Thursday, March 14, 2013

Torsdag

Vi kör en gammal goding, torsdag i punktform. 

Tulpaner: Nu frossar jag mer än gärna i tulpaner. Jag känner ett sug och en längtan efter våren och med tulpaner så känner jag att jag får just en liten apitretare av vår. Älskar alla sorters tulpaner och alla färger.
Extra snygga tycker jag att de blir i Iittala vasen. Älskar när solen kikar fram och lyser på blad och blommor.

Vart tog våren vägen? Det kändes som den var på G förra veckan då vi hade flera dagar med 10-15 grader. Så himla skönt. Men igår kom det stora bakslaget. Snöflingor som yrde i luften och någon minusgrad. Idag är det fortsatt kallt som gäller. Det kom iallafall inte mycket snö och det ligger inte kvar på marken. Man får vara tacksam över det.


Färsk jäst: har jag hittat här. När vi var och handlade i Tyskland i måndags så hittade jag just Oma´s Ur-Hefe. Rätt coolt namn. Ur-Hefe och Ur-dinkel brot (dinkelbröd). Känns väldigt gediget och rejält med "Ur" i namnet.

Pulled Pork: har jag länge varit sugen på att prova. Det tycker jag är otroligt gott och ser gärna till att passa på att äta då jag kommer till Södern i USA. Nu hittade jag ett recept som verkade enkelt och stright forward så jag bestämde mig för att testa.

Det är ju otroligt smidigt för det sköter sig ju själv i ugenen. Här får det stå och puttra i några timmar så att köttet blir riktigt mört och fint.Det blev väldigt gott så detta receptet kommer jag garanterat att göra igen.Mycket nöjd med resultatet.

Trasig diskmaskin: den är ju inte trasig men dörren har hamnat snett så den går inte att öppna längre. Den sitter som berget och går inte öppna. Idag kommer det en reparatör och ska kolla på den så vi hoppas att problemet enkelt och snabbt kan åtgärdas. Även om vi bara är två så känns det jobbigt att vara utan diskmaskin och behöva diska allt för hand.

Kompisbesök från Svedala: har vi fått. Elsa är första kompisen här som kommit för att åka skidor med oss. Imorgon bär det av igen mot Alptopparna.

American women´s Club: jag var och fikade med dem igår och träffade ytterligare några nya ansikten. Känns som jag har kommit in i två bra gäng, ett Svenne gäng och ett Amerika gäng. Det känns kul!

Äntligen, äntligen! Nu har jag äntligen teckat mitt medlemskap på gymmet. Så lycklig över detta. Nu kan jag träna precis när jag vill. Sjukt dyrt men det är ett bra gym och en del av kostnaden täcks via sjukförsäkringen. 1300 dollar för ett år och sedan täcker sjukförsäkringen ca häften av detta. 

Sjukförsäkring:Något som man tycker är dyrt i USA men det är dyrt nere i Europa också. Det är väl lika dyrt i Sverige också fast man aldrig ser kostnaden då det är inbakat i skatten. ca 3500 kr i månaden får vi betala här för sjukförsäkring. Men sjukförsäkring bör man och måste man se till att ha. Det är viktigt. 

Resor: Igår bokade vi två resor. En Sverige resa. Åker till Sverige i slutet på april. Jag stannar lite längre än C. Ska bli jättekul att träffa Sverige vännerna.

Paris: Åker till Paris på måndag med tåg. C ska dit och träffa en kund och jag hänger med och får njuta av härliga Paris i två dagar. O oui, det ska bli jättekul!

12 comments:

Saltistjejen said...

Vilka underbart vackra tulpaner!!!
Och så mycket skoj ni har framför er just nu. Besök skidåkning och sedan Paris! Härligt! Du lär få tid att se mer av Paris än vad jag gjorde i höstas iallafall hahaha!
och pulled pork är ju supergott!!!!
Kram!!!

Desiree said...

Saltis, tack. Ja just nu klumpar det verkligen ihop sig vad gäller saker som händer med besök, Parisresa och allt. Ska bli jättekul att komma dig. Har varit där en gång med mina föräldrar då jag var 18 så det var ett tag sedan. Nu får jag två dagar i Paris vilket kanske inte är så mycket men lite hinner jag med :-)
Ska bli jättekul. Spännande att testa att ta tåget dit också.
Kram!

Annika said...

Det är ju kul att det är så många som punktar torsdagarna numera :-)
Tulpaner köper jag också, men slutar att köpa dem så fort det blir varmt, eller fram tills de börjar blomma i min trädgård.
Gillar dem.
Mkt kul för er som händer!!
Kul med besök, skidor etc.
Pulled pork är verkligen så gott.
Mums!
OCH lätt att göra, som du säger.
Roligt med alla resor framöver.
Kram!!

eastcoastmom said...

Nu känner jag pressen på att försöka mig på pulled pork jag med...
Tulpaner känns vår, men tulpaner som blommor är fatiskt inte min grej. Kan vara den enda svenskan som tycker så...?
Paris, åh, vi bestämde oss häromdan för att skjuta fram vår Paris-resa i maj, till i höst istället. Så jag blir avis!

Desiree said...

