Tuesday, April 30, 2013

Back in Basel

Tillbaka hemma i Basel igen. Borta bra men hemma bäst även om jag har lyckan att faktiskt ha flera hem runt om i världen. Otroligt skönt att komma hem till sitt trots allt. Det här känns också positivt att vårt hem här i Basel faktiskt känns som hemma.

Det har varit en trevlig men intensiv vecka i Stockholm. Våren har inte kommit riktigt ännu. Rester av vintern syns än här och där som isen här som ligger och flyter på Mälarens vattenyta.

 Jag har bott ute hos mina föräldrar i Viksjö men också hunnit med att träffa vänner och bott någon natt hos olika vänner. Under gångna helgen så kom C och vi har bott ute i Tullinge hos hans syster dit även hans föräldrar kom. Det blev födelsedagsfirande i Tullinge av söta Iris som fyllde 7 år i söndags med kalas på lördagen och söndagsbrunch på Strand. Mycket gott och mycket trevligt.


I tisdags för exakt en vecka sedan träffade jag E som varit här i Basel och hälsat på oss och åkt skidor. Vi fick en supertrevlig kväll ihop med en runda på Svenskt Tenn följt av varsin drink på Hotel Nobis vid Norrmalmstorg. Innergården de har där tycker jag är riktigt cool. Vi åt sedan middag på Eat inne på Mood Gallerian. Fantastiskt god mat med en spännande Asiatisk touch.


 De första vårtecknena börjar dyka upp iallafall med snödroppar, krokusar och tulpaner som kikar upp ur jorden. Men nog har våren varit försenad på alla håll.
 Jag har njutit av att läsa DN i pappersformat. 

 Tog lite bilder då jag var inne i stan en av dagarna. Inte så mycket som slagit ut än men det har varit soligt och vackert väder även om det inte varit någon direkt värme i luften ännu.


Även om vindarna inte varit varma så kan jag absolut inte klaga på vädret i Stockholm denna vecka. Det har varit soligt nästan varje dag.


Hunnit klippa mig också. Har haft samma frisörska i många år nu och ser alltid till att passa på att klippa mig då vi bodde i Alabama så det är något jag kommer att fortsätta med.


När jag packade väskan igår var det plötsligt svårt att få igen locket och väskan hade också blivit väldigt mycket tyngre, ooops! Jag har köpt en hel del tidningar och böcker. Lite vår kläder har det också blivit samt lite snaps till midsommar eftersom vi kommer att fira midsommar i Basel i år och åka hem först veckan efter. Det blir bara en vecka för vår del i Sverige i sommar. Vi känner att det finns mycket annat här nere på kontinenten vi vill hinna med att upptäcka. Vi har inte plannerat något för sommaren än förutom denna vecka i Stockholm då C ska segla Gotland runt.

 Hemresan gick bra den med. KLM med ett stop i Amsterdam på ca 1 timme. Så totalt ca 3 timmar i luften, två timmar Stockholm till Amsterdam och sedan en timme från Amesterdam till Basel. Inte tokigt alls. Det underlättar otroligt mycket att bo i Europa jämfört med USA både tids och kostnadsmässigt.

Idag är det Valborg. Det firas inte i Basel men däremot kommer vi att fira lite Valborg med Svenska klubben ikväll. Det blir matjestårta och vårsånger även om det inte blir någon majbrasa.

10 comments:

Victoria said...

Yo, snyggo! Fin frilla!
Härliga bilder som vanligt, blev speciellt förtjust i fotot på snödropparna. Kram!

Annika said...

Vad kul att du varit hemma ett tag nu.
OCH det är så BRA och fint att du trivs så bra i Basel.
Det märks så väl att du trivs då du skriver.
Fin är du, men det är du alltid!!
Visst har våren varit försenad, och vi har kyligt för årstiden. Men det gör inget.
Kommer inte att fira Valborg alls.
Hoppas ni får kul ikväll!
Kram!!!

Desiree said...

Victoria, tack så mycket. Snödropparna var så söta och fina. :-)
Kram!

Annika, ja kul att komma hem en sväng men väldigt skönt att vara tillbaka i sitt hem igen som sagt. Här är det otroligt grönt och vackert nu i Basel även om det inte längre är 20 grader utan mer 11-12 grader.
Kram!

Anne said...

Som sagts tidigare, du bor verkligen otroligt centralt, lättillgängligt och mitt i smeten. Nära hem till Sverige, inget projekt åka hem. Nära till en massa spännande utflykter och resor (som vi ju redan fått se många bevis på, senast Paris t.ex.). Verkligen jättekul att du trivs så bra i Basel, att du så snabbt också fått en hel del pusselbitar på plats. Imponerande faktiskt. Snart kommer du att få ett jobb också, det är jag helt säker på!
KRAM!!!

Anonymous said...

Vad härligt att känna att Basel är hemma nu för dig / er!
Och fin blev du i håret! Det är sällan man ser dig med håret utslaget men det passar dig!
Tänk vad långt efter våren är i Sthlm, magnoliorna t.ex är ju nästan utblommade här i Bryssel trots den kyliga våren. Nej, vintern i Sverige är alldeles för lång tycker jag!
Kram och trevlig 1 maj!

Suzesan said...

Snygg bild på dig och snygg i håret.

Tur du hade sol och fint.

kram
/Susanne

Anne-Marie said...

Stockholm ser litet kalt ut ännu men våren verkar vara på gång. Härligt med snödroppar.
Matjestårta låter spännande. Kul med svenskklubb så att ni kan få litet svenskt helgfirande.
Roligt att du är tillbaka igen. :) Kram!

Charlie sa ... said...

Välkommen hem! Jättefin vecka ni haft med skön mix. Svenskt Tenn och Nobis-rundan gillar jag ;-)
Härligt med sol också och få känna på den spirande våren. Jag kommer nog veckan efter midsommar!

KRAM!
Lotta

Anonymous said...

Välkommen hem!
Vilken bra frisör du har, jättesnyggt!! Har fortfarande svårt att hitta någon bra här....
Blir lite avis på flygtiden, så skönt det låter :-)
Kram!

Desiree said...

Anne, ja detta läge är guld att bo på. Känns verkligen optimalt :-)
Kramar!

Petchie, tack så mycket. Det känns väldigt bra att redan känna sig så pass hemma som vi gör här. Vi trivs utmärkt och det är vi väldigt glada över. Jag tycker också att vintern är alldeles för lång i Sverige. Ett av de stora skälen till att vi gärna valde att flytta söderut.
Kram!

Anne-Marie, tack. Gick på firandet på Valborg här i Basel men tyvärr blev det inte så kul som jag hade hoppats på. Medelåldern var väldigt hög på denna tillställning och jag kände ingen så det blev inte inte så kul. Fick bli en kort kväll.
Kram!

Lotta, ja det blev en bra vecka i Stockholm. Åh vad kul att du kommer att kanske vara i Stockholm veckan efter midsommar. Då måste vi ju se till att höras så att vi kan ses :-)
Det vill jag jätte jätte gärna!
Kram!

Christina, tack. Ja väldigt skönt att flygtiden är så mycket kortare. Du har ju verkligen jobbiga flygningar dels måste du ju över Atlanten och sedan måste du också korsa Amerikanska kontinenten. Det förstår jag är urjobbigt.
Kram!