Monday, November 25, 2013

Thanksgiving lagom till allra första snön

I fredagsmorse vakna vi upp till första snön. Ett tunnt fint lager låg som strött puder över buskar och gräsmattor. Det brukar inte komma väldigt mycket snö här och det brukar inte ligga kvar så länge. Denna första smak på snö låg bara kvar några timmar.

Men  nog har kylan slagit till. Idag och imorgon är det minusgrader som gäller. Känns väldigt bra att snälla C har fixat dubbdäcken på min cykel. Men något som är underbart är att solen lyser idag! Åh har inte sett sol på en hel vecka och att få känna solstrålarna som lyser på ansiktet känns helt ljuvligt. Det gör inte så mycket om det är kallt men att få sol känns så underbart.

Det har varit riktigt höstruskväder hela förra veckan. Regnat, blåst och så lite snö. Mörkt, kallt och grått med mycket regn som sagt. Jag och C njöt av en otroligt skön spa-dag igår. Jag fick då jag fyllde år från mitt gym ett presentkort på gratis inträde för en medföljande person. Det passade vi på att njuta av igår. Softade i både stora poolen med 32 grader och sedan i bubbelpoolen, låg i solstolar och läste magazin och bastade. Så himla skönt!

I lördags firade vi även Thanksgiving. Ett mixat och glatt gäng på 10 personer, både de som bott i USA, medföljande samt två tvättäkta amrisar. C åkte ut till bondgården i frankrike på lördag morgon och hämtade kalkonen. Här kan man verkligen snacka om en ekologisk kalkon. Den levde ett lyckligt liv frigående på bondgården fram tills fredag kväll. Väldigt färsk och helt nyplockad på fjädrar så körde C sedan hem den till A och C där kalaset skulle vara på kvällen. Huvudet på kalkonen satt kvar så de fick börja med att plocka bort detta. Man kan tycka att det kan vara lite äckligt men samtidigt är ju maten man äter inte alltid de där anonyma förpackade bitarna från matbutiken.

Kalkonen som vi för övrigt döpte till Monique lagades sedan till i ugnen och blev fantastiskt god. 6 kg kalkon visade sig helt lagom och perfekt till ca 10 personer. Blev lite över men inte jättemycket.


Vi dukade fint med hösttema och jag var ute och plockade lite höstlöv tidigare på eftermiddagen som blev fina på bordet som dekoration. Förutom kalkonen hade vi de andra traditionella Thanksgiving rätterna med potatismos, en sötpotatisgratäng, sås, vildris, cranberries, och stuffing.


Till efterrätt naturligtvis pumpkin pie och en pecan pie. Attans gott blev alltihop och vi hade en supertrevlig kväll på alla sätt. Kände mig som en stuffed turkey av all god mat efter middagen. Vi drabbades nog alla av lite kalkon koma. 

Ny vecka idag och det är ju på torsdag denna vecka som Thanksgiving verkligen firas i USA. Vi har blivit bjudna på ännu en Thanksgiving middag på själva Thanksgiving. Ska bli jättetrevligt. Det blir därmed Thanksgiving x2 i år. Inte illa. Till helgen är det ju första advent och allt. Det finns en hel del att se fram emot denna vecka.

12 comments:

Madeleine i USA said...

Såg den smaskiga bilden på Insta :) Ser jättefint och gott ut och det vattnas verkligen i munnen.

Annika said...

Vad trevligt, Desiree.
Äkta Thankgivingkänsla. Dessutom blir det en gång till för er.
Jag ser verkligen fram emot torsdag.
Kan tänka mig att den kalkonen var jättegod. MUMS!!!
Vi har det också kallt nu, -5 idag. SKÖNT. Soligt!!!
Kramar!!!

Taina said...

Hahahaha stuffed turkey kommer vi nog de flesta känna oss efter denna vecka.

Vi har också fått känna på snön. Det kom lite i lördagskväll för att försvinna lika snabbt. Men här får vi ju alltid garanterat mycket snö. Inte mig emot.

Kram kram

Miss Marie said...

Gott med turkey! Det äter vi på juldagen, alltid så gott! :)

Snö har vi inte fått i England, men däremot kyla! Burr!

Anne said...

