Thursday, April 10, 2014

Torsdagsmix

Hello Thursday. Redan torsdag. Kör en torsdagsmix eller torsdagslista idag igen. Kärt barn har många namn.

Cyklar längst med denna gata daglien på vägen in till stan och gymmet. En av mina favoritgator. Jag har följt utveckligen av grönskan här. Nu så börjar dennna allé verkligen få sin underbara och ljuva grönska. Blir som att cykla igenom en grön tunnel här inom kort.


Min favorit kyrka i Basel bland annat för att de alltid har så otroligt fina planteringar och rabatter. Kolla in vilken färgprakt alltså.


Älskar mina Sketchers som jag köpte i USA sist. Så himla sköna, lätta och nätta. Rena rama spa upplevelsen för fötterna att trampa runt i dessa.


Påsken närmar sig med stormsteg. Ägg tider. Ägg förvaras här i rumstemperatur i både butiker och hem. Har hittills alltid haft dem i kylen men det kanske är onödigt. Hur förvarar ni era ägg? I både sverige och USA säljs de i kyl i de flesta butiker.

Påskhare eller påskkyckling. I sverige är det påskkycklingar som gäller här är det påskharar istället. Traditionen bakom påskhare eller påskkyckling bir jag nyfiken på. Får googla och läsa på på nätet.

Förra veckan var jag på en vinprovning.Den här vinbåten lägger varje år till några dagar i Basel och här kan man prova schweiska viner. De kör bara schweiska viner här vilket är kul. Var där förra året också. Nu kan jag ju dels lite mer tyska så det är lättare att kommunicera och dels så kan jag liiite mer om vin och druvor. Schweiz har en hel del vinodlingar men exporerar väldigt litet. Personligen i min smak så faller mig de schweiska vinerna inte riktigt i topp. Jag tycker att många är lite intetsägande. 

Jag hjälpte ju till som voluntär på bibliotektets engelska begagande bokförsäljning i förra veckan. Böckerna sålde som smör i solsken. Varje bok kostade ca 15 kr styck och köpte man 6 böcker fick man dem för 70 kr. Jag satt i kassan och det gick i ett i princip. Hann dock kika runt lite själv en kortis och kom hem med dessa två fynd. 

Jag testade en ny språkgrupp igår. En vän som anordnade en konversationsgrupp för oss som vill öva på sin tyska. Underbart och mycket uppskattat initativ. Vi träffades på ett café i stan och satt sedan och pratade med varandra i ca 1.5 timmar på tyska hela tiden. Ett perfekt sätt att förbättra sina språkkunskaper. Just detta med att prata är ju det svåraste momentet. Det hjälper att prata och öva med andra så himla mycket. Otroligt givande. Väldigt glad för detta initativ. Tanken är att man ska träffas så här varje vecka och småprata någon timme. Helt perfekt.

Ny säsong av House of Cards. Jippi, har precis kollat in första avsnittet på säsong två. Åh nu har jag många nya spännande avsnitt att se fram emot och kolla in. Kvällarna är säkrade.


Sådan underbar vårkväll igår. En ljum och vacker kväll med fågelsång i skymningen. Jag njöt i fulla drag då jag cyklade hem. Det är rena rama svenska sommarvädret här. Njuuuuter så i fulla drag. 18 sköna grader idag. Älskar att sitta ute på altanen och plugga då. Jag undrar hur det ska bli då vi åker till Stockholm i nästa vecka över påsk. Nu har vi blivit bortskämda med svensk sommar redan. Kommer kanske frysa rejält där. 

10 comments:

Miss Marie said...

Du hittar på så mycket skoj hela tiden, önskar jag hade varit lika företagsam som du när jag bodde i München! :) Konversationsgrupp är kanon, man lär sig så mycket så!

Martina said...

Häftiga skor! Tränar du i dom?

Jag förvarar alltid äggen i kylen, men i affärerna star de i och för sig inte kylda...

I Frankrike är det les Cloches (kyrkklockorna) som kommer med paskgodis... Väldigt märkligt. Kan inte riktigt storyn, nagot med att det är kyrkklockorna fran Rom tror jag.
Kramar

Anna, Fair and True said...

Jag har också undrat om påskklycklingar och påskharar så om du tar reda på något får du gärna skriva om det. Här i Belgien verkar påskpyntet vara mycket tuppar, hönor och kycklingar liksom i Sverige. Jag tror det har något med pånyttfödelse, ägget är liksom början.

