Tuesday, November 11, 2014

Gyllene och guldgult

Igår hade vi en riktig innerkurardag med höstrusk och regn. Men jag klagar som sagt inte. Vi har haft väldigt fint väder för det mesta och oftast bra väder om helgerna. Det gör mindre om det är regn och rusk när man ändå ska sitta på kontoret och jobba. En bild jag tog i helgen på vår allé som jag brukar cykla på då jag ska till mataffären. Än finns det gylle fina guldgula blad kvar på grenarna.

Det märks att det börjar lacka mot vintertider för nu är det citrustider i butikerna. Finns hur mycket fina smarriga gula frukter som helst. Både apelsiner och clementiner är jättefina. Jag köpte vår första nätpåse med clementiner denna helgen.
Fikontiderna är däremot förbi :-(
Jag älskar fikon så det är lite sorget men jag har å andra sidan hunnit smaska i mig ganska många fikon medan säsongen pågick.

Den här grönsaker karvar barnen lantärnor av och sedan har man en ceremoni med sånger där man tänder sina lanternor och går i en procession inför St. Martindagen. Detta är kring den 11 och 12 november. Tunrip lantern procession.
 Jag har äntligen äntligen efter nästan 2 år hittat mandelmassa! In La France of course. Jag vet i för sig att man kan göra egen men jag har ännu inte testat. Det ska tydligen inte vara så klurigt.


Min nya favvo frukt just nu är nog dessa, sharonfrukten. Väldigt god!

Ikväll ska jag och C möta upp med bagar Anna som bakar det mest himmelskt goda surdegsbrödet här i Basel. Vi ska träffa henne och hennes make och gå ut och äta sushi. Ska bli jättekul att få umgås lite och lära känna varandra lite mer. Ser också fram emot att få prova denna sushi resturang som jag hört talas om mycket. I looove sushi så det ska verkligen bli gott.

7 comments:

Charlotta Ljungblad said...

Älskar när man hittar saker man har letat efter länge - här i Sverige har vi ju ett ganska bra utbud på saker men när det kommer till märkliga, indiska kryddor brukar jag gå bet. Hittade bockhornsklöver i butiken häromdagen och höll på att göra en liten triumfdans i ren lycka, haha. Kram!

eastcoastmom said...

Citrustider, ja! Här är det också svårt att få fatt på mandelmassa men har hittat på Whole Foods.

Annika said...

Jag har hittat Odense mandelmassa på vanliga affären. OCH Marsipan.
Love it.
Och ja, var annars finns det mandelmassa än i Frankrike. Underbart!!
Nu är apelsinerna så goda. OCH jag hittade riktigt goda clementiner häromdagen.
Coolt med kålrötterna som barnen karvar. Det är väl så man firar Mårten Gås och Mårten-afton i Sverige.
Kramar!!

Desiree said...

Charlotta, ja det håller jag verkligen med om att det liksom blir stor lycka då man äntligen hittat något man saknat men inte sett tidigare.
Kram!

Eastcoastmom, marsipan går att hitta överallt men inte mandelmassa. Tur att det går att finna på Whole Foods.
Kram!

Annika, nice! Vilken lyx att ha sådant bra utbud nära till hands. Det är främst C som är den STORA mandelmasseälskaren. Blir lycka om jag köper lite och bakar en äppelkaka med eller något sådant till honom. Clementinerna här är riktigt goda nu. Ja just det! St.Martin har nog koppling till Mårten Gås kanske. FÅr ta och läsa på,nu blir jag nyfiken. Jag har ännu inte sett en sådan här procession så jag kanske får se till att komma iväg och kolla in detta i år.
Kramar!

Anne said...

Yay för att hitta saker man letat efter!
Har samma erfarenhet som Annika, Odense mandelmassa (och marsipan) har jag hittat här i mataffären men placerad på världens konstigaste plats. Odense mandelmassan och marsipanen säljs i tuber som ligger bredvid frukt-och grönsakskonserverna. Jag menar, vem sjutton tänker på att leta bland konserverna.
Apropå saker som inte finns här men jag har aldrig sett eller hittat passionsfrukter i fruktdisken. I Sverige finns det ju överallt. Hur är det i Schweiz, Frankrike och Tyskland?
Det är ju rätt vanligt med svenska recept och efterrätter som innehåller passionsfrukt, jag har nog aldrig sett amerikanska recept med passionsfrukt och frukten har jag som sagt inte sett nånstans.
Nu är det kväll hos er och du kanske som bäst smaskar i dig sushi. Hoppas att ni fick en trevlig kväll!
Kramis!

Anne-Marie said...

Vackert med gula löv. Har ni de där röda, orange löven som östkusten i USA har? Vi har det inte.
Mandelmassa som är så gott. Självklart finns inget sådant hos oss. Det krävs nog litet mer exklusiva affärer. Och inga Whole Foods finns ens inom nära köravstånd.
Vad är sharonfrukt? Har aldrig provat.
Kram!

Suzesan said...

Sharonfrukt är så gott. Mums. Såna härliga marknader. Tur att du hittat mandelmassa. Men nej det är inte så svårt att göra men ganska dyrt. Mandel är inte billigt :)

Kram
/Susanne