Vad trevligt ni fick till det, mysigt. Det där med huvudet kvar på kalkonen låter lite halväckligt, men som du säger, maten som den är förpackad i affären är ju inte riktigt så den ser ut från början...
Även om jag vet allt sånt (förstås...) och mer än gärna stoppar i mig allt möjligt kött, fågel och fisk så kan jag vara rätt känslig och lätt bli äcklad av att tillaga kött "från grunden". Typ hugga bort kalkonhuvudet hade inte varit ett bra uppdrag för mig... Egentligen är det ju tokigt, för samtidigt äter jag ju gärna allt men vill inte se hur det går till tillaga ett kött från grunden...

Vi har för övrigt också rätt kallt, men med det har solen och klarblåa dagar kommit. Hellre kyligare men sol, precis som du sa, instämmer helt i det.

Kram!!

Anne said...

En till sak. Du nämnde tidigare C skulle en runda till Sverige, kanske han redan åkt...?
På många svenska matbloggar har jag läst om nån ny päronglögg. Nu kan jag inte kommer ihåg märker... Men samtliga bloggar som recenserat eller provsmakat glögg i år har sagt den här päronglöggen varit jättegod. Kanske nåt be C köpa med hem till Basel och testa??
Tydligen har de som testat druckit den kall med isbitar i, som en aperitif. Den lär ska smaka som päron med med de klassiska glöggkryddorna i.
Låter spännande, tycker jag.

Desiree said...

Madeleine, tack så mycket. Det blev väldigt gott med det färdiga resultatet.
Kram!

Annika, oj minus fem hos dig alltså. Då får du passa på att njuta. Jag ser också fram emot torsdag och ännu en Thanksgiving. Den kalkonen vi ska äta på torsdag kommer komma från samma bondgård i frankrike igen. Det var bra kvalité de hade där och super ekologiskt som sagt.
Kram!

Taina, hi hi jo det ingår liksom i Thanksgiving att man stuffar sig själv en del ;-)
Kramis!

Marie, ah på juldagen alltså. Min mamma lagade ofta kalkon istället för julskina till oss på julafton och det är något jag alltid gillat. Egentligen blev det en stor kyckling vi körde med för både julskina och kalkon för 4 personer blir på tok för mycket.
Gott är det iallafall.
Kram!

Anne, ja lite småäckligt med huvudet men den var iallafall plockad på fjädrar och rensad på inälvor. Huvudet blev nog inte så svårt att ta bort då de har rätt smal hals. Det såg bara lite småläbbigt ut då de hade sparat huvudet. Fick lite dåligt samvete då jag behövde titta "Monique" i ögonen medan hon låg i ugnen.

Tack för tipset om päronglöggen. Det tar jag tacksamt emot. C har inte åkt ännu så jag ska be honom köpa med sig en sådan flaska.
Superbra tips.
Kanske årets blossa glögg som är päronsmak på då. Ska googla och kolla.
Kram!

Anne-Marie said...

Solen skiner här men det är riktigt kallt på nätterna. Litet väl kallt för dåligt isolerade kaliforniska hus.
Har faktiskt aldrig hanterat mat som varit i "originalskick". Det måste väl ändå smaka helt annorlunda med en så färsk kalkon. Kan nästan känna doften av all god mat. :)
Måste bara fråga - är det lappar som hänger kring lampan? Såg intressant ut. Kram!

Charlie sa ... said...

So nice! Läckert med en kalkon direkt från en gård...utan några mellanhänder och "au naturel"

Och Thanksgiving x 2 - härligt! Kul att ni har ett sådant blandat gäng i Basel.

Här lyser solen och det känns höstigt fortfarande. Kallt men helt ok.

KRAM!

Desiree said...

Anne-Marie, ja det var första gången för mig också att få mat som var så färsk. Men den var MYCKET god. Nästa thanskgiving som vi ska på nu på riktiga Thanksgiving har också beställt sin kalkon däirfrån när de hörde hur fin denna var.

Jo lampan är lite kul. Tydligen är den designad så att lapparna är det som skärmar av ljuset lite. Gästerna fick alla skriva eller rita något på lapparna.
Kram!

Lotta, ja det var en supertrevlig Thanksgiving vi fick och jag ser fram emot nästa på självaste dagen D. Jag önskar dig också en super nice Thanksgiving.
Kram!

Suzesan said...

Oj vad gott. Mums. Tycker om kalkon. Trevlig dukning och vad ROLIGt att döpa kalkonen innan NI åt upp den. Jag skrattade.

Happy Thanksgiving till då och nästa kalas. Den riktiga dagen;)

Pappa brukade köpa kalkon exakt så när vi var små.Den största vi haft vägde tolv kilo.

Kram
/Susanne

Anonymous said...

Vilken härlig Thanksgiving!!
Kram!