Thursday, August 15, 2013

Torsdags lista


Stora fina Kryssantemum i massor av olika färger börjar dyka upp överallt. Tycker de är jättefina. Ett första hösttecken i mina ögon iallafall. I Alabama så dök de alltid upp på höstkanten och det var något man prydde sitt hem med i september/oktober. Även om jag tycker de är jättefina så tycker jag att det ännu är liiiite tidigt. För mig är augusti en sommarmånad. Än får gärna sommaren dröja sig kvar lite.


Har påbörjat planneringen inför den vinprovning som jag ska vara värdinna för i oktober. Tagit kontakt med en tjej som också är med i det amerikanska vinprovargänget och fått henne som medvärdinna vilket känns väldigt bra och kul. Vi har bestämt oss för att köra viner från Piedmonte regionen i norra Italien. Igår träffades vi och hade ett första möte och passade också på att gå till en av de stora vinbutikerna här och få lite information om utbud och prisklasser.


Sensommar märks det allt att det ändå blivit. Det är lite mörkare kvällar nu men fortfarande sköna sommardagar med sommarvärme. Nu har värsta hettan lagt sig och det känns bara skönt. Alldeles lagom med temperaturer på 20-25 grader än så länge denna vecka.



 Vi njuter fortfarande av vår altan massor. Äter middag varje kväll där ute. På lördag ska vi ha kräftskiva! Det ser jag fram emot massor. Det blir årets första kräftor för oss som kommer att inhandlas på IKEA. Som utlandssvensk får man inte vara så kräsen. Vi kommer vara ett glatt gäng på 9 personer vilket känns lagom. Känns underbart att vi alla kommer få plats ute på vår altan. Ett glatt svenskt gäng så att vi kan sjunga och köra med svenska sånger och hela baletten.


Nu har även ny skoltermin och då även nya terminen med tyska dragit igång. Nu är jag redo att påbörja nästa nivå! Känns jättejätte kul och otroligt spännande. Kände mig som en förväntansfull ettagluttare i skolbänken i tisdags som var första dagen. Även höstterminen i Sverige drar igång inom kort. Jag ska läsa mer tyska och köra fortsättningskursen via Högskolan i Dalarna som var kanonbra kurs. 

Jag lyckades faktiskt svor mig fri från en bot tack vare mina tyskakunskaper. Jag kom cyklande på en gång/cykelgata när cykelpolisen stoppade mig. Det visade sig att sista biten på gatan endast var för fotgängare. Jag fick visa id och fick frågor om vart jag bodde och hur länge jag varit i Basel och lite annat. Jag lyssnade, svarade och plockade fram allt som jag fick order om. Han stod där med blocket i högsta hugg och skulle precis skriva boten (ca 200 kr) när han ångrade sig. Han sa att han var imponerad över min tyska då jag endast bott här i ca 6 månader och att jag fick slippa undan denna gången med endast en varning. Gissa om jag var både glad och tacksam.


Det sköna sommarvädret verkar fortsätta ett tag till. Det har varit lite svalare i veckan med runt 20 grader men idag blir det runt 25 och imorgon 27. Vi hoppas självklart på fint väder på lördag till kräftskivan. Just nu känns det alldeles lagom varmt. Underbart att få kunna fortsätta använda sommarkläderna ett tag till.

5 comments:

Katta said...

Jag är imponerad av dina språkkunskaper! Vilken känsla det måste ha varit att snacka tyska med polisen. Du är ambitiös. Kul med vinprovning, spännande jag skulle gärna delta. Krama.:-)

Desiree said...

Katta, tack så mycket. Jag snackade inte så mycket med polisen men jag förstod allt han sa och lyckades säga rätt grej på rätt ställe och plocka fram rätt dokument osv. :-)
Kram!

Anonymous said...

Vad kul att du lyckades slippa en cykelbot och att du kunde svara på polisens alla frågor! Svårt ibland att ha koll på alla regler speciellt om cykelvägen helt plötsligt försvann från gatan!
Krysantemum är en typisk höstgravblomma i Europa, vet inte hur det är i Sverige egentligen men här pryds de mest på gravar, vilket jag tycker är lite synd att de förknippas med med kyrkogårdar när de är så fina och färgglada!
Jag tycker inte heller att hösten är här än, vi har 28 grader idag och igår satt vi ute till 22 utan att behöva ha kofta / tröja. Augusti är definitivt en sommarmånad för mig!
Kul med kräftskiva, hoppas att den blir riktigt lyckad!
Kram

Anonymous said...

Vad kul att du lyckades slippa en cykelbot och att du kunde svara på polisens alla frågor! Svårt ibland att ha koll på alla regler speciellt om cykelvägen helt plötsligt försvann från gatan!
Krysantemum är en typisk höstgravblomma i Europa, vet inte hur det är i Sverige egentligen men här pryds de mest på gravar, vilket jag tycker är lite synd att de förknippas med med kyrkogårdar när de är så fina och färgglada!
Jag tycker inte heller att hösten är här än, vi har 28 grader idag och igår satt vi ute till 22 utan att behöva ha kofta / tröja. Augusti är definitivt en sommarmånad för mig!
Kul med kräftskiva, hoppas att den blir riktigt lyckad!
Kram

Desiree said...

Petchie, vet ej om det är en gravblomma här. Själv tycker jag de är superfina. I Alabama var de ej gravblomma bara höstblomma. Kommer säkert att köpa några men än så länge känner jag att det inte riktigt är dags. Jag njuter för fullt av det fina augustivädret. Idag hade vi också ganska varmt med 27 grader. Jag tror det kommer bli en fin kväll för kräftskiva imorgon.
Trevlig helg.