Tuesday, March 5, 2013

Att ta sig runt i stan

 Basel är en otroligt cykelvänlig stad. Det finns också gott om cyklister. Eftersom stan inte heller är så stor så är det ett otroligt smidigt sätt att ta sig runt på. Från oss är det bara ca 12 minuter på cykel in till city. Varje gång jag ska ner på stan om det inte är riktigt dåligt väder så har jag tagit cykeln. 


 Det finns gott om cykelbanor som är väl utmärkta i trafiken. Finns också speciella trafikljus för cyklister och cyklisterna verkar respektera trafiken ljus mycket mer än i Stockholm. Generellt så känns det som om Basel är en betydligt mer cykelvänlig stad än Stockholm. Jag känner mig säkrare då jag är ute och cyklar i trafiken här. Bilisterna är bättre på att sammsas i trafiken med cyklisterna och respektera cyklisterna. Kör man in i en rondell har man som cyklist minst lika stort företräde som en bilist. 


Runtom i Basel finns också speciella cykelparkeringar. Rutor där man får ställa cyklar så man får absolut inte ställa cykel vart som helst. Cyklar här kallar man för Velos. Det finns gott om cykelparkeringar så man behöver aldrig leta länge.

Men det är även lätt att ta sig runt till fots och med spårvagn/buss. Däremot är det betydligt krångligare att köra bil. Det är väldigt mycket man måste ha uppsikt på som fotgängare, cyklister, spårvagnar, vägbyggen och all annan trafik. Jag drar mig än så länge lite för att köra här. Får kanske börja öva på söndagar då det inte är så mycket folk ute på vägarna.


 Såg några krokusar som såg ut att njuta av vårsolen lika mycket som jag. 


Idag har varit ännu en härlig dag med sol på morgonen även om det börjat mulna på nu. Nu är det även om det mularn på riktigt skönt ute med ca 10-15 grader. Så nice! Den där råa kylan är borta och det är underbart.

7 comments:

Annika said...

Vas härligt att Basel är så cykelvänligt.
I Sthlm råder det väl närmast ett krig mellan cyklister och bilister.
Trist nog.
Dina bilder är så fina och vårliga.
Nu är våren på ingång verkligen.
MEN vi ska få en större snöstorm.
Känns inte roligt. Inte alls.
KRAMAR!!!

Desiree said...

Annika, ja det känns som det är ganska mycket kaos i Stockholm när det gäller cyklister. De skrev också nyligen i tidningen att cykelolyckorna har ökat också de med dödlig utgång tyvärr :-(
Det kändes många gånger lite läskigt och osäkert att cykla på sina håll i Stockholm city. Känner mig betydligt säkrare här.
Jaaa nu känns det underbart. Solen har visat sig och det är varmare och skönare :-)
Kramar!

Anne-Marie said...

Stockholmsbilisterna är nog bland de mest ovänliga och stressade jag har varit med om. Man känner sig ständigt utsatt tycker jag i Stockholmstrafiken. Skönt att man i Basel kan samsas.
Vilken fin cykelkorg med blommor.
Antar att Schweiz har litet andra trafikmärken än vad Sverige har.
Härligt med så varmt. Här blåser det helt otroligt och det flyger Winter Warnings och Advisories till höger och vänster och snö har utlovats till natten. Suck. Vill inte skotta med tanke på foten. Nu tycker jag det är dags för vår. Kram!

Charlie sa ... said...

vad härlig! Köpenhamn är ju också en mycket cykelvänlig stad. Det är perfekt!

Krokus är verkligen en skön vårindikation. Nu börjar det hända grejer i naturen. Precis som Annika vill jag att det ska gå lagom snabbt. Vill njuta av de olika stegen och inte få extrema temperaturer tidigt.

KRAM!

Anonymous said...

Så härligt! Perfekt att Basel är så cykelvänligt. Här är det fara för livet att ge sig ut på cykel.... runt Stanford är det OK för där cyklar så många men annars är det inte så cykelvänligt eller gåvänligt för den delen. Här ska man bara åka bil :-)

Fina krokusar du hittade!
Kram!

Anonymous said...

Hehe vi har skrivit om samma sak idag kan man saga. Fast tvartom. Dvs, jag skriver om hur cykel-ovanligt det ar i Bristol :-).

Harligt med en stad dar det funkar att ta sig fram pa cykel. Det saknar jag har! Jag som jobbar ca 4 km hemifran hade ju latt kunnat ta mig dit pa cykel om det inte vore sa galet farligt att cykla i en har stan.

Skont med varvader. Antligen! VI har samma har. Fast idag ar det regnigt igen. Bhu!

Kram

Desiree said...

Anne-Marie, det känns bra att man känner sig tryggare som cyklist här. Usch jobbigt att ni ska få mer snö nu. Om det kommer mer snö så hoppas jag att det inte ligger kvar så länge. Hoppas att din fot blir helt läkt snart också.
Kram!

Lotta, håller helt med dig. Nu får det inte gå för snabbt. Nu när man börjar få vårkänslor och vårtecken dyker upp. Detta är ljuvligt.
Krokusar är så himla fina då de står och lyser i vårsolen. Köpenhamn är en underbar stad på många sätt bland annat för att den är så cykelvänlig.
Kram!

Christina, det förstår jag att du helst inte ger dig ut på cykel. Det var samma för oss i Alabama. Även om man cyklade inom området där vi bodde så var bilarna inte alls vana vid cyklister så man kände alltid att man cyklade på egen risk. Ville man cykla fick man packa in den i bilen och åka till någon state park. Att använda cykel som transportmedel är en stor skillnad mellan USA och Europa.
Kram!

Millan, ja det hade varit perfekt för dig att kunna ta dig till jobbet med cykel. Synd att det inte funkar något vidare för det är så smidigt och praktiskt med cykel. Det kanske ligger i den Engelska kulturen att inte cykla och när de sedan erövrade USA så spred sig detta även där. Skämt å sido vet inte men synd att cykel inte är vanligt i Bristol med tanke på att det är mycket cyklande i andra delar av Europa.
Kram!