Tuesday, April 15, 2014

Hushållsmaskiner och köksmisslyckanden

Hushållmaskiner, något man gärna köper för att de ska förenkla jobbet och spara tid. Några blir favoriter och andra visar sig vara roliga några gånger innan man känner att de trots allt inte var så bra eller så andvändbara. Många gånger tar de ju en hel del plats både i sig själva och med alla sina extra delar. Man glömmer också lätt bort att den tiden man spar på att inte hacka, skiva ect istället går åt till att diska alla delar. 

Vilka favoriter har ni? Vilka visade sig vara en smart investering och vilka använder ni nästan aldrig eller väldigt sällan?

Jag älskar min Kitchen Aid som jag köpte i USA. Använder den då jag ska baka bröd. Jag tycker den gör ett toppenjobb när det gäller att knåda degen. Köpte bara grundsatsen med degkrok och visp. Jag använder nästan aldrig vispen. Tycker att det går smidigare att använda den vanliga elvispen då jag ska vispa ägg och kaksmet. 


Vanliga kaffebryggaren och lilla kaffekapselmaskinen som jag köpte till oss som julklapp. Tycker att båda kompletterar varandra på ett bra sätt. Gammla kaffebryggaren använder vi dagligen till frukost då vi båda gärna dricker en eller ett par stora koppar kaffe. Kapselmaskninen är perfekt om man är själv och vill ha en kopp kaffe eller om man är många efter en middagsbjudning och några stycken vill ha kaffe. Funkar också bra då gästerna vill ha olika sorters kaffe eller olika styrka på sitt kaffe.


Stavmixen älskar jag. Det är en kökspryl som jag använder ofta. Pefekt till att mosa och även få soppor släta och fina. Blendern använder jag mest till att göra smoothies i. Den är jobbigare att diska så den åker inte fram lika ofta.

Gjorde blåbärsmuffins härom helgen och hittade ett recept där man hade i lite Hirs. Det blev riktigt gott. Hirsen gav varje tugga lite av en knaprig konsistens. 

Tycker att det är kul att prova nya recept. Något jag gärna gör. Ibland blir det bra och sedan finns det gånger då det inte blir bra. Inte blir gott. Tror det händer även den bästa av kockar med jämna mellanrum.


Jag bakade detta brödet för några veckor sedan som ser väldigt gott ut men det blev inte gott alls. Dels var det för lite salt i degen men det var också något annat med smaken som inte stämmde. Degen jäste fint och resultatet ser ju hur fint ut som helst men fick slänga resten då det smakade lite surt på något sätt. Det skulle vara gryn och frön som skulle svälla i vatten över natten. Jag glömde bort dessa och bakade inte brödet förrän två dagar senare och då hade grynen fått stå i vatten längre än vad som angavs i receptet. Kanske berodde den delvis lätt sura smaken på detta.

I helgen provade vi denna, Italian bubbles. Ingen äkta Prosecco men riktigt god ändå. Något jag gillar med att handla vin här är att man kan få chansen att provsmaka innan man handlar (hi hi det händer ALDRIG på Systemet i sverige). Inte på alla ställen man kan få provsmaka men om man går till någon av de specifika vinhandlarna finns ofta den möjligheten. 

Förra helgen tog vi fram en flaska rött från frankrike som vi tänkte skulle vara god till maten. Vi öppnade flaskan och när vi tagit några smuttar var insåg vi att det inte var speciellt gott helt enkelt. Det var inget fel på vinet men vi tyckte inte att det var gott. Vi bestämde oss för att vaska flaskan och istället öppna något annat. Det är min filosofi att det finns så mycket som är gott så jag känner inte att jag behöver pina i mig något som jag inte gillar vare sig det är vin eller bröd. Hur brukar ni göra vid misslyckanden? Har ni filosofin att här slängt minsann inget eller blää detta åker i soppen? Eller det kanske är så att det så sällan händer att det inte är något ni funderat över?


