Thursday, September 12, 2013

Thursday Highlights

Vart tog det sköna vädret vägen. Känns som om det blivit HÖST hux flux så där över en natt. Kallt och regnigt var det igår. Ynka 13 grader, brrr. Fick sätta på mig jacka för första gången på månader vilket kändes lite ovant.

Hittade någon slags brödmarknad i förrgår då jag passerade ett av Basels torg. Massor med olika sorters bröd från hela Schweiz. Både sötebröd och matbröd. Rena rama himmelriket för en sådan som mig som älskar bröd. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att avstå från kolhydrater just eftersom ett riktigt gott bröd är något bland det godaste som finns på min lista. Varmt nybakat bröd, det är comfort food för mig. 


De både sålde och bakades på plats. Det stora kruxet är dock storleken på vår frys. Vi har en sådan där typisk Schweizisk frys som är liiiiten med bara tre små fack. Den går lite att ta ett helt fack till bröd liksom. Så jag fick titta men inte köpa :-(


Något som är riktigt gott just nu är vindruvor. Det är högsäsong för dem och man kan få jättegoda druvor till väldigt bra priser. Njuter just nu för fullt av både druvor, fikon, plommon, och äpplen. Idag åt vi en jättegod pumpasoppa till middag. Underbart att kunna njuta av det som just nu är skördat för säsongen.

Mitt nya körkort kom med posten igår. Nu har jag ett äkta Schweiskt körkort. Det svenska körkortet har jag fått lämna ifrån mig. Det svenska körkortet kommer att sparas och arkiveras i Sverige så länge medan jag bor här. Känns bra att ha fixat detta. 



Äntligen har vi fått lite ordning på vår weekend resa. Men destinationen har än en gång ändrats. Vi åker inte till Normandie och vi åker inte heller ner till södra Schweiz. Vi åker istället till Borgounge i Frankrike. Det bär av till trakterna kring Dijon. Dijonsenapes hem, Burgundiska grytornas hemort, ljuvliga rödviner av högsta kvalité och mycket annat gott. Nu ska smaklökarna få åka på gourmand semester. Jipppi!!! Äntligen har vi bokat både boende och kollat in goda resturanger samt vingårdar. Imorgon bitti sticker vi mot Frankrike. Mot vingårdar, viner, Burgundiska grytor, små franska bagerier, små franska lantorter med sin charm, marknader och mycket annat.

Jo sedan har jag fått napp på ansökningarna jag skrev och skickade här i veckan. Har blivit kallad på en intevjuv nästa vecka. Känns pirrigt!

8 comments:

eastcoastmom said...

Oj vilken trevlig lista!
Visst är det kul att utnyttja det som är bra för säsongen, lite så är det ju här i Madrid också.
Körkort har jag inte ens tagit reda på om man måste byta ut... vill inte byta bort mitt svenska till ett spanskt, så jag hoppas det jag hört är rätt, att man inte behöver byta ut ett EU-körkort förrän det går ut...
Gillar er resa!
Och så håller jag tummarna.

Desiree said...

Eastcoastmom, underbart att kunna njuta av det som är färskt för säsongen. Gjorde en himla god pumpasoppa igår också :-)
Här fick man köra på det svenska körkortet i ett år max. Det kändes bra att ha fixat detta Schweiska körkort i tid. Man får tillbaka det svenska när man sedan flyttar härifrån. Vi har också svenska internationella id kort. Så det känns bra att både ha svenskt id och sedan dessa körkort. Jag tror det är olika regler för olika länder och Schweiz är ju faktiskt inte ens med i EU så det är ju inte så konstigt att de har sina egna regler.
Kramar!

Anne said...

Yes!!!! Vad kul med napp, jag håller tummar och tår. Jag skickar ett stort lycka till för intervjun redan nu. Förstår det känns pirrigt, men tur du hade två intervjuer tidigare så att du fått öva lite.
Aaaahhhh, den där långhelgen och resplanerna låter super. Jag har själv tittat lite löst på de där trakterna inför nästa år (inser vi inte kommer kunna allt, men man kan ju drömma och planera stort och sen minska ner och begränsa). ser mycket framemot bilder och text. Samt inspiration. Låter toppen. Skönt med körkortet också.
Mitt svenska körkort går ut 2015, som jag förstått det ska det gå lätt att förnya som utlandssvensk i USA men vet inte riktigt hur. Nåja, det är nåt man får hålla koll på för om det är nåt man inte vill så är det ju ta om ett svenskt körkort...
KRAM!!

Anonymous said...

Vad lustigt ändå att de lägger beslag på de svenska körkorten. När vi tog våra Kalifornienkörkort makulerades våra Washingtonkörkort, men de svenska körkorten har vi haft kvar hela tiden och till och med förnyat.

Anonymous said...

Anne, det var inga problem att förnya från USA, bara skicka in någon blankett och foto tror jag. Att behöva ta om svenskt körkort vore förskräckligt! :)

Suzesan said...

Men ha så kul på er resa. Coolt. Mat är ju underbart. Jag tycker de där bröden är så goda. Köpte såna på den Internationella marknaden i våras. Underbart gott med en god ost på.OCH marmelad. De bakade också på plats.

De kommer snart igen. Roligt för jag gillade ostförsäljaren. Hoppas han är med denna gången. (Snygg)

GRATTIS till körkortet. WOW. Och sen blev jag så glda för din skull för intervjun. SÅ snabbt svar. Oj vad spännande.

Kram
/Susanne

tennswede said...

Om du bor utanför EU får du ha svenskt körkort jämte det utländska. Du måste byta till det utländska enligt de regler som gäller i respektive land. I U.S.A. får du skicka efter blanketter från konsulat eller ambassad, ta foto och skicka in till Transportstyrelsen i Sverige. Sedan får du hämta körkortet på den utlandsmyndighet du har valt. Betal gör du när du hämtar ut. Betydligt enklare och billigare att göra i Sverige men går ju inte om du bara besöker under en kort tid. Om du bor i E.U. får du inte ha svenskt körkort samtidigt som Svensk om du har hemvist utanför Sverige. Nya regler sedan en tid tillbaka. Det blir bara värre och värre service för utlandssvenskar enlight min mening. Pass är en mardröm. Tänker inte förnya mitt när det går ut nästa år. Kostar 200 us dollars och två dagars ledigt från jobbet, samt att det bara gäller i fem år.

Anne-Marie said...

Tänk att det blivit sådan höst hos er. Här har vi mellan +30-35 varje dag. Litet tradigt nu måste erkännas.
Stort GRATTIS till både körkort och intervjuer! Vad roligt! Håller tummarna.
Ser fram emot litet reserapporter från helgresan.
Kram!!