Thursday, November 7, 2013

Torsdags Mix

Krysantemumm, så himla fina. Älskar dessa riktigt stora som är som färggranna fluffiga bollar.

Det här med tandemcyklar verkar vara poppis här. Ser ofta folk som cyklar på sådana. Både man och hustru eller barn och förälder.

Idag ska på en arbetsintervjuv igen. Ni får gärna hålla tummarna. Det är på universitetet. En tjänst jag tror skulle kunna passa mig riktigt bra.

Att ha goa vänner betyder mycket. Jag är så glad över mina kära vänner både i Sverige och här i Basel. Det betyder mycket för den där känslan att hitta hem och trivas att faktiskt ha några goa nära vänner som man trivs bra med och kan anförtro sig till. Imorgon kväll ska vi hem på asiatisk middag hos mitt lilla tjejkompisgäng här i Basel. Ser väldigt mycket fram emot det hela.


 Fina blommor men vet tyvärr inte vad de heter.


Nu är citrusfrukterna här. Både clementiner och apelsiner. Citrusfrukter får mig att påminnas om att det lackar mot jul. Tycker dessa clementiner med blad var lite extra fina. 

Men innan jul så ska vi faktiskt fira en amerikansk högtid. Det blir Thanksgivings firande för oss här i Basel med ett mixat gäng. Några är äkta amrisar, andra liksom vi har bott i USA och andra är bara goda vänner. C har beställt kalkonen från en gård i frankrike. Vi blir ca 10 personer så vi hoppas på att en kalkon på ca 6 kg ska räcka samt få plats i en vanlig europeisk ugn. Har faktiskt hört från flera amrisar här om kalkoner de köpt som varit för stora för en vanlig schweizisk ugn. Det lät inte kul. Det ska bli kul att fira Thanksgiving. Har varit inne på Martha Stewarts hemsida och där hittar massor med inspiration inför denna helg. 

Julklappar? Har ni börjat köpa dem än? Vi är extra lyckligt lottade i år då vi inte behöver köpa några julklappar alls förutom någon till oss vardera. Vi sticker iväg till Florida på annandagen så julen kommer att firas solo bara vi två här i Schweiz i år. Känns otroligt skönt att inte behöva bry sig alls om julklappar.  Julbordet tror jag också blir nytt och alternativt i år. Man behöver ju inte en massa julmat då man bara är två. Tror vi kommer att satsa mer på delikatesser och snittar av olika slag. 

Idag skiner solen! Åh vilken skillnad att vakna upp till sol istället för regn. Vädret påverkar mig en hel del märker jag. Idag är en mellandag att ta vara på för imorgon kommer mer regn enligt progonosen. Vad ska ni hitta på idag?

10 comments:

eastcoastmom said...

Gillar er julplanering massor!
Thanksgiving gillar jag, men vet inte hur det blir med det i år. Desto mer nästa år, då vi firar i CT.

Jane said...

Lycka till med jobbintervjun!
Vi kör också på med Thanksgiving, undra om jag orkar baka en paj..förra året blev det peacanpaj ala Costco, haha.
Florida! Åh vad mysigt!!! Låter som en härlig jul!!

Kram

Annika said...

Thanksgiving älskar jag. Underbart fin helg, och så lågmäld.
LYCKA till med intervjun idag. DET jobbet skulle passa dig!
Idag har vi gråväder--gillar :-)))
Har inte köpt en enda julis ännu.
KRAMAR!!

Miss Marie said...

Håller tummarna för intervjun! Heja heja!

Har redan köpt några julklappar! :)

Anne said...

vilket trevligt upplägg och planer ni har för resten av hösten och årets högtider. Det låter super.
Vi har bestämt att gå ut och äta på Thanksgiving, vi har gjort det en gång förut och det var jättemysigt. De flesta restauranger är ju stängda men det finns de som är öppna och kör med speciell Thanksgivingmeny som förvisso inte är billig men you get what you pay for..Reservationer krävs och de förvsinner snabbt men vi fick platser. Vi kommer gå med en annan barnfamilj. Förra gången vi körde restaraungvarianten var det verkligen mysig stämning, jag trodde där mest skulle vara utlänningar men det var absolut majoritet av amrisar. Nu i år råkar det sig också så att många jag känner (amrisar) kommer köra restaurangstilen, även om de åker "hem" (var i landet det nu må vara) så kommer de gå ut, pga det just detta år varit så mycket i folks familjers liv som tagit stress och gjort att de inte känner för en stor bjudning så istället tar de familjen och går ut. Så inte alla amrisar verkar varje år fira så traditionsenligt heller.

