Tuesday, December 30, 2014

En vit värld i Basel

Midvinternattens köld är hård, strjärnorna gnistra och glimma... Viktor Rydbergs dikt Tomten är fin som Anne-Marie nyligen publicerade i sin helhelt på hennes blogg.

Basel har förvandlats till en vit, fluffig värld.  Vi fick en väldigt kall och klar natt igår. Kylan var minst sagt bitande imorse då jag skulle cykla iväg till jobbet. Kände mig glad över att jag inte har mer än 10 minuter till jobbet och att C varit snäll och satt på dubbdäcken på min cykel. Det hade varit omöjligt att cykla utan dubbdäck. 

Jag var ute igår på eftermiddagen en kortis med kameran och fotade lite. Det snöade intensivt hela dagen igår och det har fortsatt att snöa idag också. 

Hade förvarat några bananer och en fänkål ute på altanen som blev rejält stenfrusna under natten.

Hela Basel är invirat i ett fluffigt vitt mjukt täcke för tillfället. Enligt prognosen ska det fortsätta vara kallt ett tag till så det kan nog bli både en vit och kall nyårsafton.

Här i Basel sandar man inte gator eller trottoarer utan kör med salt istället. Men saltet biter ju inte riktigt bra när det blir riktigt kallt. Å andra sidan är det väldigt skönt att slippa grus och sand överallt.

 En och annan tomte ser man som flitigt är i gång med att klättra upp för husfasaderna här och där.



 Söndagen var en stilla dag. Allt blir så där tyst när det är inbäddat i snö. I det intensiva snöfallet var det inte så många ute igår.




En stackars palm som känner sig säkert både vilsen och frusen i denna vita värld.
 Virvlande snöflingor fyller luften. Det här är rekord när det gäller snö som jag hittills upplevt i Basel under mina nästan två år som jag bott här.




En stackars förfrusen ros men fortfarande vacker.

Väldigt lungt på kontoret igår. Fick en hel del gjort. Det enda jag inte såg fram emot var att bege mig ut i kylan vare sig till eller hem från jobbet. Har gått ner i källaren och tagit fram min tjocka vinterjacka från Sverige. Idag jobbar jag sista dagen för det här året. 

Ska iväg och handla lite ikväll inför nyår. Vi kommer att fira med vänner som nyligen flyttat in i sitt nybyggda fina hus en liten bit utanför stan. Jag och C har fått i uppdrag att fixa förrätt. Det blir en tur till Frankrike för att inhandla lite hummer. Planen är att göra en hummersoppa till förrätt.

3 comments:

Anne-Marie said...

Det verkar vara vinter överallt nu. I eftermiddags snöade det rätt intensivt ett tag hos oss. Och blev halt. Tur att jag har mina Yaktrax. :) Efter fallet för ett par år sedan känner jag mig som en gammal tant när det blir halt.
Vackert med snön men jag skall villigt erkänna att jag föredrar barmark. Tur att du har dubbdäck på cykeln. Jag var ute och körde när det snöade och var glad för mina dubbdäck.
Kram!

Miss Marie said...

Härligt ändå med snö! :)

Desiree said...

Anne-Marie, det är bra att du har ordentliga skor. Man ska vara försikig. Jag förstår helt och hållet att du är rädd för att rammla och skada dig igen. Den skadan du fick var en som krävde en lååång period för att du skulle bli helt återställd. Jag föredrar också barmark. Gillar inte när det är vare sig för halt, för kallt eller slaskigt. Bäst gillar jag snö då jag ska åka skidor.
Viktigt med bra grepp både på skor och på bilen.
Kramar!

Marie, jodå lite snö är vackert :-)
Kram!