Tuesday, April 2, 2013

Lago di Como Italia

Hur firar man påsken bäst om man bor mitt i Europa och inte ska fira med familjen? Vi gjorde det vi gillar allra bäst, att dra på road trip. Väderprognosen för Basel var dessutom regn, rusk och kyla så vi bestämde oss för att dra söderut i hopp om att finna både våren och solen. Packade våra väskor och körde söderut mot Lago di Como i norra Italien. Gud så vackert det var här! Jag kunde inte låta bli att fängslas av denna skönhet som naturen bjöd på. Snöklädda alptoppar, klart blått vatten, pitoreska små Italienska byar längst med bergssluttningarna. Som att rammla in i ett vykort.

 Även här är våren lite sen. Lördag fick vi tyvärr erfara dåligt väder men söndagen bjöd på dessto bättre väder med strålande sol. Grönskan har ännu inte riktigt slagit ut här men nog har de kommit betydligt längre trots allt jämfört med våren i Basel.


 Vi bodde i den lilla hamnstaden Menaggio. På bilden till höger ser ni vårt hotel (Bella Vista) med de gröna fönsterluckorna. Vi bestämde för att kosta på oss sjöutsikt och det var icke något vi ångrade. 


 Överallt stod de brandgula Forsythiorna i full blom. Även Magnoliorna var på gång och jag såg flera gigantiska magnoliaträd som stod i full blom. Man kan bara sucka förnöjt över denna prakt.


 Vi var ju ute i sista sekunden och bestämde oss för att åka och därmed bokade boende torsdagkväll och for sedan fredag förmiddag. Menaggio visade sig vara ett lyckokast och passade oss perfekt. Helt perfekt både i läge och storlek. Här ifrån stora torget hade man underbar utsikt över sjön.

 Byn dominerades av både mäklare och Gelato ställen. Många riktigt stora och pampiga Italienska villor till salu. 

Utsikten från torget.

 Man förstår att de Italienska byarna kring Lago di Como är populära. Turist säsongen börjar i mitten på mars och når sin kullmen i juli och augusti. Det kändes skönt att vara här relativt tidigt på säsongen och kuna njuta lite mer ostört. Det var ganska mycket folk här ändå (men det var förvisso Påskhelg). Små smala slingriga vägar förbinder byarna. Det är nätt och jämt att två bilar kan mötas på många ställen. Man kan också ta någon av de olika färjorna som trafikerar sjön. Vissa av färjorna tar också bilar. Vi åkte färja mellan två olika ställen med bilen och det funkade utmärkt istället för att köra tillbaka samma väg. Dessa små smala vägar lär garanterat vara knökfulla mitt i sommaren.


 Vi besökte bland annat den lilla pärlan, Bellagio. Vi bodde ju sommaren 2010 på hotel Bellagio i Vegas så det var kul att få besöka och bekanta sig med det äkta Bellagio. Det lär vara en av Italiens allra vackraste små städer stod det i guideboken. Jag kan intyga att det nog stämmer.


 Vi besökte Villa Melzi och dess fantastiskt vackra trädgård.


 
Apelsiner växte i trädgården.

 Även om blommningen av Rhodedendron och en hel del annat inte riktigt kommit igång så blommade dessa vackra Camellia blommor i olika färger på många håll. Jag tror den mest optimala tidpunkten för ett besök i detta område borde vara april eller maj då man får njuta av den fulla blomsterprakten men då det ännu inte är för varmt och inte heller allt för mycket folk. Under söndagen nådde temperaturen upp till 15 grader som var otroligt skönt! Under sommaren kan det bli väldigt varmt här och man ska tänka på att det är flera hotel som inte har AC så det är något man får vara uppmärksam på om man ska hit mitt i högsommaren.


 
Folk passade på att njuta av solen på någon av de många olika uteserveringarna.

 Älskar dessa gammla charmiga gränder. Det är ändå något speciellt med Europa jämfört med USA. Man finner den där genuina old charm här som inte finns på andra sidan atlanten. Det finns annan prakt och charm där.

Gillar det här kortet C tog på mig i Bellagio med de vita alptopparna i bakgrunden.

Avslutar med en bild på utsikten från vår balkong i Menaggio. Tidig söndag morgon och solen håller precis på att sträcka sig upp över bergstopparna. Stod i nattlinne med flecejacka på mig och kunde inte slita mig från denna vy på länge denna morgon.

13 comments:

Anonymous said...

Hittade hit via Grringo. Vilka fina bilder. Vi bor i Frankrike (nära Genève) och är på väg till Italien på påsklov så det var lite härlig inspiration (även om det var "fel" land.
Hälsningar från Sofia i France

eastcoastmom said...

Vilka bilder! Har för mig att George Clooney håller till där nånstans, ni såg inte till honom...?

Taina said...

Holy macarony vad vackert! Vad skönt att kunna åka iväg bara så där.

Skrattar åt kommentaren om George Clooney. Skulle du ha sett honom så skulle vi nog inte få se några andra bilder än på honom ;)

Bilden på dig är jättebra!!!! Superfin verkligen.

Kram kram

Desiree said...

Sofia, tack så mycket. Vad kul att du gillade bilderna och att inlägget var inspirerande. Jag hoppas ni får det superhärligt i Italien vilket ni säkert får.
Kram!

Eastcoastmom, tack. Ja det stämmer att Clooney håller till i dessa trakter. Vi åkte förbi den by där han har sitt hus men tyvärr såg vi inte till honom även om vi spanade intensivt.
Kramar!

