Monday, February 4, 2013

Skidhelg i Stoos

Vi tillbringade helgen i Stoos som ligger ca 1 timme och 15 minuters bilfärd från Basel. En kollega till C hade bjudit med oss. Hans flickvän, Kat fyllde år och skulle fira sin födelsedag här med några vänner. Det var vi, vårt värdpar och ytterligare ett par samt en tjej från Australien och ytterligare en kille. Det var ett mycket trevlig gäng som vi trivdes väldigt bra med.

 När vi lämnade Basel så regnade det rätt intensivt och den nederbörden hade här kommit i from av snö och det fortsatte att snöa ymmnigt. Någon brist på snö var det aboslut inte.

Stoos är en vacker liten Alpby som ligger uppe på en klippa halvvägs upp på berget. Man parkerar sin bil i dalen nedanför och tar sedan linbana upp till byn med sin packning och sina skidor. I Stoos bor endast ca 100 invånare och här finns ingen trafik, inga bilar. Byn befann sig på ca 1300 meter. Sedan tog man olika sitliftar upp till bergets topp på ca 1900 meter och därifrån åkte man sedan ner.

 Det blev premiär som sagt för mig att prova på skidåkning i Alperna hela min skidoutfit som också var sprillans ny. Detta är en av de mindre skidorterna men det fanns ändå många backar. Nog märker man att backarna är betydlig längre här i Alperna än jämfört med Sälen.

 Men kombinationen av kraftigt snöfall och dimma försvårade skidåkningen. Jag har åkt en del skidor i Sverige men är inte direkt en erfaren skidåkare. Jag tyckte detta var klurigt där man befinner sig i en skidbacke och ofta bara hade någon sikt på en eller ett par meter. Jag gillar absolut inte isiga backar men jag märkte också att det var väldigt tungt och svårt med väldigt mycket snö. Väderförhållandena gjorde att det inte alls var någon skidåkning för nybörjare. Jag kände att jag inte hade tillräckligt med erfarenhet för att fixa snömängden och att riktigt våga åka med denna väldigt begränande sikt som rådde. 

Jag åkte en del på lördagen då vi kom men söndagen blev det bara ett åk för min del. Jag är väldigt nöjd med mina nya skidor. Pjäxorna hade jag gjort misstaget att ha ett par strumpor för mycket i när jag åkte första åket. Pjäxorna spände alldeles för mycket för att jag hade för mycket i dem så fötterna gjorde riktigt ont och höll på att domna nästan. Halvvägs ner i backen fanns en värme stuga där jag fick sätta mig, vila och ta av mig de där tjocka sockorna. Det kändes så mycket bättre sedan.

Jag återvänder gärna till Stoos men hoppas på bättre väder nästa gång. 


 Utanför den lilla närbutiken stod häst och vagn parkerade. Som sagt, inga bilar som gäller här. Lite vilda västern eller som att transportera sig 100 år tillbaka i tiden innan det fanns bilar.

 Här bodde vi. Ett ställe som Kat och Mikael vårt värdpar ofta har besökt. De kände personalen väldigt väl och vi fick ett otroligt varmt och gott bemötande. Maten var helt otroligt god. Vi fick en överraskningsmiddag som de komponerat till lördagkvällen med olika fiskrätter som var helt otroligt fin och god.

 Här är hästen med sin släde på väg ner mot linbanan för att hämta upp folk och packning. Det var den sortens taxi som fanns här.

 När vi var på väg hem och kom ner i dalen med linbanan så kikade faktiskt solen fram lite och lyste på de vita grantopparna.  Det ser otroligt maffigt ut med alla träden klädda så vackert i vitt.

 Väldigt vackert även på vägen hem då vi passerade små byar i de olika dalarna.

The land of lakes and mountains känns det som om Schweiz är.

Lite lätt snöfall har även kommit här i Basel under natten. Hustaken ligger pudrade med ett fint lager snö. Lite som om någon har siktat florsocker över stan. Det härliga vårvädret från i torsdags är bortblåst och vintern är tillbaka för tillfället. Än så länge är det bara början på februari så sådant här får man räkna med.

9 comments:

Suzesan said...

Bra val att ta det lugnt när du känner dig lite otrygg. Jag är skitdålig på utför. Men längdåkning är jag bra på. Men utför kan jag kanske bli bra om JAG tränar. VÅGAR.

Min sons första skidresa så gav han sig för mycket självförtroende. Jag vet att han var rädd när han kraschade och armen gick av vid armbågen. Nästa gång de åkte dit gick han i skidskola. Skönt att du fick åka lite iallafall.

Så mysig by. Utan bilar. Coolt. Vilket lugn där utanförvärlden stannar av lite. Slippa alla ljuden. Hade varit skönt att ha ett litet hus så.

Kram
/Susanne

Annika said...

