Wednesday, May 8, 2013

En blommande stad

Basel är så himla vackert och grönt nu. Sorry men jag kan liksom inte sluta fota alla dessa underbara blommor och blommande träd så ni får stå ut med lite fler sådana foton idag också. Var nere vid strandpromenaden vid Rhen på Klein Basel sidan igår. Vattnet som flyter här är så pass rent att man kan bada i det. Än är det nog lite väl kyligt men om det får fortsätta värmas av solenstrålar så ser jag fram emot ett dopp här. Jag och C har ju till och med köpt oss en sådan där vattentät säck de flesta har har. Här har man som tradition att stoppa kläderna i en vattentät säck och sedan flyta ner längst med Rhen. Här och där gör man ett stop på sin färd och hoppar upp och tar sig en öl på något hak och flyter sedan vidare och sedan klär man på sig och tar spårvagnen hem.

 Alla dessa skira rosa toner har man svårt att få nog av. Det har varit riktigt skööönt väder sedan i söndags. Igår åt vi middag ute på altanen. Idag får vi njuta av en sommartemperaturer på ca 20 grader igen. Älskar detta! Vi ska åka till IKEA en sväng ikväll och kolla in lite möblemang för att inreda vår altan så att den blir ännu mysigare.


 Även om körsbärsträden börjar ha blommat färdigt så är de ännu otroligt vackra speciellt då det ligger drivor av rosa blomblad strödda längst med trottarerna på det här sättet.

 Det finns mycket som växer här som jag känner igen från Alabama som denna Dogwood. Har ingen aning om vad trädet heter här. 


 De gammla husen och kvarteren kring Rhen. Väldigt charmiga. Jag har faktiskt besökt två hem i dessa kvarter. Fina om man gillar gammal charm men jag har trots allt kommit på att jag trivs allra bäst i ett mer modernt hem. Många av husen här är jättefina men de har sina små vrår, små balkonger, ofta ingen hiss. De kan nog bli ganska varma på sommaren. Dessutom kan det nog vara rätt livat ibland i dessa kvarter under sommaren. Jag är supernöjd med den lägenhet vi hittat. En lyckoträff mitt i prick. Känner mig inte sugen att flytta på något sätt.


 Basels symbol den lilla söta Basilisken som pryder stadens fontäner.


 Det är poppis att ta båten över floden. Tycker att dessa båtar är väldigt vackra. De har ingen motor utan drivs helt med strömmen från vattnet. För 1 Franken så för båtkarlen över en till andra sidan.


 Nu blommar också Azaleor och Rodedendron i olika färger.


 Dessa Porslinsblommor doftar helt ljuvligt!


 Mer Wisteria eller Blåregn som den heter i Sverige. Så vackert! Njuter av att se dem. Tror bestämt att jag hittat alla mina favoriter här från Södern och Alabama med Magnolia, Wisteria, Dogwood och något som jag tror kan vara Eastern Redbud tree här nedan.

 Visst är detta lite likt Easter Redbud? Helt säker är jag inte men vackert är det. Sedan har jag även mina favoriter från Sverige på samma plats här under våren med Vitsippor, Syréen och Hägg.



Denna vita Wisteria som slingrar sig så vackert upp på balkongen här är ju bara så otroligt läcker. Jag har inte insett förräns nu då Wisterian blommar vad det varit för något. Jag har tidigare trott att det varit vinrankor.

Lyssnar just nu till det härliga ljudet av brummande gräsklippare utanför mitt fönster. Sol och lite regn på det gör ju att gräset växer som attans. Älskar doften av nyklippt gräs. Så fräscht och sommrigt!

Imorgon är det långhelg här och C är ledig både imorgon torsdag och fredag. Men vi har valt att stanna hemma denna helgen eftersom det blir flera resor framöver istället. Det blir nog så att vi troligtvis gör någon dagsutflykt över dagen någon av dagarna men annars vill vi passa på att pyssla med att fixa lite här hemma med altanen och sådant.

