Friday, October 2, 2015

Höst i Basel

 
Första oktober igår. Nu känns det plötsligt som höst. Nu börjar de färggranna höstlöven komma så smått. Den där sista färgexplosionen innan naturen går in i sin viloperiod. Jag fick till och med sätta på mig ett par fingervantar i förgår morse då jag cyklade till  jobbet. Kyligt nu på morgnar och kvällar. Nu är det också mörkt vid 20 på kvällen. 

Men oktober är en fin månad i Basel. Det händer mycket och finns en hel del olika mässor och marknader under denna månad. 


På måndag bär det av till Sverige och Stockholm för min del. Blir borta en hel vecka. Det ska bli dop. Min bror som bor i Moskva kommer till Stockholm för att döpa sina båda barn och jag och C är utsedda till gudföräldar vilket är jättekul och något vi känner oss väldigt stolta över. Jag ska naturligtvis passa på att shoppa lite. Träffa lite vänner och umgås med familjen. 

Det blir en helg med vår fyrfota vän Chipotle som ska bo hos oss över helgen. Ska bli mysigt.

Hela söndagen har vi sedan en workshop med Swea för oss inom styrelsen. Vi har många medlemmar men inte så  många som kommer på aktiviteterna som ordnas. Tidsbrist är  nog en stor bov som jag själv också känner av. Känner mig lite tudelad när det gäller Swea och när det kommer till hur mycket ork,lust och tid jag har att lägga ner. Det som känns lite trist är att det är svårt att dra folk till de olika aktiviterna.
Finns så mycket fint som fortfarande blommar. Älskar dessa fina höstdagar då solen lyser. Hela veckan har varit jättefin här med mycket solsken. Nu märker man att det också börjar mörkna tidigare på kvällen och är mörkar längre på morgonen. Ibland när klockan ringer på morgonen känner jag att det kan ju inte vara dags ännu när jag tittar ut. Men mysigt att krypa upp i soffan och tända ljus. Netflix is my best friend i dessa tider. 


Önskar er en härlig helg. Idag ska väskan packas för jag blir borta i Stockholm hela nästa vecka som sagt. En välbehövlig klippning med lite nya slingor står högt upp på priolistan eftersom jag inte klippt mig sedan jag var i Stockholm sist vilket var i påskas.

5 comments:

Annika said...

Ja, det är verkligen härligt med hösten. Så fint.
Vackra bilder.
Roligt med en liten tripp till Sverige för er, och speciellt nu när ni är gudföräldrar. Trevligt!
Önskar er en jättefin resa hem! Sen ska vi hoppas att vädret hemma är lika vackert som det varit tidigare i höst.
Kramar!!

Anne said...

Jättesmyigt med en sådan tripp upp till Stockholm, hoppas ni får fint väder när ni är uppe också. Du kommer säkert passa på att köpa ett gäng tidningar :)
Det där du säger om SWEA och många medlemmar men färre som kommer på det som ordnas. Det känner jag igen från min moms club, som du också säger, delvis är jag även skyldig till det. Tidsbrist är helt klart en orsak, jag tror du har helt rätt i det. tidsbrist det handlar om, inte att aktiviteterna som ordnas inte är intressanta utan helt enkelt folk har inte tid (väljer prioritera den tiden till annat som kanske måste gå före som kanske träning eller vad som helst).
Som sagt, jag vet att moms club jag är med i brottas med liknande och att de i styrelsen diskuterat mycket om det är fel på det som erbjuds, därför folk inte kommer men de verkar gång på gång komma fram till att det verkar handla om annat. Jag tror de har ca 45-50 medlemmar just nu men det är nog bara en kärna på 10 personer som är riktigt aktiva. Sedan finns det allt däremellan förstås, extremt oaktiva till de sporadiska. Jag vet att de sagt att vissa medlemmar bara kommer en eller två gånger per år till de "stora " happenings de har, vilket kan kännas lite snyltande faktiskt. Lite som att det passar komma då det bjuds gratis på nåt extra (som gratis buffé och massage t.ex.).
Kram!!!

eastcoastmom said...

Så fin höst ni har!
jag är med i Swea för första gången men i år har det varit otroligt dåligt med aktviteter i NYC. Förra året såg jag att det var flera saker jag ville varit med på, men nu...

Charlotta Ljungblad said...

Vad kul med Stockholmsbesök! Välkommen till Sverige! KRAM!

Desiree said...

Annika, tack så mycket. Ska bli kul med en liten tripp till Svedala. Hoppas också på fint höstväder där.
Kramar!

Anne, väldigt intressant att höra att den Mom club du är med i brottas med liknande problem. det är lätt att tro att det är fel aktiviteter som erbjuds eller att det handlar om problem med ens egna förening men som du säger är det nog tidsbrist som är den allra största boven. På sätt och vis känns det skönt att höra. Vi som sitter i styrelsen är naturligtvis oroliga för att vi ska tappa en hel drös med medlemmar för att de känner att de inte har tid att gå eller inte tycker att det är tillräckligt intressant att gå. Man får hoppas på det bästa och kämpa vidare. Jag känner ju själv att tiden inte riktigt räcker till med att plannera och gå på hel del för det är ju mycket annat som ska hinnas med. Men kanske ändå viktigt att man finns där för de som vill vara aktiva, de som är nya och även de som bara går sporadiskt ibland.
Kramar!

Charlotta, tack :-)
Kram!

Eastcoastmom, svårt att hitta en bra balans av det som erbjuds och tid.
kramar!