskan fick springa iväg och väga grejerna jag glömt att väga själv medan kön stirrade ilsket på mig. Usch då kände jag mig jättedum och skämdes mycket. Men som sagt förhoppningsvis blir det inte fel igen :-)
Det är mycket roligare att handla i fina fräscha butiker men som sagt minus i kanten för priserna här i Schweiz. Däremot tycker jag att en vanlig matkasse i Tyskland är billigare än i Sverige.
Kramar!

Suzesan, hi hi jajemensan det har vi blivit precis som resten av invånarna här skulle jag säga. Det valfärdar så mycket folk in i tyskland på lördagar att det korkar igen både vägar och inne i butiken. Vi provade att handla en lördag och sa icke igen, aldrig mer. När vi stämplar så får vi stämplen av tyska tullen och de bryr sig inte hur mycket vi köpt. När vi sedan visar upp kvitto och stämpel blir det nästa gång vi handlar i butiken då vi också får igen pengarna eller mellanskillnaden på momsen.Så det är bara om Schweizar tullen är öppen så vinkar de in bilar och tar stickprov och kollar. Ännu ett skäl till att inte handla på lördagar då Schweizar tullen lär vara rejält på hugget.
Vi överväger seriöst på att köpa en extra frys så att vi kan handla på oss lite mer. Nu har vi bara en frys med två och ett halft fack så det ryms inte så mycket där.
Kram!

Charlotta Ljungblad said...

Sånt där när man ska scanna själv, det glömmer jag ALLTID. På Eataly i NYC är det ju samma sak och det är flera gånger det har hänt mig samma som som med dig - man dör skämsdöden... KRAM!

Anne-Marie said...

Tänk så olika det är med just mataffärer och hur man handlar och vad det kostar i olika länder.
Låter perfekt att de har mycket ekologiskt. Det saknar jag i Sverige vanligtvis.
Oj så dyrt med fisk. Verkar litet som här i mina trakter där fiskutbudet är mycket dåligt och det är dyrt.
Vad bra att ni kan åka till Tyskland och handla. Ni bor verkligen "mitt i smeten".
Det är nog fler än du som glömt att själv prismärka. :) Kramar!

Anonymous said...

Intressant inblick! Hua vad dyrt!! Förstår att ni åker över gränsen!
Visste inte att skatten var så olika, 19 % är väldans mycket tycker jag :-)

Kram!

Desiree said...

Charlotta, ja så himla pinsamt då man glömmer men jag har förhoppningsvis lärt mig min läxa.
Kram!

Anne-Marie, jag blev positivt överraskad över att det finns betydligt mer ekologiskt här att välja på än i Sverige. Det tycker jag är bra. Det känns häftigt att vi bor mitt i smeten :-)
Kramar!

Christina, ja det är så man hajjar till ordentligt då man hör dessa priser. Tycker också att det är rätt mycket med 19 procent på mat men vi får ju tillbaka ca 10% varje gång eftersom vi bor i Schweiz och inte tyskland så för oss är det ok.
Kram!