8 comments:

eastcoastmom said...

Det där flytande ner längs vattnet låter intressant! Vill ha bildbevis om ni testar!

Annika said...

ABSOLUT Eastern Redbud.
Ja, ni har allt det vackra vi har. Vilket PLUS!!
PLUS en ren flod som man kan flyta i. Låter ju helt OUTSTANDING!!!
GUD vad mysigt.
Ja, du har verkligen kommit till en plats som är underbar.
Den har så mkt att erbjuda.
Så fina de gamla husen är, men jag tror som du att de är opraktiska att bo i.
Sköna att njuta av dock.
Kram!!

Desiree said...

Eastcoastmom, aboslut! Vi ser fram emot detta också. Tydligen är det någon dag i augusti som de har en stor event där alla hoppar i flyten och flyter fram med strömmen. Det ska bli spännande att testa.
Kram!

Annika, åh så du tror att det är en Eastern Redbud? Jag hade hoppats på det men vågade inte vara riktigt säker. Åh så glad jag blir!!! Wow nu finns även denna av mina favoriter här. :-)
Så glad för detta!
Vissa älskar ju riktigt gammla hus men jag har insett att jag gillar de moderna, ljusa lite mer praktiska hemmen bättre.
Kramar!

Monica said...

Det där med flytandet låter intressant:-), det var något alldeles nytt, är kul, att något som vore otänkbart här är självklart där, allt sådant får en att tänka till lite, ja varför inte?:-) men ska nog inte testa i Stockholm:-).
Härligt med alla blomfoton, är ju alldeles otroligt vackert, förvånad att körsbärsträden redan blommat färdigt. Och roligt att du trivs bra i er lägenhet, är ingen lätt sak att hitta boende och inte kan man välja hur som helst heller, så fint att det blev så bra. De gamla husen är vackra men de kan nog vara mer svårskött i dem och mörkt kanske? Trevlig helg önskas er!

Suzesan said...

Blåregn är JU så vackert och så fint där på balkongen. Lärde mig att de hette blåregn när mamma och pappa flyttade till lägenheten. För där var en sån. Som "smugglats hit(dit) De är giftiga SÅ ÄT dem inte.

Blmmor förgyller livet;)Ni bor ju i ett paradis. Skrattade åt att du skrev om båtkarlen som tar passagerare ÖVER till ANDRA sidan. Ha ha som i en dimmig skräckfilm..Hade inte vågat det. åka med,*skojar*

Kram
/Susanne

Anne-Marie said...

Blommande träd och andra blommor är så fina och du verkar ha blommor i överflöd. Det är verkligen vackert.
Min granne har blåregn men jag visste inte vad växten hette. Nu vet jag. :)
Det där att flyta utmed floden med kläderna i en påse låter ju väldigt annorlunda och litet speciellt. Skall bli roligt att höra om ni provar på. Kram!!

Desiree said...

Monica, jag lovar att berätta mer om flytandet då jag upplevt och sett det. Ja nu har tyvärr körsbärsblommorna blommat ut men det finns än så länge mycket annat vackert att njuta av.
Jag har insett att jag är en person som hellre bor i ljusa moderna hem än gammla hem som ofta är lite mörkare och har lite konstiga vinklar och vrår. Men vi är alla olika.
Kram!

Susanne, ja blåregn är så vackert! Visste dock inte att de var giftiga. Lovar att inte provsmaka dem ;-)
Hi hi ja det får vi hoppas på att det inte är läskigt att åka med båtarna. Det ser mest trivsamt ut :-)
Kramar!

Anne-Marie, jag tänker alltid lite På serien Desperate Houswifes då jag ser blåregn som heter Wisteria på engleska eftersom de bodde på Wisteria Lane.
Kra,!

Saltistjejen said...

Så underbart vackert! Och så skönt med långhelg!!! Hoppas ni kan både ta det lugnt och göra något roligt.
Kram!