Thursday, March 28, 2013

Glad Påsk

Glad påsk på er allihop. Idag är det Skärtorsdag. Tänkte att jag tar och kör lite i punktform som är poppis på just torsdagar.

Tulpaner: Kan inte få riktigt nog av tulpaner just nu. Försöker skynda på våren genom att ta in vackra buketter med tulpaner. Jag har återupptäckt min Iittala vas som jag tycker mycket om. Den är ju lite större så man får en ursäkt att köpa med sig två buketter tulpaner för att det ska bli riktigt snyggt.

Jag köper olika färger varje vecka.

Vädret: Veckan började inte något vidare. Vi vaknade upp här i måndags till snö som låg på marken. Hela måndag och tisdag så var det snöblandat regn som öste ner. Igår blev det lite bättre med stigande temperaturer som iallafall gjorde att snön smälte bort. Idag är det återigen inget vidare, regn, rusk och gråväder med ca 4 ynka plusgrader. Men nu får det ju faktiskt ta och bli vår på riktigt eller hur?

Tak: Det är lite lustiga tak på våra hus. Det växer gräs och tuvor av olika slag på dem. Jag tycker det ser ganska fint ut hittills. Undrar hur det kommer bli till sommaren om taken kommer bli helt gröna då av allt som växer.

Choklad: Schweizarna älskar sin choklad. De kan ju det där med choklad här. Frey som är ett stort märke här har sin fabrik inte så långt från Basel. Har kört förbi flera gånger. 


Påskägg och påskgodis: Nog märks det att det är påsk här. Alla matvarubutiker säljer jag vet inte hur mycket påskägg och påskgodis. Det är choklad som är den stora grejen här, i alla former och sorter.


Chokladharar: säljer som smör i solsken. Dessa finns verkligen i alla möjliga storlekar. Vet inte om de har påskkärringar här eller om barnen går runt och knackar dörr på något sätt för att få påskgodis. Men godis och choklad verkar de få. Tror inte att jag skulle kunna smälla i mig en hel sådan här stor påskhare i choklad. Tror inte jag skulle vilja se choklad på ett bra tag om jag mumsat i mig en hel stor hare.

Vatten: Det godaste vattnet i världen måste ju vara det som finns här. Jag kan bli helt till mig över smakupplevelsen på en del sorters vatten på flaska här. Även om Sverige må ha prima vatten som kommer direkt ur kranen så tycker jag inte att det slår detta vatten jag druckit här. Inte alla sorter utan vissa har den där runda milda smakupplevelsen som fyller gommen. Nästan som lite eftersmak som liknar den man får då man tagit en stor klunk kall god mjölk. Jag vet inte hur jag ska beskriva det hela riktigt. Men min allra bästa smakupplevelse då det gäller icke kolsyrat vatten är den jag fått här och nu. Love it big time!


Kossan: Denna lite coola ko stod utanför vårt hotel som vi bodde på i Wilderswil när vi åkte skidor i Grindelwald. Kon är verkligen en nationalsymbol för Schweiz. Mjölken ger ju upphov till både osten, chokladen och glassen som landet är berömt för. De Schweiska kossorna läste jag i en bok får gå på sommarlov för att de inte ska bli stressade.

Lite funderingar: på att dra söderut mot Italien. Har tröttnat på regn och rusk. Kommer inte våren hit får man väl åka och söka upp våren. Så vi har just nu lite lösa planer på att köra ner mot Como sjön och Lago Maggiore i norra Italien. Någon som varit där och kan tipsa om trevliga ställen?


Veckans bukett: ser ut så här och går i påskens färger. Glad Påsk på er och hoppas ni får ett trevligt påskfirande. 


Påskpyntat: nej inte ett dugg. Tulpanbuketten är mitt enda påskpynt.

10 comments:

Charlotta Ljungblad said...

Åh, klart ni ska åka till Italien! Jag har aldrig varit vid Comosjön men har läst att det ska vara väldigt, väldigt fint (dessutom har George Clooney hus någonstans där, hehe). Hoppas att ni får en fin påsk! KRAM!

Desiree said...

Charlotta, tack. Jag känner att jag mer än gärna åker dit. Håller på att kolla in boende och hoppas att allt inte är fullbokat när man är ute i sista stund så här.
Kram och glad påsk.

Taina said...

Glad Påsk Desiree! Ni tycktes ha det bra i Paris har jag sett. Underbar stad. Önskar jag kunde få se mer av den. Har mest varit där i jobbsyfte.

