Tuesday, April 9, 2013

Vinprovning

Jag var på en vinprovning i söndags. Fick information om att det var en båt där de hade vinprovning av Schweiziska viner. Det kände jag var något jag extra gärna ville gå på. Roligt att få chansen att prova på just de Schweiziska vinerna som inte är så vanliga. Det produceras mycket vin här med väldigt lite går på export. Det är därför man inte hittar mycket härifrån om man går på systemet hemma i Sverige. Men det finns som sagt mycket både röda och vita viner som produceras här av mycket hög kvalité. 


 Detta är tydligen en båt som åker runt olika städer i Schweiz och lägger till under några dagar här och där. Denna helgen var det Basels tur. Man betalade 10 CHF (motsvarar ca 70 kr) för inträde så fick man ett glas som man sedan kunde gå runt till de olika producenterna och prova exakt vad man ville. Alla de olika regionerna (Cantons) var representerade. Jättekul!



Det man gillade kunde man sedan köpa direkt på plats här från de olika vinhusen. Lite blev lite smått och gott som jag fick med mig hem. Många av vingårdarna verkar också ha öppet hus någon dag i veckan (ofta lördagar) då man kan åka dit och prova. Vi har inte gjort detta ännu då vi inväntat vårväder och lite vårvärme innan man ägnar sig åt sådana aktiviteter. Men förhoppningsvis blir det tillfälle till sådana utflykter snart här framöver.

Detta blev en riktigt trevlig avslutning på min söndag eftermiddag. 

6 comments:

Annika said...

Mysigt.
Härligt att ni har vingårdar i närheten.
De äe ju verkligen mysiga. Vi har så många runt om oss också, och det är verkligen speciellt att åka upp till dem och ta ett glas.
Älskar det.
men lite värme kräver det allt.
Trevligt med vinbåten också.
Roligt initiativ.
Kram!

Desiree said...

Annika, ja det finns väldigt mycket vingårdar omkring oss. Sedan är det inte heller långt till Alscace i Frankrike heller. Nu lite värme, lite sol och lite vårgrönska så ser jag fram emot fler vinprovningar fast på vingårdar.
Kram!

Suzesan said...

Åhhh ännu mer lyxigt. Ni spottade väl inte ut vinet. Minns när vi hade vinprovning på ett jobb, som lite extraförmån av vår chef. Så sitter Mikael diskaren och tittar på mig. Han var så rolig. Så säger han "Susanne I did not see you spit it out"

Jag började skratta. Nästan så jag satte ett vin i halsen. MEN så gott vin kan man ju inte spotta ut. RIKTIGT dyra fina. Men han visste jag skulle köra senare men det var ju småskvättar vi drack.

Så mysigt med en sån båttur.Säkert fantastiska viner. Små producenter/vingårdar mycket kärlek i tillverkning=gott

Kram
/Susanne

Suzesan said...

Om ni är i Frankrike se efter om ni kan hitta -Clariette de Die-. Mitt favoritbubbel. Mousserat och så GOTT. Men smaksak. Min dotter köpte en sån flaska till mig på millenieskiftet...1999/2000 och det stod 2000 på den flaskan. Kanske det bara finns på västra sidan av Frankrike.

Kram
/Susanne

Anne-Marie said...

Det verkar finnas hur mycket som helst att hitta på där du bor.
Just båtar tycker jag gör att det känns litet extra kul med mat och dryck. Minns räkbåtarna i Stockholm.
Kram!

Desiree said...

Suzesan, hi hi ja små skvättar av riktigt gott vin vill man inte spotta ut. Men jag drack inte allt jag fick i glaset att smaka på. Tog bara en ellt två små sips och sedan hällde jag ut resten innan jag gick vidare. Håller med om att mousserat är otroligt gott. Ska kolla efterClariette de Die. Tack för tipset.
Kramar!

Anne-Marie, ja kul när man nosar rätt på sådana här aktiviteter. Den här båten åker längst med Rehn och stannar i olika städer på olika datum och har vinprovningar.
Jättekul att få prova på.
Kram!