Monday, September 9, 2013

Tex-Mex BBQ Party

 I lördags bjöd vi över lite vänner på Tex-Mex BBQ. Något jag velat göra länge. Jag har ofta bläddrat i den här boken som massor med fantastiska och inspirerande recept. Så i lördags blev vi ett blandat gäng på 6 personer som njöt av god mat tillsammans ute på altanen.

Tex-Mex blir ju extra passande för mig som är född i Texas och har en mamma från Mexico. Då blir det Tex-Mex på riktigt :-)


C var grillmästare och vi körde smoked pulled pork på grillen. Spännande för det var första gången vi provade att köra slow cooking med hickory spån så att köttet fick den där riktigt rätta och fina rökiga smaken. Funkade dock utmärkt och blev otroligt gott! Köttet fick långsamt tillagas länge tills det blev så där riktigt mört och trådigt. Tog ca 6 timmar.

Köttet hade jag gnidit in kvällen innan med en dry rub som också den gav finfin smak. Detta kommer vi göra fler gånger för det blev verkligen lyckat. Ett bra recept på dry rub hittade jag i boken.


 Kvällen började med klassiska Margaritas.



Hemmagjord salsa roja picante, massor med lime till att sticka ner i sin Corona öl, och hemmagjord Guacamole, chunky style ett måste det också.

 Svarta bönor med koreander. Dessa svarta bönor var jag ganska stolt över. Lagade dem från scratch så som min mamma brukar göra (hon är från Mexico). De fick puttra långsammt och länge och kryddas mot slutet. Jag känner mig så nöjd för jag tycker nog att jag fick till dem så att de blev minst lika goda som mammas brukar bli. 

Koreander är ju en sådan där krydda som man antigen hatar eller älskar. Den har ju väldigt speciell smak men jag älskar den. Den utgör en huvudroll i en hel del Mexikansk mat.


 Kvällen blev som sagt väldigt lyckad. Vi hade tur med vädret och kunde sitta ute nästan hela kvällen. Vi hann med efterrätt och kaffe innan ett regnoväder som hette duga slog till. Oj vad det blixtrade på himmeln ett tag. En liten stund fick vi flytta in men fick som sagt njuta i princip hela kvällen av att sitta ute. Ganska mysigt nu också då kvällarna är lite mörkare och man kan tända en massa levande ljus.

 Gårdagen var lite seeeg. Blir lätt så med lite tequila och lite för lite sömn men ändå rätt ok. Kom faktiskt i säng i relativt hyfsad tid och antalet Margaritas blev ganska lagom. Dessa fantastiskt fina solrosor fick vi av vår Schweiske vän P. Även om vädret inte var det bästa under söndagen med regnskurar så kändes det ändå som om solen sken hemma varje gång jag tittade på mina solrosor. 

6 comments:

Anne said...

Vad inspirerande och gott det ser ut, gillar tex mex temat jättemycket. Ni hade verkligen lagt ner tid och omsorg på att få det från grunden också. Långt ifrån svenska fredagsmys-tacosen ;)
Men du, vilken smart idé med olika värmeljus i den stora ljuslyktan. Att jag inte tänkt på det själv förut, det är ju jättemysigt att fylla en sån där stor ljuslykta med platta värmeljus. Det ska jag börja göra.
Håller med, de mörkare kvällarna har hög mysfaktor och de är sådär sammetslena på nåt sätt. Mysigt med tända ljus och att kunna sitta ute. Tycker också det låter mysigt med åskovädret som drog fram.
Du har helt rätt med det där vad gäller koriander (älska eller hata). Det är nog lite så. Personligen är jag egentligen ingen stor fan av koriander men har lärt mig tycka om den, om den inte tar över utan är i mindre mängder. Har ätit flera rätter jag sagt åh, så gott och sen fått höra att det är koriander i den...så...
Underbara solrosor, som du säger, man blir verkligen glad av att bara se dem.
KRAM!!

Charlotta Ljungblad said...

Men hördu, det där receptet på de svarta bönorna vill jag ha! Har letat efter ett bra ett tag, och dina ser ju supergoda ut Kul att ni fick en lyckad kväll, den boken är verkligen superfin! KRAM!

Charlie sa ... said...

Å så himla gott och trevligt det ser ut! Jag kan få riktig craving efter mexikanskt. Det finns en bra krog här i stan....och jag börjar alltid frozen Margaritas ;))

Du och C är ju super på mat. Kan tänka mig att det var supergott! Ni har fixat så bra och allt var så genomtänkt.

Ljus i lyktor brukar jag också köra med, tycker det är läckert ;)

KRAM, ha en fin vecka

Lotta

Anne-Marie said...

Härligt med hemlagat. Ser verkligen smaskigt ut. :)
Kan tänka mig att du blev nöjd och stolt över dina bönor.
Har nog aldrig ätit Tex Mex men det ser verkligen gott ut!
Mysigt med ljuslyktor i mörket.
Kram!

Desiree said...

Anne, ja Tex-Mex är ju så mycket mer än bara tacos. Den stora lyktan är himla mysig även med flera värmeljus i som vi hade. Jag älskar att tända ljus av olika slag. Det var faktiskt ganska mysigt även med åskovädret. VI flyttade in och forsatte partaja inne i värmen med levande ljus.
Det går alltså att öva sig på att tycka om koreander. Ja det är en väldigt speciell smak som man får ta lite pö om pö eller inse att man faktiskt inte gillar.
Kram!

Charlotta,jag skickar dig gärna receptet. Inga svårigheter eller konstigheter alls egentligen. BOken är ju super. Jag vet ju att du också har den.
Kram!

Lotta,tack. Verkar som om CA är stället där man får bästa Mex mat om man är ute efter sådant. Vi passar alltid på att försöka äta mexikanskt då vi åkter till USA.
Kram!

Anne-Marie, ja det blir så otroligt mycket godare om man tar sig tid och omsorg att laga mat från grunden och med kärlek samt goda råvaror. Tex-Mex är ju jättestort i USA Och speciellt i CA. Där kan man nog hitta bästa tex-mex maten speciellt om man befinner sig i södra CA.
Kramar!

Suzesan said...

Guuuu' vad gott och vad kul att du lyckades så där bra med din mammas bönor. Jag har Mexico som ett drömresmål. Lyckliga dig som har lite meexiaknskt i dina rötter. Min poncho jag har ...är från Mexico. Den köpte min dotter till mig där och tog med Hem och den tar plats.

Bönorna ser ju sååååå goda ut och allt det andra med. Blev sugen på det nu men det är inte kul att äta själv det ska man HELST vara flera till. Tycker jag. Jaså DU är född i Texas. Oj. Häftigt.

Tex Mex det var ju kul med din jämförelse. Mexico är lite magiskt tycker jag. Spännande. Fint och lite "farligt. PÅ ett ställe hade min dotter somnat på bussen och vaknade av att det var fullt av blåljus. Hon blev rädd. Men det var för att de skulle få poliseskort genom ett område så de inte skulle bli rånade eller överfallna. DE tre bussarna hade omringats av polisbilar som täckte varje yta på bussen. Eskort. Så att ingen kunde skjuta på dem

Kram
/Susanne