Monday, December 28, 2015

God fortsättning

Nu är det slut på julen. Det har varit en bra jul. Vi hade ett väldigt lyckat och trevligt firande tillsammans med Aaron, Carol och Lillie. Vi åt ostron och drack champagne till dessa, sedan blev det en mix av lite svenskt med köttbullar, Jansson (utan anjovis) rökt lax och lite amerikanskt med revbensspjäll Alabama style som blev otroligt goda. C grillade dem och körde smokey flavor med trächips. 

Vi hade Dansk-julafton. Alla tar med något litet paket som inte är något dyrt som är inslaget. Sedan går man laget runt och slår med tärning. Varje gång man får en sexa får man välja ett paket och plocka det. När alla paketen är slut så öppnar man dem och så ställer man en timer (ingen vet vad den står på för antal minuter) sedan går man laget runt och slår med tärningen igen ända tills timern ringer. Varje gång  någon får en sexa får den sno något från  någon annan. När timern ringer så får man behålla det man har kvar om man har något kvar. En kul lek som alltid är skoj om man är några stycken. 

Nu har vi plockat bort julen och det känns väldigt skönt. Redan juldagen så plockade vi ner granen och alla andra julpynt, alla ljusslingor och alla adventsstjärnor. Efter att ha frossat i allt vad jul heter hela december månad så känns det skönt att städa bort julen. Det har varit väldigt lugnt. juldagen och resten av helgen har allt varit stängt så det har passat ganska bra att ägna sig åt att plocka ner julpynt. Jag har också börjat packa lite inför Florida. Det enda som var öppet annandag jul var gymmet så jag passade på att köra ett extra långt spinningpass på 90 minuter. Jag gav mig också en egen liten julklapp i form av en helkroppsmassage på 50 minuter efter mitt spinningpass. Så otroligt skönt och lyxigt!

Jag och C jobbar under mellandagarna eftersom vi snart ska vara långlediga i ca 3 veckor. Det är väldigt lugnt och tyst på kontoret idag.

7 comments:

Matilda said...

Så olika det är - Jag älskar mellandagarna och fram till trettonhelgen då jag är ledig "med jul".
:)

Desiree said...

Matilda, visst far man fortsatta njuta av julen om man onskar. Vi har dock haft julpynt och gran sedan forsta advent sa det kanns skont att ha plockat undan allt nu. Jag ar nog en sadan som gillar att njuta mest av julen innan jul och nar julen sedan ar sa kanner jag mig ganska matt pa allt vad jul heter.
God fortsattning till dig.

Anne said...

Jag förstår vad du menar, att njuta före och december men sen när julen är slut så är den. Ut med allt.
Radiokanalerna jag följt och som spelat julmusik nonstop 24/7 slutade helt så fort klockan slog 26 december. Igår söndag 27 december när jag var till Target så var i princip allt julinspirerat bortplockat, det sista reades bort och jag såg faktiskt hur de redan fått upp alla hjärtans dag grejer. M är tillbaka på jobb idag måndag, jag plockade faktiskt bort allt julpynt idag. Julen känns faktiskt över nu. Granen är dock kvar, den får står över nyår. områdets scouter kör en drive 2 januari då de hämtar upp granar mot en liten slant, så nyårsdagen tas granen ner och sätts ut på uppfarten. Jag skulle faktiskt kunna ta ner den idag, men jag kan inte ha den på uppfarten tills lördag så den får stå tills dess. Det är så lustigt det där, hur himla härligt det är i december och hur jag tänker det är så mysigt och hur ska jag nånsin kunna ta bort allt igen. Men mättnaden kommer, det känns faktiskt skönt och fräscht fått ut allting idag. Jag har nyårsstädat, köpt några nya ljusslingor/ljusbollar som ska upp och får stanna året runt istället (alltså ingen julbelysning utan vanliga ljusslingor). Ny kalender är införskaffad och jag har skrivit ner en del januarigrejer redan. Hur gör du? Kör du bara via datorn och telefonen? Jag måste ha en papperskalender, tycker om "pillet" med den.
Skön stämning dock, inte jul mer men lite förväntan inför nyår i luften nu, skolledigt fortfarande också, det märks. Vetskapen det är en kort vecka känns skön också, Stella har ju fortsatt jullov så vi ska göra lite kul grejer i veckan som ett besök till zoo.
När ex

Anne-Marie said...

Er jul låter mysig och avslappnad med god mat.
Har aldrig hört talas om dansk julafton men det låter annorlunda och litet roligt. :)
Jag har kvar min adventsljusstake ett tag till. Satte ju upp den först när jag kom tillbaka till USA.
Trevligt med en långresa att se fram emot.
Kram!

Desiree said...

Anne, hade vi inte rest ivag hade jag nog kunnat ha granen kvar tills nyar. Vad smidigt att Scouterna kommer och hamtar granar I omradet. Gillar din ide med ljusslingor som far sitta uppe aret runt. Ljusslingor ar fina och mysiga. Kanndes lite morkt hemma maste jag erkanna da alla slingor och stjarnor var borttagna.
Jag kor bade med kalender pa telefon och papperskalender. Jag gillar ocksa "pillet" med en papperskalender. Tycker ocksa att jag far batter oversikt med en sadan gammal hederlig kalender.
Kram och god fortsattning

Anne-Marie, forstar absolut att du garna har kvar adventstaken lite till.
Kram!

Eleonor i Nashville said...

Later som att ni haft en trevlig jul!!! Jag ar ocksa redo att stada bort julen men Alex blev sjuk och alla kartonger ar hemma hos svarforaldrarna sa vi far snallt vanta tills han blir frisk sa dom kan komma hit med alla vara kartonger. Hur ser vadret ut hos er nu?

Kram

Desiree said...

Eleonor, hoppas att Alex kryar pa sig snart. Har ar det milt. Har runt 10 grader har. Valdigt lite sno uppe I alperna forst nar man kommer till skidorterna som ligger pa hogre hojd som det finns sno.
Kram och god fortsattning.