OJ så vackert och pampigt!!
Men otäckt väder.
Nej, bäst att ta det lugnt i sådant väder när man inte känner till backar etc.
Otroligt vacker by, och så speciellt med häst och vagn däruppe.
Jag avundas dig som har så mkt att upptäcka!
Vackert hus ni bodde i också.
Det låter som en toppenhelg. Trevligt att ni redan börjar få vänner också!!
KRAMAR!!

Desiree said...

Suzesan, längd gillar jag också. Sedan är det ju precis just det där med att VÅGA och TRÄNA. Jag känner att jag behöver mer erfarenhet för att klara av lite mer avancerad skidåkning som det blev här pga av väderförhållandena. Well well det blir säkert bättre nästa gång. Nästa gång ska jag också ta med mig längdskidorna för det verkar finns en hel del sådant här.
Kram!

Annika, det fick bli lite lugnare för min del. Kändes bäst så. Men det var jättetrevlig och vackert ställe att få komma till. Jag är också väldigt glad att vi blev medbjudna och fick chans att träffa lite nya människor. Jag är superlycklig över att få chansen att hitta andra som jag kan tala engelska med.
Krmar!

Taina said...

Inte lätt med sånt väder! Jag är LÅNGT ifrån erfaren skidåkare och kan väl inte påstå att det är det roligaste heller. Vad jag DÄREMOT gillar är luften, vyerna och samvaron. Synd att ni skulle få vädrets makter emot er. Men ni trivdes i alla fall.

Mysigt med ställen utan bilar!!! Avkopplande kan jag tänka mig. Huset ni bodde i, ser hur mysigt ut som helst!

Om ett par veckor drar vi till Jay Peaks. Uh-oh!

Kramar!

Anne-Marie said...

Mysigt med skidhelg även om jag förstår att du avstod från fortsatt skidåkning. Man skall ha respekt för vädret och inse sina begränsningar. Mina slalomkunskaper är i stort sett lika med noll så jag skulle nog bara ha suttit och tittat. :)
Roligt att ni blev medbjudna och fick vara med om denna lilla by. Gillar verkligen hästtaxin.
Kram!

Anne said...

Vilken fin och rolig start du fått på Schweizlivet med en så mysig utflykt mer eller mindre direkt. Läste på FB om dimman. Som oerfaren och framför allt med många år sedan sist, så förstår jag till fullo det kändes en aning obekvämt med skidåkning i det föret.
Du nämnde en från Australien var med, det får mig direkt att tro att ni sannolikt alla pratade engelska hela helgen. Skönt!!!
Speciellt det där med frånvaron av bilar. Såg att det fanns en del hus ändå och du nämnde runt 100 fast bosatta. Måste vara speciellt att BO på det sättet att man inte har bil utan man får upp mat, inköp och annat på annat sätt. Varje gång man ska från sitt hem och till sin bil längre ner i dalen måste man använda hästtaxi eller linbana (om jag förstod det rätt). Onekligen en speciell livstil. Cool!

KRAM

Anonymous said...

Oj vilket häftigt ställe! Och så mycket snö!! Men förstår att det var läskigt med vädret. Jag är urkass på slalom, försökte lära mig en vinter, lurades upp i backar jag inte var redo för och fick kana på ändan en bra bit :-D

Hästtaxi är helt i min smak, love it! Ni har fått en fin start i Basek med omnejd!
Kram!

Desiree said...

Taina, kul att ni också ska iväg på lite skidåkning. Ja det var synd att vädret skulle vara så kass men men. Det blir fler chanser och tillfällen nu när vi bor så nära Alperna så det är en tröst och glädje. Kommer att åka lite mer skidor då C´s föräldrar kommer ner i mars.
Kram!

Anne-Marie, jag kände att det inte var kul alls då jag inte såg något alls. Allt var bara en vit dimma så då läste jag hellre en bok på hotellet. Ja hästtaxin gillade jag också.
Kram!

Anne, ja jättekul att få snacka engelska och hela gänget vi var med var supertrevliga så jag hoppas att vi snart ses igen. Den australiensiska tjejen bor inte alls långt ifrån oss så jag får ta och bjuda över henne eller hitta på något mer tillsammans.
Ja lite besvärligt att bo så här uppe på berget. Allt var tvunget att åka upp med linbanan. De hade speciella vagnar där man lastade sin packning.
Kram!

Christina, det var coolt ställe och som sagt så rådde det inte någon brist på snö. C som är en mer erfaren skidåkare njöt av att åka i pudersnön trots begränsad sikt. Taxin med hästen tyckte jag också var riktigt cool.
Kram!

Anna, Fair and True said...

Låter vettigt att ta det lugnt i backen och särskilt med det vädret. Ni har ju så nära nu så det var ju inte ditt enda tillfälle att åka.