Annika said...

De där ljuset…det där vårljuset på sista bilden. Visst finns det inget ljuvligare ljus? SÅ kristallklart och så ljuvligt. SÅ många löften i det ljuset om vad som komma skall.
Här kommer påskharen, som du vet.
Och ja, vi har äggen i kylen, som du också vet :-)
Underbara foton. Kyrkan är så vacker!!
Kramar min torsdagsfrände!!

Anna, Fair and True said...

Glömde skriva att vi har äggen i kylen. Datumet på kartongen är egentligen för rumstemperatur så i kylen kan de hålla över ett år sägs det!

Anne-Marie said...

Hann inte kommentera igår på allt det vackra du visade. Så undert vackert du har det nu. Vi har också börjat få litet blommande träd även om det mest fortfarande är "i sin linda". Vi har också ovanligt varmt - +24 igår. Så varmt "skall" det inte vara hos oss så här tidigt men allt verkar annorlunda i år.
Påskharar verkar vara det som gäller i USA. Nu har vi ju (som du vet) väldigt litet påsk i USA men i affärerna ser jag mest påskharar i choklad.
Har faktiskt aldrig sett ägg i rumstemperatur. Kan det verkligen vara säkert? Intressant. Här står ju äggen alltid i kylskåp - både hemma hos mig och i affären.
Den där kyrkan är så fin som du passerar.
Kram!!

Desiree said...

Marie, åh tack vilken fin komplimang du ger mig :-)
Detta med konversationsgrupp var kanon. Jag ser redan fram emot nästa gång.
Kramar!

Martina, nej jag tränar inte i dessa utan använder dem som vardagsskor. Idag har jag gått runt med dem hela dagen och det har varit hur skönt som helst för fötterna.
Kyrkklockorna alltså som kommer med påskgodis? Spännande. Där fick jag lära mig något nytt. Du förvarar också dina ägg i kylen. Jag inser att jag stoppar mina ägg i kylen av gammal vana så de får nog fortsätta att bo där.
Kram!

Anna, det ska jag försöka kolla upp och skriva lite mer om. Intressant. Kanske går det någon kycklinggräns någonstanns i europa Blir lite nyfiken på i vilka länder man kör med påskhare och i vilka man kör mer kycklingar. I USA var det mest påskharar liksom här. Oj det där med datumstämplen på äggen vad gäller kyl eller rumstemperatur kände jag inte till. Intressant.
Kram!

Annika, tack. Helt ljuvligt sköna vårkvällar här just nu. Jo jag kände till att det är påskharar i USA och du liksom jag förvarar alltså äggen i kylen också.
Kram!

Anne-Marie, det där med äggen verkar vara olika kultur vad som som gäller. Men här förvaras de och säljs i rumstemperatur alltid. Men jag förvarar mina av gammal trogen vana i kylen. Ja påsken är ju tyvärr inte så stort i USA då det är en kyrklig högtid och man inte direkt firar sådana där. Här är det påskägg och påskpynt för fulla muggar överallt.
Kram!

eastcoastmom said...

I Spanien såldes äggen inte från kyl, utan direkt ute i butik. Tydligen behövs inte äggen kylas om de ska ätas inom några veckor!
Vilken underbar allé! Och vilken grönska ni har nu! Här är våren trög men den är på gång nu, äntligen.

Anonymous said...

Vad kul med äggen. Jag har en enda kompis som chockade oss alla med att förvara äggen i skafferiet istället för i kylen. Har aldrig sett det någon annanstans än hos henne. Men det stämmer ju att ägg håller evighetslänge, även om man har knäckt dem. Jag använder ofta gulor när jag gör glass och så sparar jag vitorna i kylen och de kan lätt stå en månad eller två utan att bli dåliga.

Desiree said...

Eastcostmom, tack info om äggen. Kanske jag ska flytta ut dem från kylen eftersom vi brukar äta upp dem jag köpt inom några veckor. Man spar lite plats i kylen :-)
Tack!

Familjenlalloo, din kompis gjorde rätt i detta. Jag tror man många gånger gör saker av vana utan att fundra så mycket på om det verkligen behövs eller inte. Sedan kommer man till nytt land och ny plats och då lär man sig nya saker. En av många fördelar med att flytta och byta land att man får upptäcka sådana här nya små detaljer.
Kram!