Thursday, December 10, 2015

Julfint i varje stuga

Jag tycker det är underbart att cykla hem nu strax efter skymningen. Det är så vackert med alla juldekorationer som tindrar.  Inte lika stort eller överdådigt med dekorationer här som i USA. Men vissa har rätt mycket ändå för att vara Europa. Det här huset tycker är lite extra julfint.


Lite enklare dekorationer som dessa är också fint. Jag gillar de där handgjorda träljusstakarna med olika figurer som finns här och i Tyskland. Någon dag får jag köpa en sådan. Hade gärna velat ha den i fönstret som de har här men vi har som sagt inga fönsterbrädor så det blir att ställa den på en hylla istället.



Det där med ny mobil är inte lätt. Desto mer jag läser på mig desto klurigare blir det känns det som. Jag har förvisso aldrig lärt mig så mycket om mobiler som just nu när jag sitter och läser review efter review. C säger att jag har hamnat i det manliga syndromet där man läser på för mycket och till slut blir helt förvirrad. Det hela är ju ändå ett angenämt lyxproblem :-)
Varje gång jag känner att nu har jag nog kommit på vilken som är The One for me så är det något som dyker upp som gör att jag återigen blir tveksam. Börjar inse att den perfekta mobilen inte finns utan att det är för och nackdelar med alla och att man måste utgå från de värderingar man tycker är viktigast för en själv. Ytterligare ett huvudbry är att nya och förbättrade modeller troligtvis kommer att lanseras någon gång mellan februari och april 2016.

Favoriter bland tv-serier. Jag har ganska nyligen kollat klart på alla säsonger av både Parent Hood. Tycker att det var ett bra slut på den efter 5 säsonger. Även om jag kan sukta lite efter en säsong till så tycker jag egentligen inte att tv-serier ska fortsätta i all oändlighet. Det blir tråkigt till slut. I veckan såg jag sista avsnittet på House of Cards säsong 3. Iiiih så spännande den slutar. Man inser att det helt enkelt måste bli ytterligare en säsong. Tyckte den var lite seg bitvis i mitten men mot slutet blev den riktigt bra. True Dectetive säsong 2 tyckte jag var en besvikelse i början men när man kom in i den efter 4-5 avsnitt blev den riktigt bra. Helt olik sin första säsong vilket jag tycker bara är bra. Slutet gjorde att det är en tv-serie jag har funderat över många gånger nu efteråt. Det som är lite svårt är att hitta en tv-serie som både jag och C gillar tillsammans. Kan dock rekomendera Narcos som var bra och välgjord. Jag har även kollat lite på svenska julkalendern och jag ger den tummen upp. 

Idag är en solig och fin vinterdag. En aning kyligare idag med ca 5 plusgrader här i Basel. Ingen snö i sikte. Däremot hoppas man att det har börjat komma snö uppe i Alperna. Skidanläggningarna öppnar för säsongen till helgen. Det är dock begränsat i systemet med backar och liftar som är öppna. Jag antar att de också får köra en del med snökanoner. Pris på liftkort brukar vara reducerat så här tidigt på säsongen. För oss blir det massor med skidåkning i februari. Nästan alla helger i februari med olika kompisar som kommer ner för att hälsa på oss från Sverige så det blir extra kul att åka skidor.

5 comments:

eastcoastmom said...

För mig är det enkelt att välja mobil, alltid Apple.
TV-serier, jag följer bara Big Bang Theory, och så gillar jag Fixer Upper på HGTV.

Miss Marie said...

Ja, så mysigt hur det lyser upp i mörkret den här tiden på året! Underbart!

Narcos håller jag med om, väldigt bra och intressant!

Annika said...

Vad vackert det första huset är, det är verkligen min stil. Underbart.
Jag blir glad över att se alla pyntade hus nu.
Apple är det alltid för mig också, har blivit inkörd på det systemet. Men blir förbannad över att lurarna verkligen är gjorda för att börja sacka och strula efter två år så att man måste byta in dem. Ja, visserligen har vi kontrakt m AT&T, men blir förbannad iaf på hur det är uttänkt av tillverkarna. BLÄ!
Parenthood ÄLSKADE jag!! ÄLSKADE!!
Det var sorg när den tog slut, nästan.
Desiree, den här hösten har jag varit helt insnöad på Gilmore Girls, finns på Netflix. SE den!!! Det är Lauren Graham likaså, och den är så RAPP och mysig. Även om jag tycker att de senaste säsongerna inte varit lika bra som säsong 1-4. Men SE DEN!! I love it!!
Fixer Upper på HGTV gillar jag också, tror den ligger på Netflix likaså (för visst har ni tillgång till amerikanska netflix nu?).
Ja jag tyckte också HoC var seg bitvis, men jag ser fram emot nästa säsong massor!!
Trevligt inlägg!! Gillar punkt ;-)
Kramar!!

Anne said...

Telefon är svårt, jag ska som sagt också köpa snart men du ligger längre i förberedelserna som läst på så mycket. Haha, C har rätt. Tills slut blir det information overload och man blir helt förvirrad. Som du säger, finns ingen som är helt perfekt. Det enda jag vet är att jag inte ska ha en Iphone. Sen är allting öppet men troligtvis blir det en Samsung igen, i nån form. Oavsett betyg. Tycker deras mobilkameror är överlägsna också.
Vad fint båda husen är. Gillar speciellt trästjärnan och den annorlunda ljusstaken i hgus nr 2. Mycket vackert och stilfullt julpynt. Ser inte massproducerat och plastigt ut, utan som hantverk.
Jag har sett alla tv-serier du nämner utom True Detective, hört mycket om den och att speciellt säsong 1 var bra men att säsong 2 var konstig och inte lika bra. Men har som sagt inte sett den alls. Håller förresten med dig om att även om man kan känna man gärna vill se ännu mer av en älskad serie så ska de inte hålla på i evigheter, de ska sätta punkt i nåt skede och runda av. Jag tycker Parenthood gjorde det bra, serien knöts ihop bra och jag gillade finalen mycket (speciellt sista scenerna med hoppet in i framtiden och man fick en glimtar av hur det gick ännu längre fram). Tycker det ofta blir bra när en serie vet att det är sista säsongen och kan skriva/planera för sista säsongen så både skapare och tittare vet det är en sista säsong.
Vet du, en serie vi både (samma här, inte helt lätt gilla samma serier alltid) började beta av i somras är Suits. Jag tror faktiskt du skulle gilla den. Jag vill till och med sträcka mig så långt och säga att jag älskar den serien, så förbaskat bra. Det är en advokatserie men inte alls i traditionell mening en typisk advokatserie så om du normalt dissar sådana serier låt dig inte dissa den här. Annorlunda, så bra. Ge den 2-3 avsnitt och jag lovar du är fast. Skitbra alltså!!!! Ett måste. Du har några ljuvliga säsonger för dig. Både M och jag är fans av serien.
Kram!

Eleonor i Nashville said...

Men aaaaaaaahhhh vilket fint hus pa dom forsta bilderna. Ett sant hus som man ser pa mysiga julfilmer.
Jag har varit lite franvarande och inte hunnit lasa bloggar ;) Men nu fick jag en lite break och kunde catcha up :)

Kram