Thursday, May 21, 2015

Torsdags Mix

Vädret: ostadigt och svajigt. Sköna 22 grader i måndags och sedan har det varit lite regnskurar och ca 12-15 grader. Idag är det soligt men inte så varmt, känns friskt och skönt. Sol gillar jag.

Salesmeeting: har vi haft på jobbet denna vecka. Har fått träffa några av våra kollegor från USA kontoret. I måndagskväll hade vi bowling som kvällsaktivitet med efterföljande middag. Bowling kan vara riktigt kul men något vidare på det är jag inte.

Alltid lika nervöst att hålla en presentation som jag fick göra. Min första presentation som relativt ny i företaget. Det gick bra men nervis var jag. 

Min kollega Allison som jag delar rum med kastar ut sitt bowling klot.

Lion King musikalen:har just nu föreställningar i Basel och jag och C har bokat biljetter till nästa vecka.

Dresscode på jobbet: Finns det någon dress code på era jobb? Jag inser att det beror ganska mycket på i vilken branch man jobbar i förstås. Ingen dress code på vårt företag. Det är mycket forskare och programmerare så det där med klädstil är inte någon hög prio. Har sett män komma i shorts.Har till och med sett folk som går barfota eller bara i strumplästen i korridorerna men där tycker jag nog att det känns lite mysko. Bra eller dåligt med dress code?

Easy Jet:har en mängd olika destinationer från Basel. Just nu hade de några riktigt bra priser under maj och juni. Vi klippte till och bokade en resa till Toulouse i Frankrike till midsommarhelgen.Fyra dagar i mellan-pyrineerna blir det. Vi hyr bil och kör runt i omkringliggande bergstrakten. Någon som varit i trakten kring Toulouse eller i Toulouse så får ni jättegärna komma med tips om saker att se, göra, besöka , bra resturanger osv.


Kossor mitt i stan: Det är något man kan se här i Basel. Schweiz andra största stad men ändå kan man uppleva denna syn med kor som går och betar några kvarter från centralstation.


Veggie: är ett mat-magazin som jag upptäckt. Har massor med bra, enkla och inspirerande recept. Jag har blivit betydligt mer veggo sedan vi flyttade hit till Schweiz. Här är det annars rätt stabbig mat som gäller som kött, potatis och ost. Kötträtter dominerar ofta här. Men själv föredrar jag veggo, fisk och skaldjur eller kyckling. Men ibland är en riktigt fin och god bit kött helt på sin plats också.

Nya tips på bra serier på Netflix mottages gärna. Har precis sett klart Blood Line och sörjer att det är slut på den serien nu. Andra serier som jag verkligen gillat har varit: The Killing, House of Cards, Nashville, Homeland, The Returned. Bomba mig med bra tips och förslag på nytt att kolla in.

9 comments:

Anonymous said...

Ja samma vader har. Idag fint och soligt och ca 18 grader men i gar var det kallt och regnigt. Svart att veta hur man ska kla sig!

Appropa klader sa har vi en sakallad 'smart casual' dress code pa jobbet. Med casual fridays da vi kan ha jeans osv. For att vara arligt sa har vi slappt lite pa var dress code och det hander att vi har jeans mitt i veckan ocksa. Mycket eftersom vi sallan far besok pa jobbet. Men skulle det vara nagot storre mote sa skulle alla forvantas kla sig darefter.

Netflix - mitt tips ar Orphan Black om du inte redan sett den? Gillar ocksa Orange is the New Black. Och har du inte sett The Bridge sa maste du gora det! Battre an The Killing tycker jag.

Kram!

Annika said...

Ostadigt väder ja, det är inte så roligt alla gånger. hoppas att det snart kommer ett ordentligt högtryck över er.
Här regnar det idag, och är kallt. Inte mig emot.

Idag fick du ju ett par tips på min blogg. United States of Tara. Tror du skulle ÄLSKA den, Desiree!! OCH Mad Men, den finns på Netflix. OCH har du INTE sett MM så SE!!!!
Orphan Black, säsong tre, ligger ute nu också.
Jag har hört att Maters of Sex ska vara suverän!! Likaså har jag hört att In Treatment ska vara fantastisk!!! jag ska se dem när tid kommer.

Lion King musikalen har jag sett. SÅ maffig!!!

Åker du hem i sommar??

GUD så underbart skönt att din presentation gick bra!!!


Kramar!!!

Annika said...

Masters of Sex, ska det ju stå. SUCK!!

Desiree said...

Millan, tack för Netflix tips. Har sett Orphan Black och den gillade jag. Jag får ta och kolla in de andra du tipsat om. Ska man träffa kunder förstår jag att det är extra viktigt att ha någon form av dress code. SKönt dock att det inte är så superstrikt hela tiden.
Kram!

Annika, tack för många bra Netflix tips. Jag tror vi har ganska lika smak så jag hoppas innerligt att de visar någon av dessa på vår Netflix också. Jag ser verkligen fram Lion King musikalen. Har hört att den ska vara sååå häftig.
Om en vecka får jag se den.
Kram!

Anne-Marie said...

Kan du tänka dig att det varit ostadigt här den senaste veckan och har regnat en hel del. Det har varit underbart.
Grattis till att din presentation gick så bra! Det måste stärka självkänslan.
Vi har heller ingen dress code vilket jag är mycket tacksam för. Folk kommer relativt snyggt klädda men det förekommer allt mellan jeans, shorts, flip flops osv. Gillar att man kan klä sig avslappnat.
Men du, att det finns kor nästan inne i Basel. Hade ingen aning om att Basel var en så lantlig stad innan du kom dit och började visa bilder.
Jag gillar blandmat - äter gärna grönsaker/vegetariskt men lika gärna fisk och "lättare" kött som kalkon, kyckling och litet köttfärs.
Kram!!

Desiree said...

Anne-Marie, så underbart för dig och de som bor i dina trakter med lite regn. Skönt med ganska avslappnad dress code. Jag tycker det är lite kul att man kan se kossor nästan mitt inne i stan. Det är ju ingen stor metropol men det är ju ändå schweiz andra största stad.
Kram!

eastcoastmom said...

Kor i stan, wow!
Trodde alla som jobbade i Schweiz var superformellt klädda...

Desiree said...

Eastcoastmom, lite märkligt med kor i stan. Kommer man till Zurich där många jobbar inom bank-världen så finns det nog en strikt och välklädd dress code som gäller.
Kram!

Charlotta Ljungblad said...

Ok, har ni inte sett The Wire MÅSTE ni göra det. Ok? Och ge den lite tid för det tar ett tag att komma in i den men det är verkligen världens bästa serie.