Tuesday, November 4, 2014

Halloween 2014

 Måste ju visa upp Halloween pumpan. Inte så snygg eller avancerad på något sätt. Väldigt enkel men ändå fin. Jag fick karva till den lite i hast. Hade egentligen tänkt att C skulle få stå för det konstnärliga med att karva den men han hann inte. Min konstnärliga ådra är ytterst tunn så det fick bli detta.

Halloween var dock väldigt lyckad i år. Det kom fler barn i år än förra året. Jättebra med info lapparna som de skickar ut till alla i området. Då kan man välja om man vill delta eller inte så vet man också vad som gäller. Det kom barn och ringde på stup i ett mellan kl 18 och 20. Allt vårt godis vi hade köpt tog faktiskt slut. Tur nog tog det slut ganska lagom mot 20-tiden.


Jag hann springa ut en liten vända och fota lite innan barnen började anlända. Många roliga och fina pumpor som stod här och var uppställda på både fönsterbrädor och entréer. 

De flesta barn kom tillsammans med antigen mamma eller pappa. De var jättefina och söta allihop i sina dräkter av olika slag. Tyvärr fick jag inte några bilder på dem. Här säger man tydligen" sött eller så gör jag surt" om man skulle direkt översätta. I Sverige säger man bus eller godis. 

Nästa år lär ju Halloween vara på en lördag så då ska vi se till att klä ut oss och bjuda in till Halloween partaj. 

En lite rolig skylt som är så typisk för Basel eftersom det är staden som ligger precis på gränsen mellan flera länder. Här åker du för att komma till motorvägen som leder både till tyskland och frankrike men också för att komma vidare i Schweiz. Sedan kommer du åt samma riktning även mot flygplatsen.Flygplatsen ligger faktiskt på fransk mark. När man stiger in i Basels flygplats och hämtat sin väska får man även välja utgång. Den ena leder ut till frankrike och den andra till schweiz.


 Underbar kvällsnjutning att få läsa lite i de magazin som C hade med sig här förra veckan. Lite lustigt att de faktiskt alla går i lila-toner på sina omslag. Älskar Elle mat och vin för att de har fina reportage och väldigt fina fotografier liksom goda recept. 

Äntligen har jag fått sova riktigt gott i natt. Sådan skillnad. Det där med att få för lite sömn är något jag är känslig för. Jag funkar inte alls om jag är för trött. Jag gjorde misstaget att inte gå och lägga mig i tid söndagkväll. Satt uppe och kollade på en film jag egentligen inte var intresserad av vilket gjorde mig arg på mig själv hela dagen igår. Men nu har jag fått sova gott och vilket underverk det är att få en god natts sömn.


7 comments:

Charlotta Ljungblad said...

Jag tyckte din pumpa blev jättefin! :=)

Kul att få en massa tidningar dessutom, när jag bodde i USA var det bästa studen på dagen när brevbäraren kom med tjocka paket hemifrån - ofta fyllda med tidningar som mina föräldrar skickade till mig!

Kram!

Annika said...

Ja, pumpan fin!!
OCH så bra att de firar Halloween precis som man ska i ert område. Gillar verkligen det!!
Svenska tidningar är verkligen underbart.
Glad att du fick sova bättre natten som gick.
Kramar!!

Desiree said...

Charlotta, det förstår jag att det blev en favorit då brevbäraren kom med tjocka paket. Man uppskattar sådant så mycket mer då man bor utomlands. Fraktkostnaderna är ju rätt hutlösa men vilken glädje att få några tidningar ibland.
Kram!

Annika, helt ok, inte något vidare snygg men ändå nöjd att jag karvade till den.
Kram!

Anne said...

Hehe, det där har hänt mig också. Att jag fastnat för en film som inte alls var bra och "slösat" bort en lång natts sömn på det och sen ångrat det bittert följande dag. Det är ju en sak om det är nåt riktigt bra men när det i princip är bara skit så nej slöseri med tid.
Det har sagts tidigare men svenska tidningar är så underbart att få lägga vantarna på, mattidningarna sparar man ju också så de känns inte så slit-och släng heller utan de använder man ju.
Jag tycker också pumpan var snygg! Jag har noll konstnärlig ådra så jag blir impad av allting :)
Vad roligt det kom så många barn och att halloween verkligen firas i Basel. Hos oss var det överraskande lite barn, mindre än i fjol. Jag tror det beror på att det regnade. Men visst, kom en del kids men vårt område har aldrig varit superduper halloweenpackat. Jag tror vi bor "fel" på det sättet.
Men snacka om att halloween verkar ha slagit igenom på bred front hemma. Pappa berättade att de haft runt 40 barn och alla hade varit så fint utklädda. Sen vi flyttade 2006 så har massor hänt, då var halloween ingen dag alls som firades utan det där har ju helt klart exploderat på senare år.
Kramis!!

Anne-Marie said...

Har faktiskt aldrig karvat en pumpa. Michael var inte intresserad av Halloweenpynt så det blev inte naturligt tillsammans med honom. Sedan är jag ju minimalist även när det gäller pynt. ;)
Tänk att man inte säger "trick or treat" i Sverige. Man tycks ju ta efter alla andra engelska ord och uttryck.
Verkligen kul skylt. Ser att jag skulle bli litet lätt förvirrad och kanske inte veta vart jag skulle ta vägen.
Kram!

Charlie sa ... said...

Fint!! Gillar din pumpa. Så ska dem se ut tycker jag!
Här var Halloween precis lagom. En del hade gått all in, andra mer diskret.

Svenska tidningar - makalöst härligt!

Skönt att du sovit bättre nu också.

KRAM!

Desiree said...

Anne, ja visst är det surt när man känner att man slösat bort tiden på det där sättet. Blev ganska sur på mig själv. Oj vad mycket barn som kom till din pappas område. Visste inte att det slagit så stort i Sverige.Antar att det skiftar väldigt beroende på vart man bor och i vilket område även i Sverige. Finns det mycket barn så blir det nog bättre chans till halloweenstämning. Jag hoppas att ni får riktigt bra Halloween stämning i ert nya område.
Tack för att du tyckte att pumpan var fin. Den var inte den bästa men den fick duga.
Kramar!

Lotta, väldigt barnslig :-)
Du bjöd som vanligt på jättefina Halloween bilder och höstbilder på din blogg.
Kram!

Anne-Marie, jag tycker du ska prova att karva en pumpa till nästa år om du aldrig provat detta. Det är en kul grej att göra. Det är ett bra pynt eftersom man kan använda pumpaköttet till att baka eller göra en soppa.Kärnorna kan du rosta i ugnen och sedan strösla på sallad eller gröt eller en soppa. Ett pynt som går åt. Bara skalet blir kvar.
Kram!