Thursday, May 9, 2013

Lungt Läge

Lugn dag idag denna Kristihimmelfärdsdag. Helgdag i Schweiz och då är allt stängt och lugna gatan råder. Vi håller på att fixa fint på altanen så att det ska bli riktigt mysigt. Var på IKEA igår och handlade en soffa som vi ska sätta ihop. Jag handlade några vackra Dahlior igår också och en säck med planteringsjord. Nu behöver jag få tag i en stor kruka där jag kan plantera dem men det får bli morgondagens projekt. Lovar att återkomma med bilder då det är färdigt inom kort.

 Vi bor precis vid ett område med kolonilotter. Så härligt att cykla förbi här och se hur allt växer i de olika rabatterna. Just detta med kolonilotter verkar vara otroligt poppis här i Basel. Finns gott om områden med kolonilotter.

 Gillar som sagt grönskan och hur grönt vårt egna område är. Det är lite kul med de gräsbevuxna taken vi har. Det är inget högt gräs som måste klippas utan mer låga kolonier av olika suckulenter. Det blir nice med denna grönska på taken.

 Min mixade blombukett som står i vardagsrummet. Tulpansäsongen är förbi och nu är det annat som gäller. 

C och jag har precis njutit av en lång och god frukost och en härlig sovmorgon. Man får lära sig att ta dessa lediga dagar då allt är stängt med ro. Positivt på sitt sätt att man inte alltid behöver skynda ut eller ständigt konsumera. Får se vad vi hittar på. Lite mulet och lite regn som ligger i luften idag. Det kan nog komma någon skur. Man får vara glad över regnet också som ger upphov till denna vackra grönska. 

Vi kan också se fram emot kompisbesök här i mitten på juni vilket ska bli jättekul. Då ska C och F cykla mountainbike ner för alpsluttningarna medan jag och S ska hika och vandra i alperna. 

6 comments:

Annika said...

Så fina bilder.
Härligt att ni har långhelg. Vilken lyx.
Inget sådant här, inte.
Ja, ni har så grönt och fint.
Kul med de gräsbevuxna taken.
Gillar det.
Tulpaner slutade jag helt köpa vid påsk. Nu satsar jag mer på blomstren ute.
Kul det också.
Lycka till med er altan.
Kramar!!!

eastcoastmom said...

De där taken gillar jag! Hoppas altanen blir bra, vill se bilder sen!

Anne said...

De där taken gillar jag också!
Rätt gulligt kolonilotter är så poppis, ofta när man ser kolonilotter är de så fina, välskötta och omhändertagna. Jag tror kolonilottspersoner har en riktg passion och tar hand om sin lilla lott som om det vore en familjemedlem nästan.

Precis, som du säger är det bara att tagga ner, gilla läget och själv hitta nån sorts helgdagsvila när det är röda dagar och allting är stängt. Man vänjer sig säkert och i grund och botten är det nog rätt positivt. Vi tenderar ju annars konsumera så fort vi har extra ledigt och mer tid.
Jaaa, ser gärna mer bilder från den ännu mer uppiffade altanen senare.
Kram!

Anne-Marie said...

Mulet och regn kan också vara mysigt. Vi har haft den typen väderlek under 2-3 dagar nu. Till helgen skall det tydligen bli mycket varmare igen.
Visste inte att man firar flygardagen i Schweiz som man gör i Sverige med långhelg. Skulle inte vara dumt att ha litet mera ledigt nu.
Taken var roliga och mysiga. Så grönt och fint det är. Kul också att kolonilotter är så poppis. Kram!!

Charlie sa ... said...

Å, vad jag missat! Så mycket fina inlägg. Bergen, kossorna, Strasbourg, blommorna....kan inte se mig mätt!

Ja, jag saknar Europa ENORMT när jag ser det här. Det finns så mycket vackert att uppleva och se.

NJut av er helg! Låter härligt att fixa med altanen och blommor.

KRAM!!

Desiree said...

Annika, ja superskönt med långhelg. Vi kommer att resa en del längre fram så det känns toppen med en lång helg med hemmafix på programmet.
Kramar!

Eastcoastmom, ja taken är kul. Kommer bilder inom kort på altanen. Det börjar bli riktigt fint där nu. Jag och C är mycket nöjda med resultatet hittills.
Kram!

Anne, ja det är en fröjd att se dessa fina kolonilotter. De sköter dem som sin baby precis som du säger ligger det nog mycket passion och omsorg bland dessa små fina täppor.
Kram!

Anne-Marie, jodå de där kristna helgdagarna är ju inte alls unika för Sverige utan det känns nästan mer konstigt att Sverige överhuvudtaget firar dem som är så icke-religöst land. Jag tror det bara är England som har sina egna verisoner på helgdagar och inte kör med religösa helgdagar precis som i USA men i övriga Europa är det de kristna och katoliska helgdagarna som gäller.
Inte konstigt alls.
Kram!

Lotta, tack så mycket. Ja det finns verkligen mycket att se och uppleva här. :-)
Kraaam!