Wednesday, March 23, 2016

Ljus och Mörker

Nu dröjer det inte många dagar innan Magnolian slår ut här i Basel. Det är så vackert just nu med alla skira vårblommor i rosa och vitt. Så vackert just nu i naturen. Hur kan allt vara så vackert när det också finns så mycket hemskt som händer där ute i världen. Tänker på det som just hänt i Belgien. Så läskigt och så fruktansvärt. Två stora terrorist attentat på kort tid i Europa (först Paris och nu Bryssel). Människor i en outtömlig ström på flykt. Vad håller på att hända? Vad kommer att hända? Omgivningen känns lite mer otrygg mitt i dessa turbulenta omständigheter.

Men det finns mycket vackert och gott i denna värld också. Vi får hoppas att det goda segrar och att världen blir ljusare igen. Min favorit kyrka här i Basel som jag tycker är så vacker. Just nu är den som allra vackrast när den stora Magnolian snart blommar.

Lite Basel bilder. Hade med min kameran förra veckan på kvällen när jag var på väg till SWEA seminariet och då tog jag några bilder. Lilla fina Basel med alla sina kyrkor och vackra fontäner. Jag är glad att vi bor här. Mitt i allt det otrygga så känns än så länge lilla Basel lite mer tryggt (men så kanske det inte alls är). Tänk att vi hamnade just här och att denna lilla stad skulle passa oss så utmärkt på alla sätt att bo i. Jag tänker ofta att hade vi inte hamnat här hade jag troligtvis aldrig kommit mig för att resa till just Schweiz. Livet är fantastiskt med alla äventyr som erbjuds. Jag är glad att den där nyfikenheten och äventyrslusten bor i mitt hjärta. 



3 comments:

Anne-Marie said...

Man kan verkligen undra vad som händer i världen.
Europa genomgår en förändring som är litet svår att faktiskt förstå.
Man får försöka fokusera på det som är vackert och gott - som dina vackra bilder av våren och kyrkor i Basel.
Kram!

Desiree said...

Anne-Marie, jag håller med dig. Jag tror vi är mitt inne i en stor historisk förändring som alltid kommer förändra Europa. Kanske är detta som händer här nu liknande med något av den förändring som USA gick igenom genom 9/11. Det finns trots allt mycket vackert och mycket som är fyllt med glädje så man får fokusera på detta och vara tacksam över allt man har och att man har ännu en fin dag att möta.
Kramar!

Anne said...

Jag håller med, det känns mycket olustigt. Igen. Och det är ju inte en fråga om det händer igen utan när och var. Jag ska ärligt erkänna jag känner en stor oro, inte direkt efter det senaste utan känt så hela förra året. Som du och Anne-Marie är inne på, jag tror precis samma sak, en historisk förändring är på gång. Som ni också säger, man får fokusera på det enkla, det lilla och vackra runt omkring sig för annars blir det för dystert.
Äventyrslustan och nyfikenheten du har, den är en gåva och något vara tacksam för. Jag känner igen det själv och tycker det är härligt med människor med den inställningen och egenskapen.
Hur är det med påskfiandet hos er, ni går väl på ledigt nu (ledigt från och med fredag tom måndag?)
Kram!