Tuesday, March 12, 2013

Interlaken och Grindelwald

Dessa snöklädda höga bergstoppar som utgör Alperna. Så vackra, så imponerande. Det känns otroligt att vi inte har endast ca 2 timmar till sådan här skidåkning och sådana här miljöeer.

Vi anlände till Interlaken sen fredag eftermiddag. Kring Grindelwalds skidområde finns flera olika byar där man kan bo. Det finns boende i själva Grindelwald också precis vid backen om man önskar. Men eftersom C´s mamma inte åker skidor så hade C´s pappa sett till att boka något ställe som kunde erbjuda mer än bara skidåkning.

Interlaken där vi bodde som ligger ca 20 km från Grindelwald visade sig vara en vacker liten stad. Från vårt hotelrum hade vi denna utsikt och kunde se de vackra snöklädda alptopparna. När vi vaknade lördag morgon så var hela stan klädd i dimma. Vi var först rädda att det skulle vara precis lika dimmigt eller rent av ännu mer dimma uppe i skidbackarna. Vi började fundera på om det skulle bli någon skidåkning under lördagen eller om vi var tvungna att fixa en plan B. Vi bestämde oss för att ta det lite lungt på morgonen och avvakta. Sakta började dimman skingras och vårt hopp steg.
 
Vi bodde här på Lindner Grand Hotel. Jättefint ställe. Här fanns också pool, bastu och relax avdelning att njuta av efter skidåkningen.


 Jodå, dimman skingrades och vi bestämmde oss för att ta skidorna och åka upp i backen.


 Tre olika system som är ihop kopplade med olika liftar. Första dagen tog vi denna linbana upp till toppen. Fyra personer fick det plats i varje "ägg".


 Utsiken från en av backarna med Grindelwald by längst ner i dalen. Man kunde åka skidor hela vägen ner i dalen till parkeringen där vi ställt bilen.
Något som var häftigt är att man på vägen ner i dalen passerar små gårdar och stall med getter och får. Alpluften blandas med doft av stall och djur. Överallt längst med vägen mellan Interlaken och Grindelwald ser man skyltar där det står Alpkäse. Egen ost görs på många av dessa gårdar och och man kan stanna till och köpa både här och där.

Kolla in det här vackra alphuset säger jag bara. Det är som taget ur berättelsen om Heidi. Lägg märke till de imponerande stora ko-skällorna som hänger ovanför balkongen. Helt gigantiska eller hur?

 Tydligen behöver man inte åka över Atlanten för att komma till Aspen ;-)
Skämt å sido. Längst med vägen ner mot dalen fanns gott om små resturanger , pubar, gästgårdar där man kunnde stanna till om man så önskade och ta sig en öl, ta på sig skidorna och sedan fortsätta hemmåt.


 Interlaken tyckte jag mycket om. Det var vackert och hade mycket charm trots att det var betydligt större ställe än de flesta andra byarna kring Grindelwald. Interlaken har lyckats behålla sin charm trots att det kommer mycket turister hit. Många från Asien som kommer för att ta tåget upp till Jungfrau.

 Dessa snöklädda toppar kan jag inte riktigt se mig mätt på. Söndag morgon vaknade vi av morgonsolen som lyste på dem.


Det finns många platser här som känns hämtade ur en sagovärld. Ibland får jag känslan av att jag befinner mig i ett vykort nästintill. Snöklädda berg, en vacker gammal stenkyrka...

Idag ligger dimman tät här i Basel. Kyligare luft är på väg. Nu ska jag iväg på tyska ner på stan iallafall.

8 comments:

Miss Marie said...

Hur härligt som helst! Vi har inte kommit till Alperna nån gång den här vintern, ska försöka till den här helgen! :)

Annika said...

Dessa inlägg från alperna är som en dröm.
TÄNK att ni bor i denna härlighet.
I detta vackra.
Fantastiskt.
OCH tänk att det ser ut så i backarna. Att det ligger små bondgårdar här och var.
Älskar det!!
SÅ genuint.
Jag vill bara se mer mer och mer!!
Kram!!

Anne-Marie said...

Schweiz har hur mycket som helst av vackra motiv. Minns att min kamera gick varm när jag var där och även i Österrike - som påminner en hel del om Schweiz.
Vilken lyx att ha så nära till olika länder, städer och natur. Kram!

Desiree said...

Marie, ja hoppas att ni kommer iväg till helgen. Det är ju otroligt vackert.
Kram!

Annika, det är en sådan lyx att ha så pass nära som vi har. Att kunna sticka upp bland alptopparna och åka skidor över dagen om man så önskar. Eftersom jag inte åkt i Alperna innan så har jag inte fattat riktigt vad jag har gått miste om. Från Stockholm är det ju en bra bit till Sälen så inte ens dit kan man åka över en dag eller en helg.
Kram!

Anne-Marie,ja det förstår jag för det är precis vad min kamera går just nu. Det är som du säger en lyx att ha så när till så mycket vacker natur, städer och härliga omgivningar.
Kram!

Jane said...

Vad mysigt! Härligt att bara ha det runt hörnet. I Sverige kändes skidåkning alltid så långt bort och här, ja fem timmar med bil och jag har ingen aning var vinterkläderna är..men när man har det så där nära är det ju riktigt kul med snö:)
Njut!
Kram!

Charlie sa ... said...

Ah, så läckert!! Bilderna är så vackra och ger en otrolig mersmak. Vill vara där!

Vilken lycka! Tänk att ni har det här sagolandskapet så nära.

KRAM!

Desiree said...

Jane, ja skidåkning är långt bort i Sverige. Inget man kan göra över en helg utan det måste planneras i god tid och sedan får man ta en vecka för att man ska kunna komma iväg. Men detta är ju så underbart, dels att ha närheten och dels att ha denna kvalité på backarna.
Kram!

Lotta, ja så himla fint här.
Kram!

Anonymous said...

Du ser så proffsig ut! Vilken lycka att ha så nära till dessa fantastiska backar! Älskar din bild när solen träffar de snöbelagda topparna, så vackert!
Kram!