Thursday, April 4, 2013

Besök i en alpby


När vi åkte skidor sist så bodde vi i en mindre by som heter Wilderwil. Väldigt typisk liten alpby. Jag tog lite bilder en av eftermiddagarna som jag tänkte visa nu.  En mindre flod flöt genom byn. 



Den här gammla träbron var ju bara hur fin som helst. Det finns en hel del vackra träbroar runt om i Schweiz.


Den var till för både bilar och gående. Men så mycket biltrafik var det nog inte. Jag såg en enda bil som åkte igenom här.

 
Vi åt middag på detta Gasthaus en av kvällarna. 

Mycket fina gammla trähus. Typiska alpvillor med sina fönsterluckor, trädetaljer, spetsgardiner i fönstrena och överskjutande taknockar. Otoligt fina trädetaljer när man går närmre och kolla in husen.
 
Gillar att det finns mycket sådant här när man kommer ut på landet.

Alpkäse (alpost) såldes och tillverkades överallt och lite varstanns. Vi passerade många skyltar längst med vägen där det stod att man kunde handla alpkäse på bondgårdarna som man passerade. Här i Wilderswil stod ett litet kylskp med alpkäse där man kunde välja den ost man ville ha och sedan lägga pengar i en låda brevid.

Det här alphuset med de röda fönsterluckorna var en av mina favoriter.


Passerade en hage där de här små söta getterna fanns. De två svartvita yngsta höll som bäst på att lekstångas med varandra. Hur gulligt som helst.

Vi bodde verkligen ute på landet här i Wilderswil. Rätt maffig utsikt med de snöklädda alperna som kantade byn. Detta var utsikten vi hade från vårt hotellrum. Vacker både solnedgång och morgon.

Måste säga att landskapet här i Schweiz är otroligt imponerande på sina håll. Man kan inte låta bli att dra efter andan och säga wow, när man kör på motorvägen och ser sådant här.

Schweiz är inte bara bergens land utan också tunnlarnas land. På vägen ner mot Comosjön vet jag inte hur många tunnlar vi passerade. Jag tappade räkningen. Lätt någonstanns mellan 30-40 tunnlar. Varje tunnel har ett eget namn. Det står också på en skylt innan man åker in i varje tunnel hur lång den är. Det finns alla längder och varianter. Allt från korta till riktigt långa. På vägen hem från Italien åkte vi genom Gotthard passet och Gotthard tunneln. Det är en av de längsta tunnlarna (har för mig att den är runt 20 km). Eftersom den är enkelfilig i varje riktining så brukar det generera låååånga trafikköeer. Men eftersom vi åkte hem på söndagen och inte på måndagen som också var ledig så vågade vi oss på att ta denna vägen. Har hört en hel del skräckhistorier om folk som suttit fast i köer i denna tunnel i många timmar. Helst något jag inte vill uppleva.

Rätt maffiga vidder och cool utsikt här eller vad säger ni?

11 comments:

Miss Marie said...

Alla små alpbyar är ju så söta!

Desiree said...

Marie, ja väldigt charmiga.
Kramar!

eastcoastmom said...

Charmigt! Det verkar som om de där broarna och en flod som rinner genom byn är ganska vanligt, det var precis samma i Lesch!

Desiree said...

Eastcostmom, jag tyckte jättemycket om denna typiska lilla alpby med en gång.
Kram!

Saltistjejen said...

Alplandksapet är verkligen helt otroligt vackert! Och fascinerande. Så härligt att du delar med dig.
Smakar alposten gott? Och är den gjord mest på ko-, get- eller fårmjölk??
Kram!

Desiree said...

Saltis, jag tror det finns flera varianter på alpost alltså både de som är gjorda på ko-mjölk och de som är gjorda på getmjölk. På hotellet hade de en variant på frukostbuffen som var god. Den hade karaktär men var inte allt för stark. Jag vet tyvärr inte om den var gjord på ko eller getmjölk.
Kram!

Anne-Marie said...

Alpbyar är något väldigt speciellt och vackert. Och de där typiska husen med träbalkar och blomsterlådor är så fina. Såg att de inte fått blommor ännu. Kanske det var litet för kallt.
Spännande med alla olka typer ostar. Och där tror man på folks ärlighet med ostarna i skåpet och självbetalning. :)
Tunnlarna minns jag också. Tågen vi åkte passerade igenom väldigt många. Kram!

Desiree said...

Anne-Marie, ja superfina hus som du säger med sina träbalkar och blomlådor. När vi var där var det ännu för kallt (ca en månad sedan då vi var och åkte skidor). Det är rätt logiskt att det finns en hel del tunnlar med tanke på alla berg som omgärdar landet.
Kram!

Charlotta Ljungblad said...

WOW, vilka bilder! Så otroligt fina omgivningar! Älskar dessutom de "täckta" broarna, sådana såg vi några stycken i Oregon i somras, så fina!

KRAM!

Taina said...

Så coola bilder Desiree! Det är så vackert så jag sitter här och drar andan. Jag har ju varit i Schweiz några gånger och jag brukar också bara säga WOW. Det är det enda som kommer ur mig.

Det här med tunnlar är lite läskigt. Speciellt om man blir stående...

Ha en fin helg!

Kramar!

Suzesan said...

Hi hi hade inte vågat kör bil över den bron. Men så mysigt. Jag älskar alphusen. Tunnlar gillar jag icke.

Så gott med "hemgjord ost" ungefär så och jaha ja tunnlar behövs ju för att kunna förflytta sig annars ha ha kör man ju rakt in i en BERGVÄGG. Magiskt vackert.

Kram
/Susanne