Thursday, February 7, 2013

Torsdag i punktform...

En torsdag i punktform? Ja jag kör på det. 

Vädret: har varit rätt kass den senaste veckan. Det har regnat eller varit snöblandat regn dagligen sedan den där ljuvliga torsdagen förra veckan då vi fick en försmak på våren. Det har inte varit tillfälle till några sköna promenader eller power walks eller något sådant.

Träning: Ingen träning på tre veckor nu! Jag som brukar träna dagligen känner börjar känna mig rejält rastlös. Jag har varit runt och kollat på olika ställen och gym. Jag har hittat ett ställe jag gillar som är fräscht och har mycket olika klasser och pass att välja på vilket är något jag vill ha. Jag tycker om variation och kunna välja på olika träningsformer och bara vara medlem på ett ställe. Det har inte varit helt lätt att hitta här. Här verkar det vanligare att du kan få en typ av träning på ett ställe och en annan träningsform på ett annat ställe. Man betalar också här för ett helt år i taget. Det går inte att betala per månad så det blir att slanta upp för ett helt år med en gång. Dessutom är det sviiiin dyrt att träna här jämfört med både SATS och Friskis och Svettis i Sverige. Cirka 10,000 kr per år är en vanlig avgift. Genom att sitt försäkringsbolag kan man få tillbaka en del av denna summa. Det tar ett tag innan alla försäkringspapper också är fixade och klara. Men jag hoppas att allt löser sig inom en inte allt för lång framtid.

Var ute på en löprunda förra veckan innan vädret blev blää. Det blev en betydligt längre runda än vad jag plannerat eftersom jag sprang vilse lite. Det ordnade sig men jag kom på att jag inte visste hur jag ens skulle fråga på Tyska om vart vår stadsdel ligger. Men jag kom hem till slut.

 Bio: Vi var på bio för första gången i fredags och såg filmen Flight med Denzel Washington. Han spelar ruggit bra i den filmen! Bra och spännande underhållning. Tyvärr är det vanligt med dubbade filmer på Tyska här så man får kolla noga och leta reda på de filmer och de biografer som visar filmen på orginal språk. Sedan dubbeltextas filmen på både tyska och franska. Lite kul att se.

Svennar i Basel: Jag var iväg på en tjejmingelkväll igårkväll. Det finns en svensk klubb här i Basel och första onsdagen i varje månad har de lite tjejmingel. Flip eller flop, det kan bli precis vad som helst då man går på något sådant här. Men jag tycker det är viktigt att jag kommer ut och anstränger mig för att få lite av ett kontaktnät. Man får liksom bara kavla upp ärmarna och testa det mesta, ge det en chans.

Det visade sig att jag drog en vinstlott här denna kväll. Det var jättetrevligt och jag hittade flera tjejer som jag lätt kan tänka mig att träffa igen. Så glad att jag såg till att komma iväg på detta. Jag fick vara the newbie in town - helt färsk med endast två veckor som Baselbo. Det fanns flera som inte bott här så värst länge heller. En mix av alla möjliga åldrar. Det blev en kul och lyckad kväll hur som haver.



Solen: kikade fram lite hastigt i förgår och då begav jag mig ut på en promenad. Helt rätt visade det sig för en timme sedan vräkte regnet ner igen med kombination av hårda vindar.

Vintern tillbaka: Imorse då vi vaknade och tittade ut genom fönstret såg vi detta. Vintern är visst tillbaka. Februari är en vinter månad också här. Det ska bli lite kallare till helgen så vi får se hur länge detta vita täcke ligger kvar.


Ha en finfin torsdag allihop!

10 comments:

Miss Marie said...

Kul att du träffat några nya potentiella vänner! Det är ju alltid kul att kunna umgås med några stycken. Som du säger är det inte lätt, men det är bara att kavla upp ärmarna! :)

Taina said...

Så DYRT det var på era gym då!! Holy shit alltså. Ja då förstår jag att det gäller att kolla noga innan man bestämmer sig. Är folk i Basel "sportsliga" av sig, dvs ser du mycket folk som är ute och springer/cyklar?

Men vad kul att gå på träff med andra svennar! När jag flyttade till Simpan så visste jag att det inte fanns någon sådan klubb. Däremot så finns det en klubb som kallas Newcomers som jag var med i ett tag. Där träffade jag en massa intressanta människor. Och en del mindre intressanta, hm.

