Monday, April 8, 2013

Helgen

En skön helg. Började med att handla en stor bukett med nya härligt vårrosa tulpaner i fredags.

C kom hem med en låda jordgubbar då han varit iväg och handlat färskbakat bröd på morgonen till lördagens frukost. Solmogna, saftiga och söta. Otroligt goda var dessa spanska jordgubbar. Inte dumt med en hel låda för runt 25 kronor.
 
Jodå det har slunkit ner och annan jordgubbe under helgen.

 C har funnit sina favorit korvar. De bleka kalvkorvarna som kryddade. Förvisso är jag inte någon större korv-fan men har provsmakat och tycker att dessa är riktigt goda.


 
Det blev en tur till Frankrike under lördagen till den stora sportbutiken, Decatlon. Denna gången var det min tur att fynda och shoppa loss. Hittade en hel del. Hittade dessa Merrell hiking boots på fyndhyllan för ca 500 lappen (svenska kronor). Så nu är jag utrustad med ett par vettiga skor för våra kommande hikes i alperna.

 Sedan hittade jag denna tunna, lätta och vindtäta jacka som satt helt perfekt. Den är sydd i ett stretchigt och mjukt matrial. Lätt och nätt att rulla ihop och packa med sig.

Jag köpte dessutom en lite mindre nätt ryggsäck som blir pefekt när man är ute på hikes. Perfekt storlek så att man får plats med kamera och lite proviant.

 Avslutade lördagen med en god middag hemma. Grillade Foreller i foliepaket. Drack ett gott torrt Rieslingvin till.


 Gjorde en skaldjurssallad till förrätt.


Härligt lång och skön söndagmorgon. Färsk frukt och nybakade scones till frukost/brunch. Eftersom allt ändå är stängt här på söndagar så får söndagarna per automatik en skön slow start. Finns ingen mening med att skynda på något sätt alls.Man kan ligga kvar i sängen och lyssna på kyrkklockorna som ringer. Kanske börjar jag vänja mig lite och uppskatta slow Sunday konceptet.



I går var jag också på konstmuseet och såg nya Picasso utställningen. Helt fantastisk! Gick dit med svenska C och F. Jättetrevligt och kul! Jag uppskattar att Basel är en stad som är väldigt rik på kultur i olika former. Basel kallas också för just Schweiz kulturhuvudstad.


Efter regn kommer sol sägs det ju och det ser ju ut att stämma. Först får vi offra oss med nästan en hel vecka med tråkigt väder och regn för att lagom till nästa helg få njuta av rena rama sommarvädret. Gillar inte regn men känner att jag kan ta det om jag får 21 grader och sol till nästa söndag.

11 comments:

Miss Marie said...

Vi har liknande väderprognos, får hoppas det blir så, lite sol och värme skulle sitta fint nu! :)

Taina said...

Så härligt att kunna åka till olika länder bara så där över dan och handla. Tyskland eller Frankrike liksom?

Skön helg ni haft och den där Picassoutställningen skulle jag ha velat se.

Vad gäller sommartemperaturer så har vi haft samma bekymmer men nu har det vänt. Äntligen.

Kramar!!

Annika said...

Hej Desiree!
Nu är jag tullbaks igen!
Tycker också det är kul det där att ni åker över och handlar i andra länder. Billigare blir det väl också.
Mmm...gott med jordgubbar.
Efter en ISKALL vår har vi nu denna vecka fått rena, rama sommartemperaturer så NU lär det explodera i naturen!
Kramar!!!!

eastcoastmom said...

Ungefär samma väderprognos som här då, lite tveksamt i veckan och uppåt 20 till helgen! Den som lever får se...

Desiree said...

Marie, låt oss hålla tummarna för att de har rätt angående väderprognosen :-)
Kram!

Taina, skööönt att det har vänt och att ni äntligen har fått riktig vår. Jag hoppas också på det här framåt helgen. Ja det är lite coolt att faktiskt kunna åka så där lätt bara över ena eller andra gränsen och handla. Det känns fortfarande coolt att kunna säga det.
Kram!

Annika, åh you are back!!! Du har varit saknad ska du veta. :-) jättekul att du är tillbaka och jag hoppas att ni har haft det riktigt bra. Låter underbart att våren nu har kommit till er. Jodå nog lär allt explodera i naturen när väl våren kommer. Kanske är knoppar på buskar och träd lika otåliga dem som vi människor.
Kraaaam!

Eastcoastmom, yeees man får väl leva på hoppet även om prognoser har en tendens att ändras i sista stund dagen innan. Men låt oss hålla tummarna.
Kram!

Suzesan said...

Jag bara älskar att läsa om hur ni zickzackar mellan länderna. Matbilderna fick mig att bli hungrig.Ost och vin och VAD billiga jorgubbar. Spanska är goda. Snygga skor och fint alltihop.

TJUGOEN grader så SKÖNT.

Kram
/Susanne

Anne-Marie said...

Det där att kunna åka mellan länderna verkar ju helt perfekt. Hade ingen aning, innan du flyttade till Basel, att det var så nära till både Frankrike och Tyskland från den delen av Schweiz.
Ser ut som om du fyndat med både skor och jacka.
Mycket god mat som vanligt. :) Så gott med jordgubbar. Är de lika söta och goda som de svenska? Kram!

Desiree said...

Suzesan, hi hi ja zickzackar är verkligen rätt ord. De spanska gubbarna var väldigt goda kan jag intyga.
Kram!

Anne-Marie, just Basel är ju unikt för att det nästintill ligger på gränsen mellan både Frankrike och Tyskland. Jag tror vi inte har mer än 2-3 kilometer till vardera landet från där vi bor. Jag tycker nog att dessa jordgubbar är minst lika goda och söta som de svenska. Tycker nog inte att de svenska gubbarna är bäst alla gånger.
Kram!

Charlie sa ... said...

Ni har så bra helger tycker jag! Det vattnas i munnen när jag ser lådan med jordgubbar och så er fantastiska frukost som är så läcker vart ni än bor ;)

Skönt att ni haft en lugn helg. Härligt med sommarvärme på gång även om det dröjer en vecka!

Varm kram
Lotta

Desiree said...

Lotta, tack. Ja det blir en ganska bra mix tycker jag mellan resor, utflykter och lite mer lugna hemma helgar.
Kram!

Saltistjejen said...

Verkligen en perfekt helg ni haft! Så mysigt att kunna ta dagen lite som den kommer tycker jag. Och fynden såg fina ut! Jag älskar Merrell och hade många merrellskor ett tag.
Jackan var också superfin!
KramKram!!