Monday, June 20, 2016

Blöt helg

Detta måste varit den regnigaste veckan på sommaren hittills i Basel. Det har regnat varje dag hela den gågna veckan och med skurar som pågått under hela helgen. Det har delvis varit riktigt intensivt regnande med rena rama tropiska skyfallen. 

Men det verkar vara skifte på gång i vädret. Från och med mitten på veckan ska det bli solsken och sommartemperaturer på upp till 30 grader. Känns lite smått overkligt just nu. På torsdag ska vårt företag ha sitt årliga sommarparty på en roddklubb så det vore ju toppen med lite solsken till detta event.
Våran Krasse blommar fint nu. Tycker Krasse är så vackert så här när det hänger ner över krukan på detta viset.
Trots ruggigt väder med regn har vi trotsat vädret och grillade pizza på grillen i fredags. Lördagen var allt för myket regn för att ens tänka på att grilla men i söndags grillade vi lite igen trots  halvtaskigt väder men vi åt dock inne för det känndes för råkallt att sitta ute.


Nu kommer körsbären. Mmmm så goda de är. Helgens glass-smak blev körsbär med hackad choklad.


Vi har inte varit iväg och plockat mer jordgubbar utan nöjt oss med att köpa och prova både Schweiska jordgubbar och Tyska jordgubbar. Båda väldigt goda.


Gjorde en illgrön smoothie med banan, spenat, kiwi och kokosvatten samt lite vaniljpulver. Smarrig. älskar den intensiva gröna färgen.




 Hittade en ryggsäck till hiken vi ska göra I juli och slog till och köpte denna på 32 liter. En damryggsack som satt fint som jag tror kommer bli perfekt. Känns bra att ha hittat vettig ryggsäck.


I lördags sa blev det lite uppehall I regnet och solen kikade fram kort. Satte mig på  altanen en stund och njöt av ett gott glas vitt även om det var lite små kyligt I luften. Idag måndag sa skiner faktiskt solen, yay! Den har veckan ser ut att bli fin vädermassigt, äntligen lite sommarkänsla.


5 comments:

Anne said...

Är det där Krasse, visste faktiskt inte. Nu lärde jag mig nåt nytt, intressant. Den är väldigt vacker just när den hänger över sådär. Är de lättskötta? Jag har inte alls lyckats med mina blommor i kruka i år, jag tror de fått nån ohyra, bladen är i viss mån sönderätna.
Usch, trist med så blöt helg. Förhoppninsvis vänder det och blir toppväder till er jobbfest. Det brukar ju annars vara typiskt att just events som ska vara utomhus och kanske är en gång per år (typ en sommarfest per år med jobbet) så just då är det skitväder även om resten av sommaren är sol och fint...
Ju midsommar i Sverige på fredag, kommer ni fira nåt i Basel?
Här är det inget inplanerat alls, M sa att för hans del kvittar det så upp till mig och han hänger på men inget behov göra nåt alls så upp till mig, jag har inte riktigt bestämt mig vad jag känner för. Om något. Så vi får se om jag planerar in nåt eller så har vi bara en vanlig freda. Om det blir nåt, i så fall bara nån picnic och kanske åka ut till nån gårdsbutik där man kan sitta ute och ha picnic. Beror lite på vädret och humöret tror jag. Skandinaviska föreningen hade en midsommarfest för några lördagar sedan, lite typ en marknad med torgförälsjning, de reser en majstång också, lite folkdans. Var inte på det, har varit nåt år men det är inte riktigt min grej med den sortens happenings. Kul ibland men inte varje år.
Kram!
Krm!

Desiree said...

Anne, ja Krasse ar fint. Problemet med Krasse ar dock att den ofta angrips av bladloss. Blommorna ar atbara och vackra att ha I sallader och andra ratter. Viktigt dock att man inte besprutat mot bladloss och sedan anvander dem I mat.
Vi kommer inte att fira midsommar I ar. Har anordnar Svenska Klubben lite midsommar firande pa midsommardagen men eftersom vi aker till Tyskland for mini-slakttraffen med Calles foraldrar som kommer ner sa skippar vi nog midsommarfirande I ar. Jag kanner sjalv att det inte spelar sa stor roll for mig. Svart att fa in ratt kansla och stamning nar det inte firas runt om en. Du far halla det oppet och se vad vadret blir och vad du kanner for.
Kramar!

Matilda said...

Måtte det bli slut på det tråkiga vädret....

Anne-Marie said...

Tänk att det regnar så hos er. Nu kommer vi att få det soligt och varmt verkar det som framöver.
Krasse är så fina tycker jag. Vi hade just den sorten du visar i Enebyberg.
Hemmagjord pizza låter verkligen gott. Och körsbär och jordgubbar är inte dumt det heller. :)
Kram!

Desiree said...

Matilda, det hoppas jag ocksa :-)
Kram!

Anne-Marie, idag skinner solen och varmen ar har sa just nu kanns det som valdigt mycket sommar :-)
Kram!