Tänk att de fortfarande dubbar! Tycker sånt är så förlegat.

Hoppas du får en finfin torsdag!

Kram kram

Annika said...

SHIT vilket dyyyyrt gym.
Herregud, inte måttligt.
Kul med svenneklubben.
Roligt om det finns ngn där som du kan bli kompis med.
Det verkar ju lovande, so far.
Februari är nog en vintermånad på de allra flesta håll, såvida man inte befinner sig långt söderut.
Har lite koll på ditt väder via ajfånens väderapp :-)
Ser att det är ganska mkt snöblandat regn som komma skall.
TÄNK att de dubbar filmer. Så urbota DUMT!!!
Jobbigt.
FATTAR inte att de vill ha det så.
Kramar!!

eastcoastmom said...

Oj vilka priser för gym! Man blir mörkrädd.

Desiree said...

Miss Marie, ja du lär ju också vara väl insatt i dessa problem och fick göra samma sak då du flyttade ner till Munchen antar jag. Jag känner att det var helt rätt att gå på denna mingelkväll och hoppas på att det ska kunna bli något gott och trevligt av detta.
Kramar!

Taina, ja ruskigt dyrt att träna här. Jag vet inte riktigt hur sportiga folk är. Många tar cykeln, det ser man. Det är ju en väldigt cykelvänlig stad som inte heller är så stor så cykel är otroligt smidigt. Jag tycker inte att jag ser så många som är ute och springer. Jag jämför då med Stockholm där folk verkar vara hyper hurtiga och man ser alltid massvis med folk som är ute och löptränar.
Jag har kollat in lite andra föreningar också. Det finns ett Englisch forum som jag kikar på ibland. Det finns en internationel förening som heter Internations som jag är med i. Sedan har även Amrisarna en klubb här som jag också tänkte försöka kolla in.
Tydligen börjar de dubba mer och mer film. Trist tycker vi.
Kram!

Annika, ja skitfåningt med dubbade filmer men man får väl vara glad och tacksam över att det iallafall går att se vissa filmer på orginal språk. Den här veckan har det inte varit många soltimmar så jag hoppas att det vänder snart. Det är lite att tänka på innan man signar upp sig på ett år för att träna. Men jag hoppas att det ordnar sig med detta snart.
Kram!

Anne said...

Jag kör dubbelkommentar för detta och föregående inlägg.
Det här med husvisningar är för kul alltså, det känns verkligen som HGTV :)
Tygtavlan tycker jag fått ett perfekt hem där i trappan. Sen måste jag säga att ni alltid är bra på att skapa smarta OCH snygga förvaringslösningar. Jag förstår det som att det är Mr C som är arkitekten i sammanhanget men jag tycker spegelgarderoberna är super och alla andra garderober ni fått in ser bra ut. Även smart med datorhörnan under trappan.

Jag tycker förresten det är super att du "tvingar" iväg dig (tvingar och tvingar men ibland tycker jag personligen det kan kännas så, men man måste bara för att det ska hända nåt och man ska komma vidare - än viktiagre när man inte har ett jobb att gå till som kan ge en nya kontakter och en plats att tillhöra osv). Som sagt, fortsätt i den här takten och det kommer bli bra. Jag var alltför seg och dålig på det under låååång tid, hittade en massa ursäkter och är det nåt jag lärt mig (vet att vi diskuterat det här förut) så är det att man inte kan vara så petig, kinkig eller inte anstränga sig.
Men som du säger, det är lite flip eller flop varning, men man måste bara försöka haka på det mesta man kan komma över.
Jag känner att det är ungefär vad jag gjort nu, efter x-antal år här...borde ansträngt mig mycket mer tidigare.
Jag tycker du ska vara stolt och nöjd med dig själv hur du tar dig an den här nya flytten och att du efter två veckor gjort/testat/åstadkommit så här mycket redan.
BAra en sån sak som gym medlemskapet är ju ett projekt.

KRAMIS

Anne said...

Förresten, Flight ska vi se i helgen. Den kom ut på dvd i veckan och jag har länge sett framemot den. Hoppas jag också gillar den :)

Annika said...

