Thursday, August 14, 2014

Torsdagslista

 Varför inte en traditionell torsdagslista denna torsdag. Here goes:

Mitten på augusti just nu. Än är det sommar i luften. Det svajiga sommarvädret fortsätter med ömsom sol och regnskurar. Igår öste regnet ner med jämna mellanrum då vi hade kraftiga regnskurar under dagen. På eftermiddagen blåste det helt otroligt. Här har det inte varit en sådan topp sommar som ni haft i Skandinavien i år. Det har regnat en hel del, så pass mycket att det varit alldeles för strömt att bada i Rhen i år. Man har inte heller kunnat bygga upp den vanliga scenen för sommarmusikfestivalen utan fått flytta upp den på land.



Frukt och grönt är tydligen något som svensken liksom övriga i världen äter för lite av enligt en artikel i DN som jag läste denna vecka. Rekomendationerna är 500 gram dagligen. Själv älskar jag frukt och grönt och har inga problem att komma upp i 500 gram. Äter nog ganska lätt ca 1 kg frukt och grönt om dagen.

Augusti och skördetider. Njuter till fullo av aprikoser, persikor, nektariner och plommon som det finns mycket av just nu. Äpplena har inte riktigt peakat ännu. Mina päron, nektariner och persikor måste helt vara krispiga. Gillar inte när de är för mogna och saftiga. När jag köper dem stoppar jag dem därför i kylen för att de ska hålla sig hårda längre.

Under sommaren har jag införskaffat denna köksvåg. Väldigt praktisk då man ska baka och väga upp ingredinser. Fastnade för att den också var snygg och lätt. Fler och fler recept verkar övergå till att ange torra ingredienser i vikt istället för mängd.


Kräftskivor. Augusti är ju kräftmånad. Har ni ätit några kräftor ännu? Just detta med kräftskiva och att äta kräftor känns ganska typiskt svenskt. Inget som man ägnar sig åt här nere. Kräftskiva är inbokad med svenska vänner sista helgen i augusti. Kräftor handlas på IKEA här.

Våra Schweiz-tyska vänner har under sommaren fått en liten dotter. Hon sitter i sele och sover gott medan vi kör hike upp för bergstopparna. Föräldrar ledigheten här är ca 3-4 månder för mamman. Vår vän kommer att vara hemma med sin dotter ett halvår då hon la ihop föräldrarledighet och semester. Pappledigheten är skrämmande kort med bara två ynka dagar här. 

Blir bara mer kär i bergen och naturen här. Faktum är att jag och C trivs ofantligt bra här just för att det finns mycket vacker natur som är lätt-tillgänglig och att det finns så mycket olika aktiviter att göra som vi älskar. Sommaren njuter man av alperna genom att hika och vintertid genom att åka skidor.

Tåg som spårade ut i sydöstra Schweiz igår. Läskigt. Ett under att ingen dog tydligen. Urspråningen orsakades av ett jordskred. Det har regnat här en hel del under sommaren så jordskredet orsakades troligtvis av regnmängderna. Obehagligt som sagt men tur i oturen att alla klarade livhanken.

Jag önskar er alla en trevlig torsdag. 

4 comments:

Annika said...

Läste om det där urspårade tåget i AB igår. Vilken ågren jag skulle ha haft om jag hade befunnit mig där. TACK och lov att ingen dog.
Frukt och grönt, samma här, älskar det!!!
Kan inte tänka mig en måltid utan en stor sallad till. Eller att gå en dag utan att äta frukt.
SÅ gott!!
Kul att du också började torsdagslista idag. Jag gillar när alla trillar in i gamla rutiner.
Kräftor äter jag med mina svennar senare i höst. Tror nog bara det är hemma, och kanske i Finland, man kär kräftskivor.
Kramar!!

Desiree said...

Annika, oj det dök alltså upp på amerikanska nyheter också. Väldigt läskigt. Ett tåg där man själv mycket väl hade kunnat befinna sig på.
Äter också liksom du alltid en stor sallad till varje måltid utom frukost. Äter frukt till frukosten och gärna en eller två frukter efter middagen också. Du har nog rätt angående kräftorna.
Kram !

Charlotta Ljungblad said...

Köksvågen är vår bästa vän! Använder den till typ allt, det är perfekt! Hoppas du får en superfin helg! KRAM!

Suzesan said...

Usch ja vad läskigt med tåget. Tänkte på er direkt och tänkte på det andra tåget ni åkte det som gick kringlekroka och rakt upp. Vilken tur de hade sinnesnärvaro och att alla klarade sig så bra.

Köksvåg är bra har nyligen skaffat en ny mer noggrann. En gramvåg.Den väger även vätskor.

Jag vill ha persikor och nektariner på gränsen till att bli övermogna. Väldigt mogna och de ska vara saftiga. Men päron och äpplen vill jag ha krispiga. Speciellt päron.

Bra att alla äter på oilka sätt

Underbar kräftbild.

Kram
/Susanne