Monday, December 2, 2013

Hello December

Well Hello december och första advent. Jag hälsar er välkomna med öppna armar.
I torsdags så invigdes Basels årliga julmarknad och stadens julbelysning tändes med pompa och ståt. Borgmästern håller tydligen tal varje år och sedan tänder man alla juleljusen så att de får tindra så vackert exakt kl 18:30 torsdagkväll innan första advent. Den här stora fina julgranen hade de klätt och ställt upp på stortorget.


Första december och första advent igår söndag. Känns lite overkligt men samtidigt underbart med den glittriga och festliga stämningen som december för med sig. Ljusslingor, adventsstjärnor, levande ljus och glögg eller gluwine. Lite julbak i köket med dofter från julkryddor som blandas med citrus. 

Lördag kväll njöt vi av en riktigt god middag med J och C som är från USA respektive irland. De reser mycket i sina jobb så det är inte alltid lätt att få till tillfällen att träffas. Därför var det extra roligt att vi fick tillfälle denna helgen och han ses innan jul. Lagade ankbröst för första gången. Det blev väldigt gott tillsammans med en apelsin-balsamico sås som jag gjorde. Till detta serverades en basilika-parmesan mos och ungsrostade kvisttomater. Experimentera i köket med nya recept tycker jag är kul.


Jag har julpyntat och fått upp alla fina stjärnor och ljusslingor. Så himla fint och mysigt!!!
Äntligen ljus i massor av olika format. Älskar sådan här punktbelysning.


Gästrummet fick både en ljusslinga och en julstjärna.

Min egna hemmagjorda glögg fixade jag färdigt lagom till första advent. Hittade några vinflaskor med skruvkork som jag kunde använda till att hälla ner min egen glögg i.

Igår hade vi en riktigt skön söndag som började med en härlig sovmorgon följt av en god långfrukost. Jag satt sedan och knåpade ihop en kalender för 2014 med egna foton från vårt första år här i Schweiz. Känns lite mysko att jag om två månader har bott här ett helt år redan. Jag beställde också lite julkort också med ett plock från egna foton. Kändes roligare än de vanliga köpejulkorten.

Söndagen avslutades med glögg, god middag och en saffransostkaka med blåbärssylt. 

8 comments:

Miss Marie said...

Härlig julbelysning, både ute i Basel och hemma hos er! Ankbröst med sås låter otrolgit smaskigt, mmmm!

Annika said...

Ja, jag har ju också jobbat hårt med julbelysning och mys denna helg.
ÄLSKAR det!!
Det är så härligt med all belysning i vintermörkret. Underbart.
Jag ska också göra lite glögg den här veckan, har jag tänkt. MUMS!!
Jag gör också egen kalender, och gör julkort av egna bilder.
Roligt, håller med. Brukar gå via My Publisher.
Kramar!!

Desiree said...

Marie, tack så mycket. Jättefint nu både hemma hos mig och ute på stan.
Kram!

Annika, pust ja det tar sin tid. Jag tror nog att du har gjort ett betydligt större jobb än vad jag har gjort. Jag älskar också den där mysiga stämningen som julbelysningen sprider. Det behövs i denna mörka årstid. Jag har provat någon lokal beställare för kalender och julkort i år. Blir lite dyrt att köra detta via My Publisher. Köra bara nya fotoböcker via My Publisher. HOppas att de blir fina ändå.
Kramar!

eastcoastmom said...

Den där maten lät jättegod, snor idén för såsen...!

Anonymous said...

Vi hade också glöggpremiär igår. Jag brukar hålla mig till första advent, men efter det går det åt desto mer! Jag gör vinbaserad glögg, så det går snabbt att göra mer när den tar slut :)

Anne-Marie said...

Vilken vacker julgran! Som jag skrev hos Annika har vi ingenting som liknar det andra, större städer har. Basel slår Weed och Mt Shasta med hästängder. :)
Du har det fint som vanligt hemma. Mysigt med alla ljus och vackra adventsstjärnor.
Ni har en riktig gourmetrestaurang hemma hos er. Anka låter väldigt gott.
Kram!!

Desiree said...

Eastcoastmom, det får du jättegärna göra.
Kram!

Familjenlalloo, kul med glöggpremiär. Jag gjorde också en vinbaserad glögg. Eventuellt får jag spä den lite till för den blev lite lite väl stark kanske. Men det lär ju inte var några problem.
Glögg är gott så här års.
Kram!

Anne-Marie, ja visst var den fin men granarna är ju ännu finare ofta i USA där de är rejält väldekorerade. Tack. Det blir väldigt mysigt när man får upp sina ljusslingor och adventsstakar med mera. Ankan blev både god och var inte alls så komplicerad som sagt som jag först trott. Det var kul att kunna bjuda på något sådant.
Kramar!

Charlotta Ljungblad said...

ÄLSKAR överkastet ni har på sängen i gästrummet! Superfint! Låter som en grym första advents-helg. Vår var också bra, om vi bortser från superförkylningen som jag drog på mig. Ligger numera nerbäddad hemma och mår dåligt. Suck. Kram!