Taina, ja det är precis det jag själv sa gång på gång då jag var där. Vi spanade intensivt efter Clooney men han var inte här just nu. Kanske väntar han in lite mer vårvärme innan han kommer ner.
Tack.
Kram!

Anonymous said...

Åh vad härligt! Det ser verkligen fantastiskt ut!

Anne said...

Herregud vad vackert! Gillar den där mixen av synliga bergstoppar, den stora sjön, den små gränderna och den lilla byn. Otroligt vackert. Hur länge tog det att köra från Basel?
Bra tips det där med högsommarturistande, dels trafiken, packat med folk och även bristande AC. Förresten, är det inte lite så generellt i det där med bristande AC, i Europa (där det ju på många håll blir otroligt hett sommartid) ändå inte har så mycket AC? Det är min lilla erfarenhet i alla fall, att man inte har samma AC-kultur som i USA. Eller vad har du för uppfattning?
Personligen tycker jag AC ger ju sån nödvändig livskvalité.
Vet från pappa och hans fru (som bekant har franska rötter som jag skrivit om förut), när de är nere i södra Frankrike på somrarna och hälsar på frugans barn så finns det ingen AC hos de människor de bor hos, så in i bomben hett är det, vilket ju jag då kan kännas lite gammaldags eller just att det ger bristande livskalité leva så, när det nu finns en uppfinning som heter AC... Visst, billigare pga mindre elförbrukning blir det ju i de länderna, men men... Hade t.ex. inte Frankrike för nåt år sen, under nån rejäl värmebölja problem med att många äldre och sjuka dog pga värmeslag och att de inte hade AC i hemmen eller p hotell, restauranger eller t.om sjukhus?

På pappa har jag förstått det som att många flyr till de svalare bergen sommartid, för att där få svalka.

Hur som helst, sjön Como med omnejd ser otroligt fint ut och ni fick helt klart en fin påsk!
KRAMAR

Maria at inredningsvis said...

Sköna bilder du bjuder på som vanligt.

Vill du se en sötnos så kolla in min blogg idag:)

Ha en kanonvecka med mycket vårsol:)

LOVE Maria från inredningsvis.se

Anonymous said...

Ah, vilka vackra bilder! Alperna ser fantastiska ut, och dom vackra gamla granderna. Den typen av arkitektur finns tyvarr inte i USA. Immagini molto belle!

Desiree said...

Familjenlalloo, det var riktigt fint och härligt att få lite ordenligt med vårsol.

Anne, tog oss 4 timmar ungefär. Inte alls farligt. Ja min erfarenhet är också att det inte alls är samma AC kultur i Europa som i USA. Kan kan inte ta för givet att det ska finnas ac även om det blir heta sommrar utan något man får se till att kolla innan man bokar.Jag håller helt med dig om att det är en livskvalité. Jag har jättesvårt att sova om det är tokvarmt. Här i Basel säger de att ac inte behövs. Ja vi vet inte ännu hur sommrarna blir. Man får kanske skaffa en portabel enhet som man kan ha i sovrummet om man tycker att det blir för varmt.
Kram!

Maria at inredningsvis, tack så mycket. Ska kolla in din sötnos.


happyinasentence, tack. Kul att du gillade bilderna.

Anne-Marie said...

Dina bilder påminner väldigt mycket om en utflykt vi gjorde i Österrike till någon sjö. Bergen, vattnet och bebyggelsen vid sidan av sjön. Minns inte nu vad orten heter - det här var 1979 så det är ju ett tag sedan. ;)
Mycket vackert och helt fantastiskt att det växer apelsiner redan. Förstår att ni fick en fin vårresa under påsken med litet värme och trevliga upplevelser. Kram!

Suzesan said...

ÅH så härligt och vilken fullträff för er. Bilden på dig är JÄTTEfin. Du är snygg:)

Fyra timmar bara så underbart. Oj att bo så mitt i smeten och kunna VÄLJA länder så där. LYX. Visst är det mysigt med smala gränder. BLOMMOR åh vad jag längtar till vi får lite grönt.
Åh apelsiner. Tycker om apelsinträd.

Skrattade när jag läste om George Clooney. Om ni ska dit igen och ni ser honom KASTA dig ut och ta kort och ta med honom släpp INTE taget...ha ha.
Jag har haft en chef som liknar GC Träffade honom för några veckor sen och han gav mig en sån GOD kram. En sån tyckeromdigkram- DÅ mådde jag bra och var glad hela dan. Vi är såna jag och han.

Jag brukar bli förkyld av AC. Men om det är för varmt är det inte skönt då är ju AC bra. Men kanske man kan bo så att man kan ha öppet. Vilken underbar utsikt som du hade på morgonen.

Vad härligt liv ni lever så som det ska vara ju.

kram
/Susanne

Saltistjejen said...

Otroligt vackert!!!!! Wow! Som vykort!
Vilken ljuvlig påskhelg ni fick!
KRAM!

Desiree said...

Anne-Marie, ja finns så mycket vackert att se och uppleva i dessa trakter. En av de många saker jag älskar med att ha flyttat hit ner på kontinenten att allt är så mycket mer tillgängligt.
Kramar!

Suzesan, ja precis som du säger så är det en sann lyx att bo så här mitt i smeten och kunna välja länder och ställen att besöka.
Hi hi lovar att kasta mig på George Clooney och inte släppa taget om jag ser honom i dessa trakter igen. Inte dumt med en chef som liknar GC som dessutom kan ge dig en skön kram ibland.
Ha det gott.
Kram!

Saltis, ja verkligen som ett vykort. Kunde låta bli att utbrista ah och åh många gånger.
Kram!