Monday, March 4, 2013

Äntligen Sol!

Äntligen skingrades de tjocka molen och solen lyste. Åh vilken lycka! Äntligen fick man känna lite vårkänslor. Idag lyser solen igen vilket känns minst lika underbart. Det har varit mulet, grått och kanska kyligt här hela förra veckan så detta känns helt klart mycket välkommet.


 Fixade lite med vår uteplats. Sopade och tog bort lite ogräs här och där som kikade fram mellan plattorna. Trätrall ska inhandlas och läggas ovanpå plattorna och mycket mer ska hända med uteplatsen innan den blir klar.


 Något med sol som lockar fram längtan efter rena fönster hos mig. Så jag ägnade första delen på söndageftermiddagen med att putsa och fejja. Riktigt nöjd med resultatet.


Gick ner en sväng på stan där jag skulle möta upp med svenska F och C från Irland för att gå en promenad i det sköna vädret. Vi bestämmde träff vid Munsterplatz där Basels stora och fina katedral ligger. Ett av Basels kända landmärken. Det ligger högt upp på en kulle med utsikt över Rhen.


Något som jag la märke till då jag var här i höstas var de rostade kastanjerna som säljs överallt på stan. Jag trodde först att det endast var något som såldes på hösten men de verkar lika poppis och eftertraktade året runt. Man ser de små vagnarna som denna som säljer dem överallt. Basels version av varm korv.

Mycket folk som hade lockats ut i vårsolen och njöt genom att sitta vid floden. Det visade sig att det kanske inte bara var solen som fått folk att gå man ur huse utan att det var något på gång nere på stan också. Nya processioner, nytt marcherande med trummor och piccolo-flöjter precis som på Fasnacht karnevalen. Denna gången hade de inga dräkter på sig utan gick i finare kostymer.
 
Det var samma slags melodier de spelade och trummade. F frågade någon vad som var på gång. Något som tyligen hör ihop med Fasnacht på något sätt och som pågick igår och kommande helg. Tyligen har folk inte fått nog av trummande och marcherande än.

Det blev en jätteskön långpromenad längst med floden för oss tjejer. Vi avslutade promenaden med en fikapaus på Starbucks.

Idag lyser solen igen så jag får passa på att gå ut en sväng och njuta av det härliga vädret igen.

13 comments:

Miss Marie said...

Visst är det skönt med sol! Äntligen! :)

Det är roligt att se likheter mellan München o Basel, här gillar folk också sina firanden! ;)

Saltistjejen said...

Härligt! Vi hade också sol här igår och det var ljuvigt!
kram!

Taina said...

Roligt med nya vänner!

Det var ett himla marcherande och trummande i hos er! Hahahaha! Men kul att se och lära sig nya traditioner.

Jag har aldrig testat rostade kastanjer. Gott?

Nu hoppas jag ni får mer sol. Det vill jag också ha nu. Vi har haft lite si och så med den i förra veckan.

Kram kram

Annika said...

Rostade kastanjer, tänker på NYC.
Jag har märkt att jag inte tål dem. Attans vad det kliade i munnen då jag åt dem.

KUL med allt man firar i Schweiz!

FINA Bilder pch fint med sol.
OCH att det våras mellan bergen.
Inte dumt.

Ja, vi har haft lite grått som Taina skriver, men å andra sidan har vi så mkt soltimmar på östkusten, som du vet, att ngra gråa dagar i sträck sällan blir jobbiga.
Ja, du vet ju hur det är här.

Kramar!!!!

eastcoastmom said...

Sol gör all skillnad i världen på humöret, tycker jag.
Kram

Umepojk i Mason, Ohio said...

Du bor i Schweiz, och för att fika går du på Starbucks???

Suzesan said...

Äntligen!! Bra putsade fönster. Jag får också fönsterputsatkänsla vid första vårsolen. Direkt men så bromsar jag mig lite för allt VINTERDAMM syns. Hi hi.

Den balkongen så underbar. Solen är efterlängtad. Vi ser den med.

Kram
/Susanne

Desiree said...