Här har vi ite heller så mycket pynt men lite eftersom Liisa vill så gärna ha det.

Kram kram

Saltistjejen said...

GLAD PÅSK Desiree!!!
Härligt med lite påskledigt. och du choklad ja, DET kan de verkligen!!
Haha skrattar åt din beskrivning av vattnet! Jag som INTE tycker om mjölk (jo i kaffe och te då men absolut inte dricka som den är huuu!) tycker det låter jätteäckligt att få samma eftersmak i munnen efter att dricka vatten som efter att dricka mjölk hahahaha! ;-) Så olika det kan vara.
Jag kan gilla vatten på flaska också, men tycker tyvärr att detta är ett enormt miljöproblem så jag försöker numera att inte köpa vattenflaskor om jag inte måste. Men visst, om jag ändå ska köpa en dricka (juice, läsk, vatten) så väljer jag oftare vatten.
Här ska det jobbas vidare nu. Påsken kommer inte hit förrän på lördag...
KRAM!

Desiree said...

Taina, jodå vi hade det riktigt bra i Paris. Eller jag hade det toppen för C har ännu inte fått se något av stan eftersom han har varit tvungen att jobba hela tiden. Jag hoppas att vi får tillfälle att åka tillbaka och att han då får chansen att njuta lite av denna underbara stad.
Kram!

Saltis, hi hi ja tänk så olika det kan vara. Åh ett glas kall mjölk är ju bland det godaste som finns. Det här vattnet har den där lena och runda eftersmaken på något sätt. Jag tycker det är hur gott av som helst. Helt vattenberoende på ett sätt jag aldrig varit tidigare. Här märks inte så mycket påsk idag, skärtorsdag. Imorgon är C ledig så det är toppen liksom måndag.
Kram!

Liz said...

Fina tulpaner! Haha, de flesta choklad harar ar otroligt tunna och ihaliga, sa det ar inte SA mycket choklad i dom. De basta ar fran Lindt, men en liten bjallra runt halsen..:)

Gott vatten finns det gott om i Schweiz!

Harligt att ni planerar att aka soderut! Hela Tessin (italienska delen av Schweiz) ar vacker och omradet runt Lago Maggiore. Vi var till Locarno, Lugano och Como och andra sma byar runt sjon, jattefint. Det var dock hundra ar sedan, sa jag kan inte tipsa om boende eller speciella stallen. Vi bara akte runt, tog in pa ett litet familjehotell med ett par rum och turistade lite i olika stader. Tog en bat tur och njot i solskenet! Det ar sa vackert, och ett helt annat klimat an i norra Schweiz!

Fast, tank pa att det ar ganska tidigt pa aret och eftersom varen ar sa sen i Schweiz (och overhuvudtaget verkar det som) sa kolla temperaturer och vaderprognoser, det ska ju vara sol och varmt, regn och rusk forstor hela upplevelsen! Ska ni aka over pasken ska ni nog boka innan da det kan fyllas upp mycket med turister just en helg som denna.

Ha en fin paskhelg, och ser fram emot att ser om ni kom ivag och lasa om era utflykter!

Kram!

Desiree said...

Liz, tack för alla tips. Vi har nu bokat och kommer att åka ner mot Como imorgon. Har kollat vädret. Det är bättre än vad det kommer vara i Basel. C har ledigt både imorgon fredag och måndag så det känns bra att passa på att komma iväg och göra en liten road trip. Ska bli jättekul.
Glad Påsk.

Anne-Marie said...

Tänk så fint med alla tulpaner. Som du vet saknar jag dessa fina blommor eftersom det inte säljs några hos oss.
Choklad och ost visste jag om att schweizarna är kända för men inte glass.
Kul att ni åker till Italien. Vilken lyx att kunna åka till olika länder så enkelt. Ni får ta Lugano en annan gång. Glad Påsk! Kram!

Jane said...

Glad påsk! Fina tulpaner, saknar utbudet av tulpaner som fanns i Tyskland - och priserna! Behövs inget annat påskpynt, kanske lite chockladägg då:)
Kram

Desiree said...

Anne-Marie, Mövenpick glassen kommer härifrån. Den är riktigt riktigt god. Ja det är verkligen en lyx att bo mitt i smeten i Europa och kunna åka till olika platser på det här sättet. Ibland är det nästan så jag får nypa mig själv i armen för det känns så otroligt bra.
Kram!

Jane, Glad Påsk till dig. Hi hi du har så rätt både vad gäller tulpanerna och chokladen.
Kram!