Tuesday, March 26, 2013

Lite mer Paris

Denna stad med sin otroligt härliga mix som gör att man inte kan låta bli att förälska sig i stan. Smaker, dofter, detaljer. Att promenera på måfå är ett underbart sätt att utforska staden. Från de stora breda Boulevarderna kan man slinka in i små smala gränder. Det finns alltid något att både se och upptäcka. Jag tycker nog att en av de bästa sätten att njuta av Paris är just genom att promenera. Det finns otroligt mycket att se och göra i denna stad men ibland kan det vara viktigt att bara få gå på måfå och låta sig hänföras och charmas av det man finner.

 
I Paris behöver man inte gå hungrig. Det finns så mycket otroligt gott att njuta av. Maten är en viktig del av kulturen och det märks på alla goda råvaror som finns. Här och där på olika torg finns små marknader. Men även en vanlig närbutik som denna ovan har en ljuvlig display på frukt och grönt.

Jag blev kär i alla de där små butikerna. Doften från nybakat bröd från Boulangeriet letar sig ut på trottoaren. Man kan inte låta bli att stanna upp och dra ett djupt andetag och sedan trycka näsan mot skyltfönstret och suckta över alla godsaker man ser.

 Croassaints, fruktpajer, färska baugetter osv. Du milde vad mycket gott man lockas av i denna stad.


I Paris äter och dricker man gott. Första kvällen när vi anlände visste vi inte alls vart vi skulle gå. Vi tog en promenad och hoppades hitta något trevligt ställe. Gick förbi denna resturang och det såg väldigt inbjudande ut. Ett litet ställe med ganska mycket folk, levande ljus på borden. Ett sådant där riktigt mysigt Paris hak. Vi slank in och hade tur att få bord fast vi inte bokat.

 Dämpad belysning, eleganta ljuskronor, levande ljus, ett trevligt sorl och mysig stämning. Vi drack ett gott Bourgone vin och bara njöt av atmosfären medan vi väntade på maten.

 Maten var väl värd att vänta på. Fick in den möraste och finaste biffen jag någonsin ätit garnerad med en slags örtpesto och delikata rotfrukter. Varsin efterrätt kunde vi inte låta bli när huvudrätten visade sig vara så här god. Jag tog en chokladmousse med passionsfrukts sorbé som var helt gudomligt god.


 Paris gator är fyllda med charm som här där jag passerade ett gäng glada gatumusikanter som spelade. Stannade upp och stod och lyssnade en stund på dem.


Den här byggnade kunde jag inte låta bli att fota mest för att jag aldrig förut sett något likande. Fasaden bestod av olika växter som helt sonika växte där.  Rätt coolt eller hur?

 
 Det är inte bara godsaker man lockas av. Torghandel med vackra blommor och blomsterhandlare med fantastiska buketter av både det ena och andra. Kameran gick varm medan jag promenerade som ni märker.


 Dessa små gator och gränder-man blir kär i allt detta. Små caféer, bistron, brasserier. Gamla gator med vackra fasader och hus. Byggnader som står lite snett efter årens sättningar. Allt har sin charm.

 Man passerar inte bara ett creperi utan det ena efter det andra stället och den ljuvliga doften av nygräddade crepes fyller luften. Även menyerna utanför många ställen är som konstverk i sig nästintill.


 Allt känns så färskt och så fräscht. Otroligt fina råvaror på många ställen. Dagsfärska leveranser av skaldjur och ostron levereras i trälådor på is.


 Blommor, blommor och mer blommor. Buketter i alla färger och former. Helst vill man köpa en av varje om man kunde.





 Små boutiquer där man säljer choklad, kryddor, senap ect.

 Cremerier med alla sina färska ostar. Det är omöjligt att passera snabbt. Man stannar upp i skyltfönstret och bara tittar på alla godsaker som presenteras på ett otroligt vackert sätt.

 
Så mycket olika sorters ost jag aldrig sett innan. Okända som välkända sorter.

Konst i alla former finner man också. Från gatukonst till fina och eleganta gallerier.


En storslagen godis och karamell butik. Det var inte bara jag som stannade upp här utan de flesta kunde inte låta bli att slinka in och ta en vända i butiken.

 Paris, macroons huvudstad där dessa små godingar härstammar från.