Miss Marie, jaaa helt underbart med sol! Love it! Äntligen känner man. Har ni också post karneval firande i Munchen?
Kram!

Saltis, sådan skillnad det blir. Vi gjorde en helgutflykt lördag och då var det mulet, kallt och ruggigt. Var tvungna att springa in i flera butiker för att värma oss.
Men nu känns det otroligt skönt.
Kram!

Taina, ja precis de orden tänkte jag i mitt huvud då jag såg dem igår. Ganska skönt att man inte bor mitt inne i stan och smeten och igen måste lyssna på alla trummor och flöjter för det hade blivit too much för min del.
Jag har faktiskt inte provat de rostade kastanjerna så jag vet inte om de är goda. Jag får nog ta och testa dem.
Kram och hoppas ni också får njuta av sol snart.

Annika, oj det lät lite läskigt att uppleva. C har provat dem och han tyckte de var ok men inte så där jättegoda. Ungeför som boiled peanuts i Södra USA. Kul att ha provat men inget man köper direkt ofta.
Jag tror generellt att ni har klarare väder oftare känns det som. Jag tycker nog att det var fler klara dagar med blå himmel under höst och vinter i Alabama. Det har varit mestadels grå väder här sedan jag kom hit men nu kanske det blir lite varmare också. Ska bli skönt med lite vår.
Kram!

Eastcoastmom, ja jag känner att jag är en väldigt känslig person då det gäller sol. Inte för att jag skulle vilja ha sol exakt varje dag. Men på sistone känns det som det varit 90% mulet och 10% sol. Blir helt överlycklig av 2 fina soliga dagar på raken.
Kram!

Umepojk i Mason, ja iallafall på söndagar för då är nästan allt stängt förutom Starbucks och MacDonalds. Schweizarna ligger hemma och vilar sig om söndagarna.


Suzesan, man vill gärna att varenda liten solstråle ska få leta sig in så här års så då putsar jag gärna även om lite av vinterdammet kommer fram :-)
Kramar!

Anonymous said...

Vilken terrass! Med en sådan behöver man ingen trädgård - härligt!=)

Anne-Marie said...

Sol gör all skillnad tycker jag. Det blir så mörkt inomhus också när det är mulet.
Tycker att Basel verkligen påminner om Zurich när jag ser dina bilder. Härligt med floden.
Rostade kastanjer låter helt klart nyttigare än varm korv. :)
De är flitiga med sina parader. Trevligt med en levande stad.
Kram!!

Charlie sa ... said...

Å, härligt! Er uteplats är så läcker, gillar också de stora dubbeldörrarna. Vackert!

Vi hade sol och härligt igår. Man får sådan energi och känner hur det spritter till i kroppen. Vad roligt med er sköna promenad.

Rostade kastanjer får mig också att tänka på Wien, där hittar man dem överallt!

KRAM!
Lotta

Anonymous said...

Härligt med vårkänslor! Jag hade sommarkänslor i fredags, nu är det tillbaka till vårkänslor, det är växlande temperaturer just nu :-) Och jag har hört ett rykte om att det ska koma regn.

Tycker rostade kastanjer låter mycket godare än varmkorv!
Kram!

Desiree said...

myhran, ja precis! Så känner jag också. Den ska nog kunna bli fin och mysig med lite växter, några stora krukor, lite kryddodling, trall på golvet och så vidare.
Kul att du gillar den.
Kram!

Anne-Marie, ja jag tror att Basel och Zurich påminner en hel del om varandra även om Zurich är lite större. Jodå det är väldigt nice att det är en levande stad.
Kramar!

Lotta, ja precis så kände jag, ett lyckorus och att det liksom spritter i kroppen då solen kikade fram. Kanske de där rostade kastanjerna är poppis här nere i södra Europa lite överallt.
Kramar!

Christina, jag väljer också hellre rostade kastanjer istället för varmkorv. Ni verkar ju ha gott väder för det mesta. You are getting spoiled over there ;-)
Njut av härligt försommarväder.
Kram!