December och julen däremot, då blir det mycket här hemma, kockande och bakande och jag har just börjat planera allt jag vill hinna göra.

Kram!

Anne said...

Och ja, jag hoppas intervjun gick bra!!!! Verkligen, jag hoppas att det är din tur nu. Hur känns det nu efteråt? Är de bra på att ge besked rätt snabbt hur man ligger till eller?

Saltistjejen said...

STORT LYCKA TILL med intervjun!! Fast du har nog kanske redan haft den nu då jag skriver här…
Hoppas i varje fall det gick bra! nu håller jag tummarna!!!!
Låter fint med Thanksgivingmiddagen. Sådant är himla mysigt.
Och julen låter toppen! Jag önskar vi kunde skippa julklappar men jag vet att vissa i Sverige kommer ge oss och då känner man att man ju "måste" ge ngt till dem också. Och vi borde försöka hinna köpa dem innan nästa fredag då vi reser dit, men fasen vad stressigt för M åker ju till San Diego imorgon och är inte tillbaka förrän på onsdagskväll…. Jaja, vi får se hur det går med det….
KRAM!

Desiree said...

Eastcoastmom, så attans skönt med att slippa julklappsstessen i år. Ja ni står ju med ena benet i USA och andra kvar i europa så jag förstår att T-giving inte blir så lätt i år. Ni får fira dessto mer nästa år istället.
Kram!

Jane, kul att ni också ska fira T-giving. Klart man får fuska lite men problemet här är ju att Costco dels inte finns. Här får man nog göra mycket själv av thanksgiving maten. Vi ska fixa kalkonen (hjälp) känner jag lite. Det blir till att göra stuffing och kanske någon rätt till. Men det ska bli kul.
Kram!

Annika,tack så mycket. Lite gråväder ibland gör mig inte heller något. Det är när gråvädret parkerar sig i veckor eller månader i sträck som jag blir helt le på det. Ha en fin dag.

Marie, tackar. Du är superduktig som redan fixat några klappar. Underbart att vara ute i så god tid. Jag önskar jag kunde bli bättre på sådant.
Kram!

Anne, låter som en superbra plan att gå ut och äta på T-giving. Om man är en liten familj som ni så lönar det sig inte riktigt att ställa till och laga en egen stor kalkon och massor av tillbehör. Vi brukade passa på att resa då det var T-giving och vi bodde i USA eftersom vi ändå inte hade någon familj att fira med och man hade ledigt i fyra dagar i sträck. Då brukade vi också gå ut och äta T-gving middag på resturang. Det var väldigt nice. Kul att ni får sällskap av en annan familj också. Helt rätt gjort. Svensk julmat förstår jag dock att du gärna kockar och fixar.
Tack så mycket. Jodå det känns bra nu efter intervjuvn. Jag fick ett positivt intryck och jag hoppas naturligtvis att de fick de av mig också. Jag känner att det är ett jobb som skulle passa mig rätt bra. De skulle höra av sig om ca 10 dagar.
Kramis!

Saltis, tack så mycket. Nu är det gjort och så skönt att ha intevjuvn avklarad. Jag inser att jag har gått omkring och varit lite orolig trots allt sedan de ringde i måndags. Nu har jag gjort mitt och kan bara hoppas på det bästa. Jag hoppas verkligen att det ordnar sig med nästa vecka och allt vad gäller hämta och lämna när du är själv. Ni förtjänar verkligen att få komma iväg. Jag hoppas ni får njuta mycket i Sverige och får koppla av och bli rejält ompysslade.
(Styrke)-Kramar!

Anne-Marie said...

Låter perfekt med era julplaner. Så skönt med värme och sol i Florida. Är man bara två kan det ju gå lika bra med litet enklare och friare upplägg vid en helg som Thanksgiving.
Jag kommenterade inte dina fina torgbilder igår - gör det nu i stället. Så vackra färger och så mycket fint och gott ni har. :)
Jag får hålla tummarna i efterhand och hoppas verkligen att det är din tur nu för jobbet. Kram!!

Anonymous said...

Visst är det härligt med goa vänner! Dom behöver man vartän man bor i världen :-)
Kul med Thanksgivingfirande! Hoppas kalkonen får plats :-D
Skönt med ert julfirande, jag skulee helst av allt vilja göra så med :-)
Kram!