Friday, June 7, 2013

Galleri Fredag

 
Annika i Umeå är värdinna för fredagsgalleriet under juni månad. Dagens tema är Grönt är skönt. Visst är det så att grönt är skönt. Det är en otrolig grönska i Basel nu. Allt regn har sett till att grönskan frodas. Nu har äntligen regnet upphört och vi har fått njuta av lite sommar i Basel denna vecka. Sol, blå himmel och temperaturer kring 20-25. Helt perfekt! Kan inte bli bättre.

Det finns gott om grönskande parker i stan. De är verkligen gröna små oaser. Folket njuter av sina parker. Det är här man ses, här man promenerar, eller bara sitter på en bänk och njuter, man grillar, spelar fotboll med mera.

Gröna alleér och mycket grönska i trädgårdar och bostadsområden. Älskar att cykla genom dessa gröna tunnlar.

En hel del som blommar också. Dessa små miniprästkragar som finns på många gräsmattor är så söta och fina.


Rodedendron och Azaleor blommar för fullt. Så praktfullt med alla dessa färger av rött, rosa, lila, vitt och gult.



Nu är rosornas tid inne. Finns så mycket olika sorters vackra rosor som pryder både trädgårdar och gräner. Lupiner och vallo vajar också vackert i vinden.


Det ligger sommar i luften. Doften av jasmin och kaprifol om kvällarna, surrandet av bin som njuter av nektarn i blommorna. Brummadet av en gräsklippare och doften av nyklippt gräs när jag cyklar genom stan om morgonen. Det är vackert. Det är skönt. Jag har äntligen fått njuta av sköna eftermiddagar och kvällar på vår altan. 

Happy Friday!. Imorgon sticker vi till Paris med snabbtåget och njuter av staden med all sin charm.

13 comments:

Karin said...

Vad kul att få hälsa på i ett grönskande och blommande Basel! Jag har aldrig varit där och har inte haft någon föreställning om hur det ser ut, men nu tänker jag mig Basel som en vänlig, grön och prunkande oas.
Fina bilder!

Annika said...

HAPPY Friday!!
OCH vilka fina bilder, Desiree!!
Vad fint att ni äntligen har fått värmen och solen tillbaka!
Nu ligger ni lite efter oss i blomning. Men det beror på att ni ju hade det SÅ kallt.
Azaleorna har för länge sen sagt sitt här.
SÅ fina bilder, som sagt.
HAVE FUUUUUN in Paris!!
Ser fram emot feta bildbomber.
KRAM!!

Äventyret framtiden said...

Dina bilder andas nästan högsommar!
Rosor, sömntuta, azaleor...finns inte här ännu, men kanske snart..azaleorna i blomsterbutiken förstås:)

Ha en fin helg!

Anonymous said...

Underbara bilder! Du lyckas fånga blommor så bra. Och vad skönt att ni också fått sommar och värme nu. 20-25 grader är alldeles lagom tycker jag.
Ha det så bra i Paris!

Desiree said...

Karin, tack så mycket. Kul att du gillade bilderna. Ja detta är verkligen en grön och vacker stad. Väl värt ett besök om du åker till Schweiz någongång.
Trevlig helg.

Annika, tack så mycket. Jaaaa äntligen har vi fått sommar i Basel och det är helt underbart! Njuuuter för fulla muggar. Det ska bli väldigt kul och härligt att få åka till Paris igen. Lite varmare och bättre väder denna gången.
Kramar!

Pettas, tack så mycket. Ha en trevlig helg.

Annika72, tack så mycket. Åh vad roligt att du gillar blombilderna mycket. Ja nu är det så skööönt här! Helt perfekt :-)
Kram!

Charlie sa ... said...

Å, superhärligt. Bilden på alla vallmo....ljuvlig.

Njuter av din text....det här så härligt att läsa om doft av jasmin och kaprifol, surr av bin, brummande gräsklippare och nyklippt gräs ;)

Och sitta ute, så skönt det är.

Ha en underbar weekend i Paris! Ha ett glas vin åt mig ;)

KRAM!

Desiree said...

Lotta, ja visst är Vallo så himla fint! Tack så mycket. Jag ska absolut tänka på dig i Paris och njuta lite extra av mitt vin med dig i tankarna.
Kramar!

olgakatt said...

Parker är ett måste i städer och Basel tycks bjuda på massor av grönt och skönt som bakgrund till alla regnbågens färger i blommning. Utomordentligt vackert!
Man kommer genast att tänka på parken i Istanbul som premiärministern vill ersätta med ett köpcenter. Hoppas han avskräcks av alla som protesterar!

Saltistjejen said...

Vilka fantastiska sommarblomster!!!! Underbart! Basel verkar vara en riktigt vacker stad.
Hoppas ni får njuta ordentligt av underbara Paris i helgen!
Kram!

Anne-Marie said...

Basel är en mycket vacker stad med en otrolig grönska. Hade faktiskt aldrig kunnat föreställa mig att det är så lummigt.
Underbara blommor och jag känner dofterna ända till Weed. :)
Ha en riktigt fin Parishelg! Kramar!

Anonymous said...

Åh dina bilder andas sommar!! Underbart!! Ha det så underbart i Paris, tänk att kunna sticka dit då och då, vilken lyx!
Kram!

Desiree said...

Olgakatt, ja parker är väldigt viktiga och mysiga. Skulle absolut inte vilja bo i en betong stad utan parker. Trevlig helg.


Christina, tack. Jo äntligen har det blivit sommar på riktigt här. Helt underbaaart! Känns jättelyxigt att få ta en sväng till till Paris också.
Kram!

Anne-Marie, tack. Jag tycker mycket om denna lummiga grönska. Den gör hela stan så vacker.
Kram och trevlig helg.

Saltis, ja Basel är en väldigt vacker liten stad. Jag är glad att jag fick chansen att flytta till denna lilla pärla.
Kram!

Katta said...

Nu försöker jag göra mitt tredje inlägg på din blogg. Det strular bara för mig. Er grillmiddag ser verkligen smakens ut. Jag gillar också att grilla majs. Har du något eller några recept att erbjuda när det gäller hamburgare?