Monday, October 27, 2014

Min Helg

Det har pågått en hel del här i stan under denna helgen. Det har inte gått någon nöd på mig trots att jag varit gräsänka. I lördags startade den årliga höstmässan i Basel "Herbstmesse" som den heter. 

Den är alltid mysig att besöka. Detta är tredjeåret jag besöker denna mässa. Allra första gången jag vari Basel innan jag flyttade hit så pågick just höstmässan. Den pågår två veckor varje år i oktober. Herbsmesse är en gammal tradition med mycket tradition bakom. Den har pågått i 544 år! Alla år jag besökt den har det varit samma stånd på samma plats med ganska mycket samma som erbjuds. Men den är som sagt mysig.

Den pågår på olika ställen runt om i stan. Det är stånd med diverse läckerheter och hantverk men det är också en hel del tivoli åkturer för barn med karuseller av diverse slag och spelstånd.

Mycket godis av olika slag, rostade och brända mandlar, kola, choklad, karemeller. Det finns också kryddstånd, testånd, marmelad, senap och annat. Jag handlade lite olika kryddor som kan vara svåra att hitta i vanliga butiker samt lite gott te.

Nougat i många olika smaker och naturligtvis stånden med rostade kastanjer som är så poppis här om hösten. Rostade kastanjer är ett säkert höstkort och säljs hela hösten och vintern. Så fort det blir kallt så dyker de upp.

 Detta är någon slags pepparkaks variant. Tjockare och större än våra svenska pepparkakor. Något mellanting mellan vanliga pepparkakor och mjuk pepparkaka. Glaserade med olika motiv från Basel. Man kallar dessa för Magenbrot.


Den delen av Herbstmesse som jag gillar bäst är just stånden med kryddor och hantverk som pågår kring Basels universitetsområde. Här finner man allt från stickat till julkulor. 

 De traditionella marknads snacksen drar massor med folk. Det är korv som serveras med senap och en bit bröd, diverse rätter med smält ost så som raclette, creps, våfflor, rösti. Det är inte några nyttigheter utan mest diverse flottiga snacks men de hör till och är uppskattade bland besökarna. Mycket fritterat och mycket sött men många lokala specialiteter som endast dyker upp varje år i samband med Herbsmesse.

 Diverse keramik skålar, tekoppar och fat. Här kan man hitta smått och gått som kan bli potientiella julklappar.


Även lite småskojsiga saker som tjocka små änglar. Finns mycket smått att kika på. 



Förutom Herbstmesse har jag även besökt årets vinmässa tillsammans med en kompis. Det finns alltid något nytt att upptäcka där. Den kan dock vara lite överväldigande. Finns så mycket vinsorter, druvor och importörer att välja bland. Det är helt omöjligt att prova sig igenom mer än ett axplock av allt som finns att välja bland. 

Det har varit en skön helg med underbart höstväder. Soliga fina dagar med sköna temperaturer på ca 15 grader dagtid. Sommaren var inget vidare men hösten har varit dessto finare. Ny vecka och på tisdag kommer C hem igen vilket ska bli skönt. Det har varit en hel del resor för honom denna månaden och det ska bli skönt nu när det blir lugnare igen.

8 comments:

Annika said...

Den där marknaden skulle jag gärna strosat runt på. Vilka trevliga grejer de säljer. Ser både ett och annat där som jag skulle kunna tänka mig att ha.
OCH snart börjar väl era julmarknader.
Mysigt.
Ha en fin måndag!!
Kramar!

eastcoastmom said...

Ser ju helt ok med höstmarknad, skulle gärna besöka en sån!

Miss Marie said...

Åh, saknar de tyska marknaderna! :)

Desiree said...

Annika, jag tror du skulle gilla den här marknaden. Ja du har helt rätt i att snart är det inte långt kvar tills julmarknaderna börjar. Första advent så blir det julmarknad istället.
Kram!

Marie, jag tänkte precis att du skulle få lite längtan efter tyska marknadern när du såg dessa bilder.
Kram till dig.

Eastcoastmom, den är himla mysig och trevlig.
Kram!

Anne-Marie said...

Tala om traditioner - 544 år! Där kan USA slänga sig i väggen. ;)
Ser väldigt mysigt ut med allt som säljs och mycket gott att äta.
Nougat var väldigt länge sedan jag åt. Kom att tänka på det nu.
Mysigt att göra saker på egen hand men trevligt också att C kommer hem snart.
Kramar!!

Charlotta Ljungblad said...

För de första - grattis i efterskott!

Vilken fin marknad! Jag är ju löjligt svag för rostade kastanjer, mmm. Det brukade jag äta när jag bodde i NYC, så himla gott! Och mysigt!

Suzesan said...

Sååå måste jag utropa grattis på födelsedagen i efterskott. Så där hade du en ju till godo lite så här efteråt :)

Oj vad jag tyckte om de där tjocka änglarna. Alltså ni har så underbara marknader. Vilken lyx. Jag såg nougar och det vattnades i munnen.

Härligt tidsfördriv att strosa på marknader. Jag har aldrig ätit rostade kastanjer. Kanske det är gott.

Hurra hurra hurra Hurray för Desireey...:)

kram
/Susanne

Desiree said...

Anne-Marie, hi hi ja när det gäller historia så ligger USA i lä kan man säga :-)
Den här helgen fanns mycket kul att kika på och vädret var dessutom underbart.
Kramar!

Charlotta, tack så mycket. Eftersom det inte blev så mycket firande på själva dagen så kör vi vidare med lite firande nu till helgen vilket ska bli underbart. Om du gillar rostade kastanjer får du åka ner hitåt någon gång här ÄLSKAR de sina rostade kastanjer och man finner alla möjliga sorters efterrätter och krämer med just rostad kastanj.
Kram!

Susanne, hi hi ja visst var de söta. Finns alltid så mycket smått och gott att upptäcka på sådana här marknader.
Kram till dig.