Friday, December 4, 2015

St. Nikolaus - 6:e december

På söndag den 6:e december firas St.Nikolaus. Det är barnens högtid här i Schweiz. De får varsin gottepåse denna dag. Just nu säljs det fullt av sådana överallt i alla matbutiker. De innehåller inte bara godis utan det finns lite nyttigt i dem också som ett äpple,några mandariner och lite jordnötter och andra nötter. En vanlig sed består av att barnen ställer ut en stövel på kvällen den 5:e december som sedan St. Nikolaus fyller med godsaker till morgonen därpå. Nikolaus brukar också fråga om barnen har varit snälla och ordentliga ibland i följeslag av knekt Rupert som ställer denna fråga och är ganska läskig eftersom han sägs hälla aska på barn som inte varit snälla eller hytta efter dem med sin käpp.


 Överallt säljs dessa brödgubbar just nu. De hör till St. Nikolaus firandet. De är gjorda av en deg gjort på jäst och smör bland annat. De påminner lite om Lussekatter men utan Saffran. Degen i sig är inte söt utan det är bara pärlsocker ovan som ger viss sötma. Jag tycker inte de smakar speciellt mycket alls. Ett ganska intetsägande bakverk men antar att man har speciella minnen om man vuxit upp med denna tradition



Här är kransen jag köpte förra veckan på svenska julmarknaden till vår ytterdörr. Fin tycker jag. Jag gillar färska kransar och köper gärna en ny varje år.

Ikväll ska vi gå på Basel's julmarknad tillsammans med Carol och Lilli (tyvärr flyttar de snart hem till San Francisco igen i januari så det gäller att passa på att ses så ofta man kan fram tills dess). 

Relativt milt här igen med ca 10 plusgrader. Inte helt rätta stämningen för att gå runt på en julmarknad och dricka gluhwine men det får gå ändå. Gråväder här idag. 

Det börjar bli hög tid att börja fundera på julkort och sätta igång och skicka dem. Skickar ni julkort? Köpekort eller med foton som ni gjort själva?

Funderar på att skaffa ny mobil men det är ett svårt val. Ingen iPhone utan en Android av något slag. Var länge säker på att jag ville ha en Samsung Galaxy 6 men började läsa recensioner om denna och nu tror jag inte så mycket på den längre. Några råd?

Happy Friday och en fin andra advent.


5 comments:

Miss Marie said...

Sankt Niklaus tar vi med oss från München, så imorgon får Alfred ställa ut en sko och se om han får något där i! :) De där gubbarna är fina men förstår om de är lite smaklösa. Vi blev tipsade om mobilen one plus när vi letade nytt, och de kan jag verkligen rekommendera! Bra kamera, mycket minne, snabb, stor skärm och billig! https://oneplus.net/uk

Annika said...

Ja, det är lite gulligt det där, tycker jag. Med St Nicholas. När jag var i den tyska affären häromdagen såg jag just sådana påsar du visar för barnen. Trevligt, kan tänka mig att ungarna tycker om det.
De där vetegubbarna minns jag att du visade i fjol. Säkert ett sådant där "måste" i din del av världen och som är en speciell tradition för alla som firar.
Ja, iår har jag beställt julkort via Shutterfly, bild på K då'rå.
Så i år ska jag verkligen skicka!!
HIHI!!
Kramar och trevlig helg!!

Anne said...

Jättegulligt tycker jag också, speciellt det där med att det de ställer ut en stövel. Hur är det med själva julafton eller juldagen, kommer tomten till barnen då (24:e eller 25:e)?
Minns också de där vetegubbarna, de ser verkligen ut som saffransbullar.
Julkortens tid verkar tyvärr vara förbi, vet att du skickat tidigare år och det har varit uppskattat. Numera tycker jag även emailkorten kommer väldigt sent, typ på julafton eller så. Jag tycker också folk lägger ner mindre kraft på e-korten, som att det handlar bara om att rafsa ner nåt eller ta en grynig bild och skicka send. Medan papperskorten brukar vara mer omsrogsfullt gjorda, mer tanke bakom dem i form av en liten text eller personlig bild som fotats.
Trist med vänner som flyttar, jag minns att du nämnt det i nåt skede förut. Hur länge har de bott i Basel? Oavsett kort eller lång tid kommer det säkert bli en omställning för dem komma hem igen, det brukar ju som vi diskuterat vara det för man förändras ofrånkomligt efter att ha bott utomlands.
Jag behöver också en telefon, har levt med sprucken och tejpad skärm hur länge som helst (samt gammal modell). En Iphone är NOLL aktuell i mitt fall, kikar inte ens på de alternativen. En uppdatering och en ny Samsung Galaxymodell hade nog varit det självklara eftersom det är vad jag har nu och varit extremt nöjd med. Har inte gjort nån research alls, men du säger alltså att recensionerna är rätt dåliga för S6.
Kram och trevlig helg!

Anne-Marie said...

Minns att du berättat om St Nikolaus-firandet tidigare.
Det där brödet låter ju litet intetsägande men det kanske är som du säger att det är populärt då människor vuxit upp med detta bröd.
Fin krans du har.
Jag brukar skicka julhälsningar via antingen email eller Facebook. Skickar några få papperskort men inte många.
Trevlig helg! Kram!

Desiree said...

Marie, tack för tipset angående mobil. Ska ta och kika på den. Hoppas Alfred hittar något gott i sin sko här på söndag :-)
Kram!

Annika, åh det blir det perfekta julkortet Annika. Du tar ju så snygga porträtt bilder och K är ju den perfekta modellen.
Kram!

Anne, här firar man julafton precis som i Sverige 24:e och då kommer tomten med paket till barnen. Så St. Nikolaus är bara lite frukt och godis har jag fattat det som. Jag ska försöka skicka några riktiga julkort i papper eller beställa några med något foto som jag tagit. Tycker det blir äkta lyxigt att få några handskrivna rader till jul när sådan typ av gammaldags post nästan inte längre existerar.
Ja alltid trist med vänner som flyttar. De kom till Basel ungefär samtidigt som oss och har bott har i 3 år nu vilket var deras plan från början.
Inte lätt med telefon. Men får se vad det blir när jag har varit och kikat och läst på mig lite mer.
Kram!

Anne-Marie, tack kul att du gillar kransen. Jag tror jag kommer försöka skicka papperskort det tycker jag är fint att ta sig tid och den lyxen att göra något sådant i dagens elektroniska samhälle där äkta brev och kort nästan har försvunnit helt. Men jag får sno mig på om det ska bli något nu känner jag för att även hinna skicka iväg dem i tid. Vi har precis gjort klart alla julkort på jobbet. Så jag får väl köra på nu när jag har ångan uppe.
Kram!