Friday, March 1, 2013

Galleri Fredag

 Idag är det faktiskt första mars och ny månad. Därmed också nya teman för månaden. Denna gång från Erica i Pietå. Fredag idag och temat är just FREDAGSKÄNSLA.

Fastän jag inte behöver springa iväg till något kontor eller lab så  har jag ändå fredagskänslan intakt. Fredag är frihet och förväntan.Man varvar ner och slappnar av. Njuter av den stundande helgen man har framför sig. Kanske hittar man på något eller så njuter man av en skön hemmakväll.

Kanske en after work på något trevligt ställe. Vi träffade här förra veckan på Café des Arts för lite AW med några ur svenskgänget. Tyckte om trappan och ljussättningen. Lite live musik med någon som spelade på flygeln var extra trevligt.

En annan skön variant av fredag är hemma med en god middag som inte tar för lång tid att laga eller är allt för avancerad. Vi köpte nya vinglas på IKEA då jag flyttat ner. Gillar dessa, tycker att de är både snygga och trevliga att dricka ur.

Fredagskänsla är att veta att man har hela sköna långa helgen framför sig som man kan fylla med trevligheter.  

Frihet. En öppen väg. En kontrast mot vardagen. Man har förväntan inför vad som ligger framför en bakom kullen, bakom nästa kurva. Helg är något jag gillar gärna tillägna någon utflykt någonstanns för mig innebär fredag lite förväntansfull plannering. Man behöver inte alltid resa långt utan det som får en att förtjusas kan ligga precis där bakom nästa krök längst med vägen.

Jag önskar er alla en riktigt trevlig fredag med mycket fredagskänsla. Själv försöker jag kurera mig från min förklyning. Tyvärr lyckades jag inte undgå en släng från C´s förkylning. C har varit borta på tjänsteresa i England men kommer hem ikväll vilket jag ser extra fram emot.

12 comments:

Annika said...

HIHI!!
Jag har likadana vinglas som du!
Gillar dem mkt.
Snygga och goddruckna sas.
Ja, jag har också fredagskänsla fastän jag inte arbetar utanför hemmet.
ÄLSKAR fredagar.
Knäppt nog har jag söndagsångest också fastän jag inte jobbar.
Jaja, knäppt, knäppt.
Mysigt med AW och kul med svenskarna du har.
Hoppas du känner dig bättre snart.
Många förkylningar i omlopp nu!
Ikväll ska Peter och jag ut och äta. K har sitt på annat håll med kompisarna, OCH så ska de väl vara, gissar jag.
KRAMAR!!!!!!

Desiree said...

Annika, kul att du också har samma vinglas. Ja jag gillar dem jättemycket. Jag tror absolut att man kan ha både fredagskänsla och söndagsångest även om man inte jobbar utanför hemmet. Låter som ni kommer få en trevlig helg. K är väl inne i den åldern nu då kompisarna betyder minst lika mycket som familjen. Det är bra att du och Peter alltid hittar på massa olika grejer. Tror det är jätteviktigt.
Kramar!

Anne-Marie said...

Minns när jag bodde i Sverige att fredagskänslan fanns - av någon underlig anledning mer än idag.
Kul att ni har ett svenskgäng i Basel. Ibland tänker jag på hur litet svenska jag pratar. Blir bara någon timme per vecka kanske.
Krya på dig. Kanske C's återkomst hjälper till. :) Ha en bra helg och kram!

Saltistjejen said...

Vilken häftig trappa! och ja fredagskänsla är skönt! Fast ibland kan man vara så trött på fredagen att man nästan mest bara hamnar i ngn slags fredagskoma tycker jag hahaha! ;-)
Hoppas ni får en fin helg!
Kram!

Charlie sa ... said...

Fredagskänslan är så härlig, vill njuta av varje minut ;) Gillar också att fredagar kan se olika ut.

helg och roadtrips är ju min specialité as you know ;)

Stor kram och ha en jätteskön helg! Hoppas du känner dig bättre snart. Härligt att C är på väg hem.

Lotta

Charlie sa ... said...

Fredagskänslan är så härlig, vill njuta av varje minut ;) Gillar också att fredagar kan se olika ut.

helg och roadtrips är ju min specialité as you know ;)

Stor kram och ha en jätteskön helg! Hoppas du känner dig bättre snart. Härligt att C är på väg hem.

Lotta

Charlie sa ... said...

Fredagskänslan är så härlig, vill njuta av varje minut ;) Gillar också att fredagar kan se olika ut.

helg och roadtrips är ju min specialité as you know ;)

Stor kram och ha en jätteskön helg! Hoppas du känner dig bättre snart. Härligt att C är på väg hem.

Lotta

Charlie sa ... said...

Fredagskänslan är så härlig, vill njuta av varje minut ;) Gillar också att fredagar kan se olika ut.

helg och roadtrips är ju min specialité as you know ;)

Stor kram och ha en jätteskön helg! Hoppas du känner dig bättre snart. Härligt att C är på väg hem.

Lotta

Charlie sa ... said...

Fredagskänslan är så härlig, vill njuta av varje minut ;) Gillar också att fredagar kan se olika ut.

helg och roadtrips är ju min specialité as you know ;)

Stor kram och ha en jätteskön helg! Hoppas du känner dig bättre snart. Härligt att C är på väg hem.

Lotta

Desiree said...

Anne-Marie, jag älskar fredagskänsla. Så underbart. Jag hoppas att det kan bli så att man finner lite vänner bland svenskgänget här som vi träffade på AW. Jag är väldigt glad att det finns lite expat grupper här av olika slag. Det hjälper. Jag känner mig lite bättre idag. Kanske var det ändå så att C´s hemkomst har hjälp till :-)
Kram och trevlig helg.

Salits, ha ha ja det har du helt rätt i att ibland slår den stora fredagskoman till och man orkar ingenting,iallafall inget mer än att äta något och sedan sätta sig i soffan och och softa.
Ha en skön helg.

Lotta, ja jag vet ju att du liksom jag älskar road trips av olika slag, stora som små, långa som korta. Den där nyfikenheten av att hitta och upptäcka något nytt allt från stort till smått är underbart. Ha en riktigt skön helg.
Kramar!

Anonymous said...

Hoppas att förkylningen lagt sig.
AW är trevligt, det har jag lite för lite av tycker jag.
Skön söndag!

Desiree said...

HeLena, ja nu känns det mycket bättre :-)
En skön söndag till dig också.