Thursday, September 19, 2013

Höst

Det har blivit höst i Basel. Igår när jag var på väg hem gick jag genom ett villaområde där någon så fint hade höstpyntat med lite pumpor.

I tisdags morse var det riktig kallt ute när jag cyklade till min tyska med bara knappa 12 grader. Har plockat undan alla sommarkläder. Idag har det varit lite mildare och varmare och helgen ser ut att bli lite skönare också med ca 17-18 grader. Jag hoppas dock på några fler sådana sköna dagar med sensommar.


I vår område är det en av grannarna som redan börjat Halloweenpynta. Har ännu ingen aning om och hur pass mycket Halloween firas i Schweiz.


Den här choklad fondun köpte jag då jag var i Paris sist. Det var försommar då så det kändes inte rätt att provsmaka den då. Nu när jag gick igenom köksskåpen känns det världens kap och fynd att ha hittat den lilla burken igen. Frukt doppad i mörk choklad, mmmm låter gudomligt gott och helt rätt när de kyliga höstvindarna blåser utanför.


Fikon är så himla gott! Helt beroendeframkallande. Eftersom det är fikonsäsong nu så är de också riktigt billiga. Jag köper en hel liten korg med fikon för ca 20 kr. Goda i sallad, goda med en bit ost eller bara precis rätt och slätt som de är.

Början på veckan här var riktigt höst och ruskväder. Det har både blåst och regnat rejält. Hösten kom liksom och överraskade. Början på förra veckan kändes fortfarande som sensommar men någon gång i mitten på förra veckan så slog hösten till pang bom.

Tyvärr har också höstförkylningarnastid anlänt. Jag sitter här med halsont och känner mig hängig. Jag tycker verkligen illa om att vara sjuk så detta är klart baksidan med höst och kyla.

Nu är det dags att njuta av prasslande lövhögar, sköna tröjor, goda äpplen, fikon och något glas rött eller två under helgen. Pumpor, svamp och goda grytor och annat som hör hösten till. Äppelkakor, äppelpaj, blåbärsmuffins. Massor med stearinljus och höstmarknader att se fram emot. Jag hoppas på en fin och härlig första höst  här i Schweiz. Vad gillar ni bäst med höst?

8 comments:

Anonymous said...

Min fikonfavorit är att gröpa ur dem och mixa innehållet med hackad mörk choklad och sedan värma i ugnen en stund. Det blir supergott! Vi har tyvärr inga egna fikonträd, men ibland har vi tur och kan få av grannar.

Anne-Marie said...

Helt rätt att se fram emot trevliga och roliga höstaktiviteter. :)
Det finns säkert massor att göra i Basel. Och dina tips och tankar låter verkligen bra.
Idag har det blivit varmare igen hos oss men till helgen har de utlovat möjligen regn och en del blåst. Inte mig emot faktiskt alls nu.
Kram!

Desiree said...

Familjenlalloo, ooooh det där lät ju farligt gott. Måste absout testa denna helgen, redan idag känner jag.
Trevlig helg.

Anne-Marie, jepp massor att göra både i Basel och utanför landet också eftersom det är så när till både La France och Tyskland.
Trevlig helg.

Anonymous said...

Ca 8 min i 200 grader. 50 g choklad är lagom till 8 fikon. Servera gärna med glass el grädde. Lycka till och trevlig helg!

Jane said...

Krya på dig!! Kram

Charlie sa ... said...

Vilken höstkänsla! Det ser ut som Basel ligger före ;)
Intressant med Halloweenpyntet. Du får rapportera mer!

Fikonen ser så goda ut. Kan tänka mig att det är gott att bara äta "as is" eller med ost och i sallad. Lyx!

Ha en fin helg!

KRAM

Desiree said...

Jane, tack så mycket. Hoppas ni också snart är krya hela gänget. Trevlig helg.
Kram!

Lotta, yes hösten kom från ingenstanns men denna helgen ska det vara skönt väder med ca 20 grader och nästa vecka ska det återign bli några dagar med 20-25 grader. Så lite sensommar verkar ligga kvar. Det är välkommet. Fikon med lite smält brie är bara sååå gott!
En fin helg till dig också.
KRam!

Saltistjejen said...

Hoppas att du snart kryar på dig. Här har vi också drabbats lite av en förkylning men än så länge är det bara lilla E som har den. Typisk skolstartsförkylning. Nu väntar jag bara på att jag och M ska smittas också suck. Men men, man vet att det är så varje höst....
Själv är jag tröttare än vanligt nu. Känns att det är högt tempo på mitt jobb och efter ett år i rätt hög fart utan mycket ledighet så känner man helt klart av det nu. Men men så länge jag trivs med jobbet känner jag mig ändå lyckligt lottad.
Hösten är annars min favoritårstid här. Men så har vi ofta ganska milda höstar också. Igår var det 26 grader och sol här. perfekt väder alltså. Idag något svalare kanske 22 eller så men ändå stor skillnad på höstar i t ex Sverige, även om september verkat ovanligt fin i Sverige i år. Hoppas ni får en fin höst i Basel!
Kram!!