8 comments:

eastcoastmom said...

Vi verkar ha ungefär samma sorts hushållsmaksiner!
Och livet är på tok för kort för vin man inte gillar...

Desiree said...

Eastcoastmom, absolut :-)
Kramar!

Katta said...

Roligt att läsa om dina favoriter i köket. Jag ska snart investera i en espresso maskin och lusläser nu alla tips och råd. Ditt bröd såg riktigt gott ut.. Trist att det inte blev så, men så är det i bakets värld. Kram

Desiree said...

Katta, helt rätt att investera i en espresso maskin. Väldigt behändigt och man får väldigt gott kaffe också. Ja ibland blir det inte full pott när man provar nya recept. Tycker det är rogivande och kul som sagt att experimentera i köket. För det allra mest blir det ju bra resultat.
Kramar!

Anne said...

Kul inlägg!!!
Förutom Kitchen Aid så har vi samma maskiner. En Kitchen Aid har jag länge tänkt på, många år nu men inte satsat. Som du säger, vid kakbak tycker jag en elvisp funkar bra men på sistone har jag faktiskt saknat en Kitchen Aid lite extra mycket då jag just, som du säger du använder den för, bakat bröd. Kan för övrigt rekommendera att baka egna tortilla bröd för texmex mat t.ex. Sååå gott med egna tortillabröd. Du kanske gjort det många gånger.

Mysko med brödet, ser så fint ut. Men som du säger, ibland kan utseendet vara hur fint som helst men nåt är mysko med smaken. Kanske var det där med att det låg för länge.
Precis, även de bästa kockarna "misslyckas" nog titt som tätt. Vissa nya grejer blir sk "keepers" man gör mycket medan vissa nya recept blir en gång och aldrig mer...

Jo, tyvärr kanske man måste säga, men ibland åker ju saker direkt i sopen. Så är det bara. Ibland kan jag känna det är mina smaklökar och mina personliga smaker som dissar nåt jag gjort och blev oätbart men egentligen är det inget fel på rätten, det blev bara inget jag tyckte om. Men M kanske tycker det här var inte så dumt, långtifrån supergott men ok, godkänt och ätbart. Då brukar han äta upp det. Men om det är nåt vi båda känner nä, då åker det i sopen direkt.
Sen blir ju saker totalt misslyckade ibland också, helt oätbart typ glömmer bort så det bränns vid eller såna missöden.

Just nu är jag väldigt inne på quinoa, kör massor med såna matiga sallader flera gånger i veckan och experimenterar lite med vad ha i dem.

kram!!

Desiree said...

Anne, åh så gott med egna tortillas. Det måste jag testa. Har du något bra recpet?
Jag förstår precis vad du menar med att ibland så gillar man inte rätten även om det inte är något fel på den. Quinoa tycker jag också är väldigt gott och som du säger så passar det även väldigt bra i sallad av olika former. Perfekt nu när sommaren börjar närma sig och man vill ha lite enklare mat som just sallad.
Kram!

Anne said...

Mailar över länk till tortillarecept! Inte med en gång, men snart...

Suzesan said...

Ungefär lagom med sån tman behöver i kök med hjälpmedel. Kul att du visar.

Nej jag pinar inte i mig sånt jag misslyckas med. Det kastar jag.

Hirs är nytt för mig. Mina undulater älskade hirs. Hirskolvar.

Vet ju att det används mycket i andra länder där det växer och som mjöl tillochmed. Såg i affären att de hade hirs som mannagryn. Måste prova det någon dag. Hirs"mannagryns"gröt. Det kallades hirsmannagryn.

Härlig tid nu med den nya fina härliga självklara ekologiska trenden.
Kommer fram massor av grejor jag aldrig hört talas om. Ny mat. Nya drycker. Man får tänka om och ändra inriktning på matlagning. Ljuvligt gott alltihop.

Kram
/Susanne