Friday, May 13, 2016

Fredagspunkter

Lavendel gillar jag. Köpte lite lavendel och satte i krukan utanför dörren som blev fint. Det doftar gott och är vackert. Kommer alltid att minnas den där resan jag och C gjorde till Provance och lavendelfälten. Doften av lavendel som låg i luften innan vi ens såg det första fältet.


Do NOT turn on notifications vad gäller Instagram skulle jag råda. Jag gjorde misstaget när man fick rådet att man skulle göra det. Nu plingar det hela tiden i telefonen från dessa notifications vilket jag känner är helt onödigt.

Stockholmhistory ett underbart Instagram konto med Stockholmsbilder från förr. Olika platser och tidpunkter under 1900-talets Stockholm. Så kul och intressant att se hur stan såg ut förr och hur mycket som har förändrats.

Vad fick jag med mig hem från Sverige? För min del blev det ett härligt pack med diverse mode, tränings och mattidningar. Jag hann med en kort sväng i Karlskrona och fick med mig två toppar från MQ hem men annars blev det  inte mycket mer. C köpte lakrits, knäckebröd och en guldkaviar. C fick också med sig ett par nya glasögon. Vi var hos optikern i Karlskrona och fixade synundersökningar båda två. Sånt man helst inte gör på tyska. Inte ens C. Man vill kunna uttrycka de där nyanserna man ser eller inte ser och det är svårt då man inte behärskar ett språk fullt ut.



Sommarplaner?
Jag är vare sig cityturist eller den som vill ligga på beachen hela eller ens halva semestern. Jag gillar en mix av natur och kulturupplevelser. Någon dag city eller någon dag beach gillar jag men inte en hel semester som bara är city hopping eller solstol. Road trip är den perfekta semestern för mig. Vi har inga konkreta sommarplaner än så länge. En tredagars hike i juli är det enda som är inbokat. Vi har medvetet valt att skippa semester under juli eller augusti. Det är varmt, dyrt och knökfullt med folk runt om i Europa. Vi väljer istället att ta lite semester i september/oktober. Har lite planer på att se lite mer av Spanien och bila längst med Atlantkusten från Santiago de Compostella, se Guggenheim museet i Bilbao, lite vinprovning i Rioja och avsluta i foodie meckat San Sebastian. Kika lite på Pamplona men inte under tjurrusningen. 

Filmtips inför helgen? Någon av er som sett någon bra film på sistone? Enligt väderprognosen lär denna Pingsthelg bli en långhelg med mycket regn så då skulle lite bra film passa bra.

Regn, regn och mera regn, fy så det regnat igår. Det blev en cykeltur fram och tillbaka till gymmet och affären men sen ville jag inte ge mig ut mer. Mer ska det regna idag och imorgon lördag skurar till och från. Trist med långhelg och mycket regn.

Pollentider med gult som yr i luften. Lägger sig på alla ytor. Tack och lov är jag inte pollenallergisk men C är det och han känner sig ofta trött den här tiden på året.

Fredagsmat, vilka är era favoriter när det gäller fredagsmat? När jag tänker fredagsmat tänker jag något gott och lite enklare, något som sköter sig själv som man inte behöver stå och förbereda så mycket. Gott och okomplicerat. Brukar ni tänka i termen fredagsmat, favoriter och tips mottages gärna. För oss blir det ofta lite Tex-Mex, hemmagjord pizza eller hamburgare på grillen. Men just idag är det inget vidare grillväder. 

Ha en fin helg!

5 comments:

Annika said...

Nej, skulle aldrig få för mig att aktivera notifications på insta. No way!
Folk var som tokiga i att uppmana andra att göra det när Insta skulle ändras. Men jag klickade inte på en enda en, tack och lov för det. Ser inte minsta förändring hos insta fö, förutom deras lilla ändring i design.
Kan tänka mig att det plingar i din lur. Avaktivera rubbet.

Pingst, är det pingst nu?
Wow, sånt man inte tänker på när man bor här. Jag ser det i min dagbok oftast. Hemma har ju pingsten "försvunnit" för att lämna rum åt den 6 juni.

Ikväll tror jag att jag ska göra en coq au vin, men har inte bestämt mig till 100. OM det varit väder hade vi säkert grillat.

Er hike är ju för cool alltså. Love it!!
Den får du verkligen dokumentera. Smart att inte ta semester när resten av Europa tar. Santiago de Compostela. Camino! en led jag skulle vilja gå. Underbart om ni åker dit.

Filmtips! Har ni sett The Way? Handlar just om en vandring på camino de compostela!! Om du inte sett den, så se den!!!

Tack för insta-tips. Ska kolla det kontot.

Lavendel älskar jag också.

Kramar och ha en fin helg!!

Anne said...

Det instakontot ska jag spana in, tycker också det är fascinerande se bilder från förr och hur mycket som förändrats och växt.
Filmtips....hmmm, inget sådär superbra jag kommer på så här på rak arm. Vi ska också kolla film ikväll men vet inte riktigt vad det ska bli.
Fredagsmaten här påminner om er, lite sånt liknande. Plockmat gillar jag för just fredagar också.
Apropå lavendel, jag hade en kruka från i fjol som såg helt död ut hela vintern. Men den fick nya fina gröna blad under våren och nu blommar den, mycket förvånad. Du hör hur okunnig jag är, men lavendel verkar alltså vara flerårig växt. Glad jag inte kastade den i höstas då jag plockade bort och rensade ur alla andra krukor med sommarblommor (planterar bara enåriga i krukor).
Vilken doft det måste ha varit i Provence, minns dina inlägg från den trippen.
tycker era sommarplaner låter alldeles perfekta.
Trevlig helg och kram.

Anne-Marie said...

Lavendel är vackert och doftar gott. Det finns en "Lavender Farm" i trakterna här med en helt fantastisk vy över berget och fält med lavender.
Det finns även en FB-sida om det gamla Stockholm. Intressanta bilder.
Tycker era semesterplaner låter bra. Europa är fullt i juli och augusti.
Vi har mycket pollen också och det lyser gult på bilarna.
Kram och ha en fin helg!

Desiree said...

Annika, klokt av dig att inte köra igång med notifications. Jag måste verkligen se till av avaktivera dessa. Blir galen av allt plingande.
Har sett The Way, och gillade den mycket. Det är ju en hike för dig och Peter någon dag kanske. Coq au vin är så gott! Mums. Jepp nu är det Pingst här i Europa. Här i Schweiz firar man som sagt annandag Pingst som man tog bort i Sverige när man gjorde nationaldagen till en röd dag.
Ha en fin helg.
Kram!

Anne-Marie, jag tycker det är spännande att se hur Stockholm har förändrats under ett sekel. Mycket som har hänt. Lavender farm låter ljuvligt både vackert och ett ställe som doftar underbart gott.
Kram!

Anne, hi hi jag är lika okunnig som du när det gäller växter, det är C som är den lille trädgårdsmästern hemma hos oss. Plockmat en fredag är så perfekt och gott.
Ha en trevlig helg och hoppas ni hittar en bra film att gå och se.
Kram!

Charlotta Ljungblad said...

Aktiverade också notiser på Instagram och höll på att bli TOKIG av allt plingande. Gaaah. Stängde av dem ganska snart igen...