Annika, ja hi hi det har blivit lite av en tradition som du infört med punktform på just torsdagar. Än så länge är det tillräckligt kallt här för att njuta av tulpaner. Men jag brukar nog också annars sluta med dem när det blivit vår på riktigt.
Kram!

Eastcoaastmom, äcsh känn ingen press. Men det är hur smidigt och enkelt som helst. Jag gjorde på fläskkarré denna gången och det blev verkligen bra. Några timmar i ugnen som sköter sig själv. Helt perfekt med något som kan förberedas och som sedan bara behöver passas lite.
Jag ser väldigt mycket fram emot Paris. Nu när C skulle dit med jobb och jag har möjlighet att följa med så why not :-)
Kram!

Anne said...

Annika skrev hon gjort en trendspaning och noterat att ljusslingor/ljusbollar, nåt som tydligen kallas happy lights i Sverige syns mycket på svenska bloggar, instagram osv just nu. Det som verkar inne (och därmed finns hos alla, som du vet).
Nu när jag läser hos dig om pulled pork och att du provat receptet så slår det mig att det verkar vara en annan svennetrend.
Massor av svenska matbloggar jag följer har gjort pulled pork, har även sett det i svenska mattidningar och på nätet så det verkar vara en annan stor grej därhemma nu.

En lång parentes blev detta och lång utläggning men det bara slog mig...

Dock är det gott, riktigt gott. Jag har också gjort det, det är nog en gammal goding i USA, nåt som funnits rätt länge. Håller helt med dig, det är supergott och enkelt att göra.

Vad fint dina tulpaner hänger i Iittala vasen, jag får de inte sådär snyggt spretande och ståtliga.

Ännu ett bevis på att ni bor mitt i smeten när ni kan åka till Paris på två dagar, bara sådär :) Gillar, gillar.

Oj, ja det var verkligen dyrt med sjukförsäkring. Men som du säger, Sverige och de nordiska länderna är ju inte hela Europa och det ser så klart annorlunda ut, inte bara USA som har det här systemet.

HA en fin skidåkningshelg, hoppas ni får sol!
KRAMIS!

Anonymous said...

Oj, har aldrig tänkt på att sjukförsäkring kan vara så dyrt ute i Europa. Men om du säger att den är inbakad i skatten här i Svedala, har ni då såpass mkt lägre skatt i Schweiz att det märks av?
Åh, Paris är en ljuvlig stad! Och mycket gå-vänlig, så ta med promenadskorna!=)

Anne-Marie said...

Tulpaner är så fint. Man kan undra varför de inte finns här i mina trakter. Dina är verkligen fina. :)
Våren hos oss verkar kortlivad. Ser en långtidsprognos fr o m nästa vecka att det kommer att bli regn, snö och kallare till slutet av mars.
Färsk jäst verkar alltså vara något mer europeiskt. Har aldrig sett färsk jäst i affärerna här i USA.
Men så mycket som händer hos er - resor och besök. Kul!
Kram!

Charlie sa ... said...

Avis jag med! På Paris ;)

Glöm inte kameran!!


Härligt med Stockholm också, jag längtar massor nu. Och besök....toppen!

Ha en jättefin helg och njut av skidåkning och allt annat härligt!

KRAM
Lotta

Desiree said...

Anne, ja det stämmer nog att även Pulled Pork är en trend just nu. Jag hittade faktiskt detta recept i en svenskt reklamblad som vi fick med posten som Calles föräldrar kom med. Men riktigt gott är det.
Jag känner en lyx att faktiskt bo mitt i smeten och kunna göra en sådan här avstickare till Paris. Känns fantastiskt.
Ha en fin helg.
Kram!

Mhyran, ja det är ju så att det är betydligt lägre skatt här i Schweiz jämfört med Sverige. Det är som du säger något man inte tänker på förrän man ska betala ur egen ficka.
Kram!

Anne-Marie, glad att jag fann färsk jäst här. Tänkte nog att det bor finnas här. Men i USA hittade jag inte heller även om jag vet att det finns folk som har hittat längst med kusterna och på lite större ställen.
Synd att våren blev kortlivad hos er men hoppas den återkommer snart.
Kram!

Lotta, nejdå lovar att inte glömma kameran.
Kram och ha en fin helg.

Suzesan said...

Åh den tyska jästen ska vara den allra bästa. Har jag hört. UR- låter ju lovande.

Måste lära mig tycka om tulpaner. Men nu ser jag att det är snyggt även när de viker sig i stjälkarna. Fint. Jag tycker så mycket om blommor men tulpaner och jag har svårt med "vänskapen". Ska ta tag i det där.

Sjukförsäkringen oj oj ja det tänker inte svenskarna på att det KAN kosta. Ingår allt i det då. Sjukhus akutambulans och medicin. Liggapå sjukhus och så???

Till Paris med tåg. Så skönt. Paris är en fantastisk stad. Hoppas du får tid att strosa runt och att vädret är bra.

Vi får kämpa nu med att vänta på den riktiga våren. Om en månad så är den här med full kraft. Ingen återvändo.

Kul att du hittat två bra gäng att vara med och att du nu har ditt gymkort.

Kram
/Susanne

ekma said...

Hittade din blogg av en slump och blev sa glad att se bilden pa jast. Gratt och kallt i Munchen idag, cykelpasset far ersattas at kanelbullebak! Fin blogg, lagger till den i min lista!