Du är tuff du att ro igång projektet att finna dig tillrätta i en ny stad och ett nytt land där språket är nästan helt okänt. Jag har ju också bott i flera länder - Tyskland, Polen, USA - men jag har alltid kännt mig någorlunda bekväm med språket och haft något att göra/något slags sammanhang att komma in i när jag flyttat dit.

Att som du börja helt och hållet på nollan och lära sig allt från grunden tycker jag är jättestarkt! Det jag reagerade på var när du sprang vilse och kom på att du inte kunde fråga efter vägen...den känslan har jag haft i Polen en gång när jag just började lära mig språket, reste där, brände mig på händerna och inte visste hur jag skulle fråga efter toaletten eller kallvatten. Vilken "stum" känsla det var!

Men det märks ju också att du gjort det här ett par gånger - vet hur du ska hitta kontakter och sociala nätverk och lyckas slå rot. Och ert nya hem är jättefint!!

Anne-Marie said...

Gör som Anne och dubbelkommenterar. :) Men du, att ha golvvärme i hela lägenheten - underbart. Och ni har det så fint. Ser verkligen fräscht och nytt ut. Och att ni redan kommit i ordning som ni gjort - imponerande!
Kan tänka mig att ni kommer att ha vinter ett tag till men säkert mycket tidigare vår än i Stockholm. Jag blir faktiskt litet avundsjuk på alla orter som verkar ha andra svenskar och klubbar. Kul att du fick en så positiv upplevelse. Antar att det kanske blir fler träffar där. Kram!!

Desiree said...

Anne, åh tack så mycket vad du är gullig. Mr C är helt klart bra på detta med förvaring. Nu håller han på med ett förvaringsprojekt i källaren som kommer bli toppen och även med att fixa lite för mig i tvättstugan.
Jag förstår precis vad du menar när du säger "tvinga iväg sig". För det är precis det man måste göra. Jag kan ju vara helt säker på att ingen lär komma hem till mig och fråga om jag vill fika eller hitta på något kul så jag måste ju just tvinga iväg mig på att testa olika saker, träffa olika människor. Förhoppningsvis lär man känna lite personer som man sedan kan ha trevligt och mysigt med. Som du säger så kan man inte vara så petig eller kräsen. Ja shit man får vekligen jobba på att ta fram sin allra mest utåtriktade sida.
Tack så mycket Anne. Du anar inte hur mycket ditt pepp betyder för mig. Det har känts tufft emellanåt dessa första veckor. Ibland har jag bara velat dra täcket över huvudet. Då får jag vackert påminna mig om att jag ville allt detta mycket och nu då jag är här får jag vackert göra det bästa och kavla upp ärmarna som sagt. Men tack igen, blir alldeles varm och glad och din uppmuntran stärker mig vännen.

PS Hoppas du gillar filmen. Jag tyckte den var spännande och Denzel var sååå bra!
En stor kram

Anne-Marie, tack. Så otroligt skönt med värme i golven! Det älskar jag. Det är bra att Basel är en relativt internationell stad och att det finns lite olika föreningar och klubbar för utlänningar. Det är guld värt när man kommer som helt ny till en stad. Jag har ju inte heller något jobb just nu så jag har inga arbetskamrater jag kan få umgänge via och med så jag måste ju verkligen finna nya vägar och nya bekantskaper och vänner helt själv vilket är både kul och jobbigt.
Kramar!

Eastcoastmom, ja jag fick allt en chock första gången jag hörde dessa priser. Man får se till att träna sina fem gånger i veckan åtminstonne för att bara träna en eller två gånger i veckan lönar sig inte känner jag.
Kram!

Annika,tack så mycket. Som jag sa till Anne så betyder lite pepptalk så här så mycket för mig. Just detta med språket känns så himla viktigt att lära sig så att man åtminstonne som du tar upp kan klara av att fråga efter simpla saker som vägen hem eller vart toan finns osv. Man känner sig så himla vilsen då man inte ens fattar vad folk säger till en eller frågar. Känner sig som sådan idiot då man bara kan le och inte kan säga något tillbaka. Så jag jobbar och ser det som min mission att iallafall lära mig tyskan så pass att jag kan klara mig i vardagen.
Tack för din fina kommentar och pepp.
Kramar!