Wednesday, July 8, 2015

Nu har även jag flutit i Rhen

Man ska inte klaga på sommaren men denna hetta som vi haft med temperaturer mellan 36-39 grader är på snudd outhärdlig. Nu är man oändligt tacksam över ha floden Rhen flytande genom stan. Folk badar som aldrig förr. Även jag som är världens största badkruka har badat i floden. 

Vi har haft hetta nu i ca en vecka. Så glad att vi prickade in en resa under helgen till Alperna. Där var det förvisso fortfarande väldigt varmt men lite bättre än i Basel med temperaturer kring 30 grader. Det blir ett inlägg om detta senare. 




 Det är så vackert och färgglatt med alla vattentäta påsar som små färgklickar i vattnet som guppar på vattnet tillsammans med folk. 21 grader i vattnet i Rhen just nu men det ger god och efterlängtad svalka medans man är i och ett litet tag efter att man kommit upp. Dessto längre mot mitten man kommer dessto mer strömt är det. När man vill upp får man börja styra mot kanten och där är det inga problem att med några simtag sedan styra in där man vill gå i land. 


Här flyter vi, jag och Lina. Känns himla kul att äntligen ha provat på att flyta i Rhen. Det var väldigt coolt. Det har faktiskt blivit mer än bara en simtur här i floden under denna vecka. Då vi kom tillbaka från Alperna i söndags möttes vi av 38 gradig värme och stack ner till floden igen på kvällskvisten.

 Dessutom vackra solnedgångar. Att ha floden som flyter genom stan betyder ALLT varma och heta dagar som dessa. Tack o lov verkar det som det ska bli lite svalare från och med imorgon för att återigen bli riktigt varmt igen på lördag. Så tacksam över att det ska bli några dagar med endast 25 till 30 grader. Det är inte kul på kontoret heta dagar som dessa utan AC. Det är helt olidligt. 

Både måndag och tisdag kväll har jag tagit cykel till badet som ligger ca 5 minuters cykelväg. Simmat 1000 meter båda gångerna. Helt underbart. Enda sätter man orkar motionera på i denna hetta. Idag blir det äntligen en dag som det inte är tokhetta utan ganska sköna lagoma 25 grader. En dag då jag äntligen slipper känna mig ständigt svettig, klibbig och ofräsch. 

5 comments:

Eleonor i Nashville said...

Det ar skont att ha nagonstans att doppa sig nar det blir sa varmt. Du ar modig som vagade dig i :) Jag hade inte vagat. Har nagon sorts radsla for att inte se botten.
Hemskt att ni inte har A/C i varmen. Det blir ju jattejobbigt och man blir slo.

Kram

Anne-Marie said...

Ni har haft det lika varmt som vi har. Helt otroligt med denna hetta.
Du är modig Desiree. :) Jag vet inte om jag hade vågat. Hade nog velat ha "flythjälp" där i floden. ;)
Tänk att Rhen är så ren (no pun intended ;)) numera. Var inte Rhen otroligt förorenad tidigare?
Kramar!

Suzesan said...

Ha ha ha ha KAXIGT. Du är min äventyrsidol Desiree. Ha ha ha sån cool bild när du vinkar. Vad modig du är och Lina med. Grattis. Men 21 grader är perfekt. Oj såpass där. Det ska ge skön svalka.

Åh så häftigt. Tänker på hur det kändes när du gick i vattnet då du säger du är badkruka. Men jag tycker INTE du är det längre. :)

GRATTIS
Kram
/Susanne

Taina said...

Men vilken hetta ni haft! Kul me bad i Rhen. Ser coolt ut. 25 räcker för mig med.

Kram kram

Desiree said...

Eleonor, jag är väldigt tacksam över att Basel har sin flod. Vill inte bo utan vatten i närheten som vi gjorde då vi bodde i Birmingham, AL. Där märkte jag hur mycket jag saknade ett större vattendrag. Det är inte lika fuktig värme som i södra USA tack o lov men det är ändå otroligt påfrestande eftersom det inte finns AC någonstanns.
Kram!

Ann-Marie, lite flythjälp har man av den vattentäta påsen som man ligger och kramar på.Det var väldigt kul och häftigt att flyta. Jo det stämmer att Rhen tidigare var förorenad. Det var en stor brand på Novartis campus och kemikalier från släckningsarbetet rann ut i floden. Men efter denna händelse så tog Basel stad krafttag och såg till att göra Rhen så ren som möjligt och nu är floden fin och ren.
Kram!

Susann, hi hi ganska stolt över att få vara din äventyrsidol :-)
21 grader kändes helt perfekt.
Kram!

Taina, pust nu är det tack o lov lite bättre. Ska bli varmare igen på lördag men inte lika hett som det varit tidigare. Som jag njuter nu när det ligger mellan 20 och 25 grader.
Kramar!