 
 Förutom Boulangeriet och Cremeriet så har man ju naturligtvis också Charkuteriet med alla fina skinkor och korvar som hänger från taket liksom alla fina köttbitar i skyltfönstret.

Paris är staden som fyller alla dina sinnen.

 Små vinbutiker och naturligtvis också Parfymerier.


 Husen och gatorna i sig tröttnar man inte på att utforska i första taget. Man går runt hörnet och plötsligt befinner man sig på små vackra bakgator och gränder som denna.


 Sista kvällen gick vi på en riktigt fin fisk resturang tillsammans med en av C´s kollegor som var från Paris. Det var helt klart bland den bästa fisk resturang jag varit på. Allt smakade otroligt gott. Till förrätt bar de in detta stora fat med färska ostron vackert dekorerad med tång och citron på en bädd av kolsyre is. Röken från kolsyre isen ringlar sig ned för fatet. Alla sinnen berörs och nog är det så att mat är något man gärna njuter av både med ögon och gom. Vi har fått må som prinsar och prinsessor i Paris och fått njuta av fantastiskt god mat.

11 comments:

Pernilla said...

Vilka underbara bilder och roligt att få följa med på din promenad i Paris!
Längtar oxå efter vårvärmen men den dröjer något.
Ha det bra

Desiree said...

Pernilla, tack så mycket. Vill knappt titta ut genom fönstret idag för det fortsätter att snöa här, blää.
Kram!

Liz said...

Underbara bilder, vad glad jag blir att fa folja med pa promenad i Paris sa har pa tisdagsmorgonen! Sjalv har jag aldrig varit i Paris och det skulle vara underbart att fa uppleva allt detta du beskriver. Inte bara "the must sees" men aven dessa sma grander och cafeer. Det alskar jag nar man reser, att fa ga runt och utforska utan speciellt mal, tyvarr ar det ju sallan tid for det och man har ofta det viktigaste pa agendan att checka av innan man drar vidare. Men att stanna upp nagon dag och gora som du och bara promenera runt - helt underbart och helt i min smak! Smak, maten sag helt underbar ut, och da restauranger ligger mig varmt om hjartat sa saknar jag dessa restauranger i USA. Det ar sallan man hittar dessa fina restautanger med vit duk, tanda ljus och lugn stamning. Har ar allt starkt ljus, plastglas och ingen duk, och inte nagra fina blommor och ljus pa borden. Visst i storstader kan man sakert finna detta varsom, men i mindre stader finns det inte att hitta, eventuellt pa nagot hotell, men man kan inte bara slinka in pa en restaurang har. Saknar den kanslan. Med ostron presentationen hade jag nog tom kunnat prova ett ostron, aven om jag nog aldrig skulle gora det annars :)

Kram och hoppas att varen ar pa vag tillbaka till er!

Miss Marie said...

Håller med, Paris upplevs bäst till fots! Stadskärnan är perfekt upplagd så att man kan strosa runt där, vill man se lite mer kan man alltid ta metron norr eller söderut så ser man lite till! :)

Desiree said...

Liz, vad kul att du gillade inlägget om Paris så mycket. Jag hoppas att du någon dag framöver får chansen att komma dit och se och uppleva staden för den är otroligt härlig på många sätt. Det är ju något visst som du tar upp med dessa små mysiga resturanger med vita dukar, levand ljus och levande blommor på borden som man kan ha svårt att finna i USA. Jag är inget stort ostronfan men precis som du såg var dessa ostron när de presenterades på detta sätt helt oemotståndliga.
Kram!

Tina said...

Vad härligt att få följa med till Paris på det här viset. Nu vill jag boka en biljett och fara med detsamma.

Desiree said...

Marie, jag hoppas att det blir fler gånger och då får jag se till att ta mig till fler ställen. Finns mycket kvar att se.
Kram!

Tina, ja om du får chans och tillfälle så gör det. En underbart härlig stad som sagt.
Kram!

Suzesan said...

ÅH vad härligt. Du har verkligen fångat -kärleken -i Paris med all dess charm. På så kort tid som du var där. Snyggt att servera ostronen på kolsyreis.

Huset med växterna på väggarna så nice.

MATEN ni åt såg ju alldeles fantastisk ut. SÅ SNYGG. Det syns på den att den är/var god;)

Hi hi kolsyreis är bra att ha för att locka kunder. En gång när jag var ung och arbetade i en glasskiosk på båten. Fint jobb. "Utomhus "på övre däck.

