Wednesday, June 25, 2014

Sommar i Basel

 Det är sommar nu här i Basel. En härlig sommar hittills. Här blir det lite mer sommar på riktigt med temperaturer som oftast håller sig mellan 20 och 30 grader. Emellanåt kommer några riktigt heta dagar med 30 till 40 grader. Men jag gillar nog bäst då det håller sig mellan 20 och 30. Midsommarvädret i Sverige har jag förstått var minst sagt kyligt och ostadigt och att det varit väldigt kallt för årstiden nu i juni månad i Sverige. I Stockholm kunde man ju gå och vänta och vänta på att sommaren skulle komma och ibland kom den aldrig. Att bo så här på sydligare bredgrader passar mig betydligt bättre.
 När mina föräldrar var här så tog vi en av dessa små båtar som korsar Rhen och plockar upp passagerare från Klein till Gross Basel och vice versa. Ett trevligt sätt att korsa floden och få chansen att se staden från vattenet om man har lite extra tid. Dessa små båtar har gått denna rutt sedan urminnes tider.

 På vår altan trivs vi. Tillbringar mycket tid där. Äter varje middag som går där ute. Vi har köpt en ny fin Lavendel. Våra citrusträd har piggnat på sig rejält sedan solen och värmen kom. Nu trivs de ordentligt och har till och med blommat. Vi hoppas nu att det kommer en hel del frukt på våra båda Qumquat träd.

Hortensiorna är sååå fina just nu. Stora stora blomsterbollar i blått, rosa och lila. Helt underbara.

 Tyskan är slut för terminen så just nu har jag faktiskt lite sommarlovs känsla.  Känns ovanligt och underbart. Underbart att njuta av dagarna som de kommer. 


5 comments:

Miss Marie said...

Ser så härligt ut! Håller med, jag föredrar 20-30 grader, särskilt mitt i en storstad!

Annika said...

Holy holy vilka hortensior. Vet du, här hos oss blommar knappt hortensiorna iår. De fick sig en djup knäck av Ploar Vortex och den enorma kylan i vintras. Så de flestas hortensior blommar icke iår. Känns konstigt att inte se min älsklingsblomma.
Dina hortensior är ju totalt ljuvliga!!!

Ja, jag är också tacksam över att jag varje sommar få garanterad sommar här. Erkänner att jag oroar mig för nästa vecka då vi ska hem till kylan hemma. HOPPAS verkligen att vi ska få lite värme. Det r som du säger, det har funnits somrar då värmen aldrig kom...

Vi har skönt väder nu, mellan 27-31 grader, ganska luftfuktigt...
Men ändock skönt.


Kramar!!

Anne-Marie said...

Det låter bra med temperaturer mellan 20-30 grader. Vi lär få uppemot 35-40 nästa vecka. Det är inte skönt.
Oj så vackra hortensior. De måtte trivas i det klimat som Basel har.
Härligt med er balkong som ni kan utnyttja så mycket. Det betyder mycket att kunna vara utomhus och samtidigt hemma.
Betr. ditt inlägg igår - att bo som du gör måste vara helt fantastiskt. Att ha allt detta vackra inpå husknuten. Bra att kunna handla i andra länder när det är dyrt i Schweiz.
Kram!!

Charlotta Ljungblad said...

På västkusten har vädret varit - peppar, peppar - helt ok, faktiskt! Inte supervarmt, men i alla fall solig, och oftast spricker det upp på kvällarna om det har varit lite molnigt på dagen. Min semester börjar nästa vecka, och det hade varit skönt med några riktigt fina dagar så man känner att man har fått soldosen för det här året :=)

Anonymous said...

Just det dar stabile sommarvadret som man kan lita pa saknar jag har! Vi hade det de forsta sex aren jag bodde I England men sedan dess har det varit lite si och sa... De senaste 3 veckorna har vi haft ca 22-26 grader och sol varje dag och vi har verkligen njutit! Men eftersom det varit sa konstigt vader det senaste aren sa vagar man liksom inte lita pa att det ska halla I sig. Och mycket riktigt ska det nu andra sig och bli regnigt och runt 16-18 grader fran och med imorgon... da vi ska aka och campa. Skojigt varre ;-).

Sa fint det ar med alla blommor hos dig! Er altan ser sa mysig ut. En riktigt fin uteplats ar underbart!
Kram