Då tog vi en bit och lät den "ryka" lite vatten på så ryker den så fint. Häftig rök ...lite trolsk. Det mindes jag nu.

Men ha ha ha lite livsfarligt då om man rör den isen med fingrarna så är man fast. TYP!

Ha ha för övrigt är ostron det mest VIDRIGASTE jag vet. Usch för att svälja levande "djur". Så hemskt. För mig som ha ha en -snorkråka-...som smakar havsvatten.

Kram
/Susanne

Saltistjejen said...

WOW Desiree! Underbara bilder från en fantastisk stad! haha lite mer av staden fick du se än jag när jag var där i höstas. Härligt!!!! och jag kan sakna just det europeiska här i NYC. Jag älskar min stad här men som sagt det finns saker i städer i Europa som jag verkligen känner mig "hemma" i då jag besöker dem. På ett sätt som jag inte alls trodde jag skulle göra då jag fortfarande bodde i Sverige.
Och mat och dryck i Paris är ju helt fantastiskt! På många vis. Så länge man kan undvika de värsta turistfällorna bara.
Kram!!

Anne said...

Jag skrev aldrig under första Parisinlägget men det var en fröjd att läsa och se, nu bjuder du på än mer. Du ska veta att du inspirerar oerhört och vårt beslut att besöka Paris nästa år blir än än mer bestämt för min del. Gillar det du skrev om att floden är en bra kompass, att man lätt kan gå med den som riktmärke. Jag kan mycket väl tänka mig att Paris är en promenadvänlig stad, precis så föreställer jag mig den. Det ser underbart ut faktiskt, tycker inte det ser packat ut på dina bilder heller. Kändes detta som en bra tidpunkt besöka stan? Jag kan tänka mig sommaren är lite mer turistfylld?
Mmmmm, alla sinnen får verkligen sitt. Herregud vad smarrig mat ni åt och de här matbutikerna ser ju helt underbara ut.
Jag har faktiskt aldrig varit i Paris så det står högt upp på listan för nästa sommar, min M har aldrig varit i London där jag varit många många gånger (en av mina absoluta favoritstäder, är mycket förtjust i London) så det har väl varit lite debatt där om vi måste välja och inte kan få in båda.... Jag har ju inte besökt Paris utan bara London då men kan ändå nog dra slutsatsen de två städerna är nog helt olika varann, med helt olika stämning och karaktär men fina och lätta att älska på sina olika sätt.

Som Saltis säger också, det där europeiska (arkitektur, stämning, butiker, kullerstensgator med mera mera) kan jag faktiskt också sakna. Det där "gamla" med allt vad det innebär av identitet, tjusning, stämning går ju inte hitta här i USA.

KRAMAR

Desiree said...

Suzesan, tack så mycket. Blir så glad när du säger att jag lyckats fånga den där charmen och lite av stämningen av Paris i mina bilder. Kolesyreis är effektfullt. Precis som du säger att låter man den ryka i lite vatten ser det otroligt häftigt ut.Minns något år till Halloween i USA då vi tog hem lite och la just i en gryta med vatten (jag var utklädd till Häxa) det blev otroligt coolt.
Ostron har jag inte heller riktigt lärt mig uppskatta ännu även om jag provsmakat.
Kram!

Saltis, ja du har så rätt i att mat och dryck är fantastiskt. Turistfällorna får man försöka se upp med men denna gången gick det hem vad gäller smakupplevelserna vi fick.
Kram!

Anne, åh vad kul att du gillar Paris inläggen. Det kommer ett sista här idag. Jag tycker absolut att ni bör ta några dagar här om ni får chansen nästa sommar. Det är en otrolig härlig stad. Även om det var en hel del turister på stan så lyckas stan svälja dem på ett bra sätt. Jag tror att Paris är en stad som drar många från hela världen året runt. Kanske är det lite fler turister här under sommaren möjligtvis men å andra sidan kanske det är fler Parisare som då passar på att ta semsester och lämna stan. Kan inte säga att jag besvärades på något sätt över mängden turister. Känns som om man ändå lyckas hitta det genuina och det charmiga i denna stad.
Jag har heller aldrig varit i London och det är något jag otroligt gärna vill uppleva. Jag hoppas att jag får chansen att komma dit snart. Paris är helt klart något man bör se till att få uppleva någon gång under sitt liv.
Kram!